Samferdsel

Voi-sjefen vil ha mer regulering av elsparkesykler i Oslo

Sjefen for elsparkesykkeloperatøren Voi, Christina Moe Gjerde, mener Oslo-politikerne ikke gjør nok for å regulere næringen. – Vi savner handlekraft, sier hun.

Sjefen for elsparkesykkeloperatøren Voi vil ha mer regulering av næringen.
Sjefen for elsparkesykkeloperatøren Voi vil ha mer regulering av næringen. Foto: NTB Scanpix
28. juni 2020 - 10:48

I Oslo sentrum og bydelene rundt flommer det nå over av elsparkesykler fra en rekke ulike operatører.

I flere byer rundt om i Europa er næringen regulert, men det er den ikke i Oslo. I Dagens Næringsliv etterlyser nå Voi-sjef Christina Moe Gjerde at myndighetene tar mer grep.

Hun sier at ingen av de kommersielle aktørene alene er tjent med å få på plass ordnede forhold, og at alt nå kun handler om å bli størst. Hun mener samtidig at politikerne ikke henger med på den raske utviklingen som skjer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Derfor har TU og Digi fått ny profil

– Ansvarlige aktører har de siste 15 månedene etterspurt regulering og ordnede forhold, til forskjell fra Uber-modellen, og dette burde man utnyttet. Byråkratene i kommunen er overlatt til seg selv uten et godt nok mandat. Vi savner politisk lederskap og handlekraft, sier Gjerde.

Voi ønsker seg blant annet en lisensordning med tilrettelagt parkering.

Samferdselsbyråd i Oslo Arild Hermstad (MDG) sier at kommunen jobber med å tilrettelegge for parkeringsløsninger. Samtidig ber han regjeringen om å komme på banen.

– Det er gøy med sparkesykler, vi trenger at regjeringen gi oss muligheten til å regulere dette så det ikke blir kaos eller trafikkfarlig, sier han.

I sentrum av San Francisco er de fleste elsparkesyklene låst fast til stativer.
Les også:

Så enkelt fikk de orden på elsparkesyklene i San Francisco

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.