Elsparkesykler i Oslo

Kommunen: 5 av 12 utleiere i Oslo har for mange elsparkesykler

Etter at Oslo kommune i september satte et tak på antall elsparkesykler i byen, har fem av 12 utleiere for mange sykler ute. Men aktørene er uenig.

Oslo kommune mener at fem av de 12 utleierne av elsparkesykler i Oslo har for mange sykler i omløp. Aktørene selv er uenig i dette.
Oslo kommune mener at fem av de 12 utleierne av elsparkesykler i Oslo har for mange sykler i omløp. Aktørene selv er uenig i dette. (Foto: NTB)

Etter at Oslo kommune i september satte et tak på antall elsparkesykler i byen, har fem av 12 utleiere for mange sykler ute. Men aktørene er uenig.

Hver av de 12 utleieselskapene har lov til å ha maks 667 elsparkesykler ute i hovedstadens gater, skriver Aftenposten.

Men etter at Bymiljøetaten begynte å overvåke de 12 aktørene i markedet, viser det seg at flere av dem oversteg grensen.

Nå har både Ryde, Sharebike, Bydue, Tier og Voi fått brev fra kommunen med frist til søndag 31. oktober med å forklare seg.

Aktørene selv hevder at kommunens systemer teller feil. Bymiljøetaten mener på sin side at om antallet ikke stemmer, er dette aktørenes egen feil ettersom etaten benytter aktørenes egne trafikkdata.

I ytterste konsekvens kan de fem selskapene bli nektet å fortsette utleie av elsparkesykler.

Den nye, lokale forskriften for kommersielle elsparkesykler i Oslo trådte i kraft 12. september. Den sier at det maksimalt skal være 8.000 elsparkesykler i omløp. Med 12 aktører betyr det maksimalt 667 på hver.

Byen er delt inn i fire soner, der det er et tak på antall sykler i hver sone.

Les også

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå