BYGG

– Nytten av veiprosjekter undervurdert

Gir langt mer omfattende gevinster, viser Cowi-rapport.

 Analysen viser blant annet at produktiviteten øker kraftig når mindre kommuner blir bedre integrert i et byområde ved hjelp av nye veier.
Analysen viser blant annet at produktiviteten øker kraftig når mindre kommuner blir bedre integrert i et byområde ved hjelp av nye veier. Bilde: Håkon Jacobsen
25. sep. 2012 - 15:20

Den samfunnsøkonomiske nytteverdien av samferdselsprosjekter blir undervurdert. Indirekte gevinster er langt større enn tidligere antatt, ifølge en ny rapport.

Til våren legger regjeringen fram en oppdatert nasjonal transportplan, NTP, en kjøreplan for samferdselsinvesteringer i Norge fram til 2020.

Men NTP har en alvorlig mangel, mener samfunnsøkonom Arve Helseth i COWI.

– Vanlige analyser av samferdselsprosjekter prisfester som oftest bare den direkte nytteverdien for trafikantene. Den indirekte verdiskapingseffekten av prosjektene er systematisk utelatt eller undervurdert i de samfunnsøkonomiske analysene. Det gir en betydelig skjevhet, sier han.

Les også:

Forskere tenker bare trafikkøkning  

– Norsk veiplanlegging har gått ut på dato

Mernytte

COWI, et rådgivende ingeniørselskap, har på oppdrag fra kommunesektorens organisasjon KS prøvd å tallfeste nyttevirkningen av samferdselsprosjekter i en større sammenheng.

Rapporten blir presentert på et seminar onsdag.

I rapporten har forskerne valgt ut seks ulike prosjekter for å se hvordan ny og bedre infrastruktur kan bidra til økonomisk verdiskaping, eller mernytte.

– Det er stor variasjon i verdiskapingseffekten, men i alle prosjektene er mernytten stor, fra én milliard kroner og oppover, sier Helseth.

Analysen viser blant annet sterk produktivitetsøkning når mindre kommuner blir bedre integrert i et byområde, med Arnatunnelen i Bergen som eksempel. Den økte produktiviteten per sysselsatt i Osterøy og Samnanger har økt med over 2 prosent.

Les også: – Dagens infrastrukturøkonomi er meningsløs

Trekantsambandet

Den samfunnsøkonomiske virkningen er større av bedre innfart til storbyene enn av bedre transportløsninger mellom byer, ifølge rapporten.

Men COWI mener det også kan påvises klare regionale mernytteeffekter av prosjekter som firefelts E6 gjennom Østfold og Trekantsambandet mellom Sveio, Bømlo og Stord i Hordaland.

Nye transportløsninger har gjort det lettere for arbeidstakere å reise på kryss og tvers innen regionen, og har bidratt til mer velfungerende arbeidsmarkeder, heter det i rapporten.

Les også: Stoltenberg innrømmer treg veibygging

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Viktig for kommunene

KS vil bruke rapporten som innspill overfor staten i arbeidet med ny transportplan, sier sjeføkonom Per Richard Johansen i KS.

– Samferdsel, både veier og kollektivtransport, er viktig for kommunene. Rapporten viser at den samfunnsøkonomiske nytten av bedre transportløsninger har vært undervurdert, sier Richardsen.

Han er selv overrasket over at effektene er så store som rapporten viser.

– Det viser at nytteverdien av bedre veier ikke er blitt fanget opp i tidligere planer, fordi det er tatt for lite hensyn til indirekte effekter, sier Richardsen.

Les også:

Er det greit at bompengene dine går til jernbane?

Slik blir nye E18

Tror ikke mer penger gir samferdselsløft

– Høyhastighetstog like bærekraftig som Aldous-funnet  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.