Solstad Offshore

Norske skip bistår brannrammede i Australia

To av offshoreskipene til Solstad Offshore tok om bord brannrammede og fraktet nødforsyninger og vann til ofre for de kraftige brannene i Australia.

En familie bringes om bord i ett av ankerhåndteringsskipene.
En familie bringes om bord i ett av ankerhåndteringsskipene. (Foto: Solstad Offshore)

To av offshoreskipene til Solstad Offshore tok om bord brannrammede og fraktet nødforsyninger og vann til ofre for de kraftige brannene i Australia.

Mannskapet på de to norske ankerhåndteringsfartøyene Far Saracen og Far Senator omtales som helter i australske aviser, etter at skipene har levert nødforsyninger til brannofre som har søkt tilflukt på strendene mens de ventet på evakuering sjøveien.

De to Solstad-skipene ble anmodet av både kunden og og av australske myndigheter om å bistå i logistikkoperasjonen i Mallacoota i delstaten Victoria, sørøst i Australia. Evakueringen fra Mallacoota, som ligger på sørøstkysten av Australia mellom Sydney og Melbourne, er en av de største som har skjedd i Australia i fredstid.

Barn og andre som var plaget av den tette røyken ble tatt om bord i skipene for en tid. Sikten var til tider under 50 meter, opplyser mannskapet.

Les også

Plikt å hjelpe

Mannskapet på skipene har selv sendt en beskrivelse av sin innsats til Sjøfartsdirektoratet, som skriver om det på sine nettsider.

Solstad-skipene Far Saracen og Far Senator ble anmodet av myndighetene om å bistå i logistikkoperasjonen i Mallacoota i delstaten Victoria, sørøst i Australia. Nødforsyninger, mat, vann, diesel og midlertidig hjem for  sårbare personer som ventet evakuering.
Far Saracen og Far Senator hadde med seg 30 paller mat, vann og diesel til nødgeneratorer til brannrammede i Australia. Foto: Solstad Offshore

Administrerende direktør Lars Peder Solstad sier til Sjøfartsdirektoratet at det var en selvfølge for rederiet å si ja da de fikk henvendelsen.

– Det er viktig å bidra når katastrofer som dette inntreffer. Alle om bord har gjort en fantastisk innsats både når det gjelder å få levert det mest nødvendige, og ta vare på dem som trenger det mest, sier Solstad til Sjøfartsdirektoratet.

Ventet evakuering

De to ankerhåndtererne (AHST) hadde med seg over 30 paller med mat og vann, samt diesel for å holde generatorene i byen i gang.

Etter lossing ble barn og de mest sårbare voksne tatt om bord og gitt et midlertidig hjem mens de ventet på den australske marinen.

Solstad AHST i hjelpearbeid:

Far Saracen UT731 CD

Bygget ved Vard Langsten 2010

Lengde: 87,4 meter

Bredde: 21 meter

Sengeplasser: 40

Hovedmotorer: 2 x 4500 kW + 4 x 2100 kW (Totalt 23664 bhp)

Bollard pull: 265 tonn

 

Far Senator UT 731 CD

Bygget ved Vard Langsten 2013

Lengde: 87,4 meter

Bredde: 21 meter

Sengeplasser: 40

Hovedmotorer: 2 x 4500 kW + 4 x 2230 kW (Totalt 24371 bhp)

Bollard pull: 258 tonn

Les også

Ut av røyken

Det australske nettstedet ABC News gjengir hvordan lokalbefolkningen lovpriser mannskapet på de to Solstad-skipene:

«Tykk, tung røyk lå over Mallacoota da et ukjent fartøy dukket opp i horisonten. Det var mye større enn både fiskebåter og fritidsbåter som ferdes i området. Alle ventet på marinen, men den kom først flere dager senere.»

Christ Nairey, en lokal politibetjent, tilbrakte en uke om bord i nettopp Far Saracen. Han publiserte følgende status på Facebook:

«Det har vært mange historier om både hæren og marinen i området, men jeg vil trekke fram mannskapet på båten Far Saracen. De var på plass flere dager før de andre, og jobbet døgnet rundt med å passe på de mest sårbare – og det kom i tillegg til driften av selve skipet. De har gitt oss mat, senger og sørget for at vi kunne ta en pust i bakken. Dette er det mest organiserte, velholdte og profesjonelle skipet jeg noen gang har sett, og kapteinen og hans mannskap fortjener å bli anerkjent

På jobb for Esso

Solstad-skipene Far Saracen og Far Senator ble anmodet av myndighetene om å bistå i logistikkoperasjonen i Mallacoota i delstaten Victoria, sørøst i Australia. Nødforsyninger, mat, vann, diesel og midlertidig hjem for  sårbare personer som ventet evakuering.
Far Saracen omhyllet av røyk fra skogbrannene i Australia. Foto: Solstad Offshore

De to ankerhåndteringsfartøyene tilhørte opprinnelig Farstad Shipping. Begge er bygget ved Vard Langsten med UT 731 CD design.

Normalt jobber Far Saracen og Far Senator for Esso med ankerhåndtering og forsyningstjenester til gass- og oljeplattformer i Bass Strait.

Far Saracen, som ble bygget i 2010, legger nå kursen mot Singapore for dokking i forbindelse med 10-års klassifisering.

Skipet blir da malt om i Solstad-farger og døpt om til Normand Saracen, i tråd med Solstads navnetradisjon. Alle øvrige skip som er innlemmet i Solstad Offshore de siste par årene males om og skifter navn i forbindelse med planlagt dokking.

Les også

Solstad-skipene Far Saracen og Far Senator ble anmodet av myndighetene om å bistå i logistikkoperasjonen i Mallacoota i delstaten Victoria, sørøst i Australia. Nødforsyninger, mat, vann, diesel og midlertidig hjem for  sårbare personer som ventet evakuering.
Til tider var sikten under 50 meter fra brua på Far Saracen. (Foto: Solstad Offshore)
Solstad-skipene Far Saracen og Far Senator ble anmodet av myndighetene om å bistå i logistikkoperasjonen i Mallacoota i delstaten Victoria, sørøst i Australia. Nødforsyninger, mat, vann, diesel og midlertidig hjem for  sårbare personer som ventet evakuering.
Far Saracen og Far Senator hadde med seg 30 paller mat, vann og diesel til nødgeneratorer til brannrammede i Australia. (Foto: Solstad Offshore)
Solstad-skipene Far Saracen og Far Senator ble anmodet av myndighetene om å bistå i logistikkoperasjonen i Mallacoota i delstaten Victoria, sørøst i Australia. Nødforsyninger, mat, vann, diesel og midlertidig hjem for  sårbare personer som ventet evakuering.
Far Saracen og Far Senator i røyk og mørke utenfor Australias sørøstkyst. (Foto: Solstad Offshore)
Solstad-skipene Far Saracen og Far Senator ble anmodet av myndighetene om å bistå i logistikkoperasjonen i Mallacoota i delstaten Victoria, sørøst i Australia. Nødforsyninger, mat, vann, diesel og midlertidig hjem for  sårbare personer som ventet evakuering.
Mannskapet om bord hjalp barna til å finne seg til rette for en periode. (Foto: Solstad Offshore)
Solstad-skipene Far Saracen og Far Senator ble anmodet av myndighetene om å bistå i logistikkoperasjonen i Mallacoota i delstaten Victoria, sørøst i Australia. Nødforsyninger, mat, vann, diesel og midlertidig hjem for  sårbare personer som ventet evakuering.
Den australske marinen kom etter hvert og evakurte brannofrene. Far Saracen i røyken. (Foto: Solstad Offshore)
Solstad-skipene Far Saracen og Far Senator ble anmodet av myndighetene om å bistå i logistikkoperasjonen i Mallacoota i delstaten Victoria, sørøst i Australia. Nødforsyninger, mat, vann, diesel og midlertidig hjem for  sårbare personer som ventet evakuering.
Lille Zoe ble en yndling for mannskapet. (Foto: Solstad Offshore)
Solstad-skipene Far Saracen og Far Senator ble anmodet av myndighetene om å bistå i logistikkoperasjonen i Mallacoota i delstaten Victoria, sørøst i Australia. Nødforsyninger, mat, vann, diesel og midlertidig hjem for  sårbare personer som ventet evakuering.
Far Saracen omhyllet av røyk fra skogbrannene i Australia. (Foto: Solstad Offshore)
Solstad-skipene Far Saracen og Far Senator ble anmodet av myndighetene om å bistå i logistikkoperasjonen i Mallacoota i delstaten Victoria, sørøst i Australia. Nødforsyninger, mat, vann, diesel og midlertidig hjem for  sårbare personer som ventet evakuering.
En familie bringes om bord i ett av ankerhåndteringsskipene. (Foto: Solstad Offshore)
Solstad-skipene Far Saracen og Far Senator ble anmodet av myndighetene om å bistå i logistikkoperasjonen i Mallacoota i delstaten Victoria, sørøst i Australia. Nødforsyninger, mat, vann, diesel og midlertidig hjem for  sårbare personer som ventet evakuering.
Far Saracen utenfor Australia, før røyken omsluttet skipet. (Foto: Solstad Offshore)
Mallacoota ligger på søsrøstkysten av Australia. (Foto: Google Maps)

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå