Nissan Leaf er den suverene markedslederen i elbil-segmentet, men konkurrentene Tesla og Volksvagen haler innpå. (Bilde: Lars Vangen, Zero)

GRØNN BILS STATISTIKK

Nesten to av tre elbiler solgt i fjor var en Nissan Leaf

Antall elbiler doblet seg i 2013.

Ved utgangen av 2012 rullet til sammen 9.905 elbiler og plugin-hybrider på norske veier. I desember 2013, lå antallet på 20.486.

Det har skjedd en drøy dobling i elbilsalget. Ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser dette.

– For fem år siden ble 4 av 5 elbiler solgt til kunder i Oslo og Akershus. I 2013 har Oslo-andelen sunket til 2 av 5, sier Grønn Bil i en pressemelding.

I løpet av et femårsperspektiv har elbilene og plugin-hybridene over sjudoblet seg i antall fra 2.749 biler i 2009 til 20.693 i 2013.

Les også: Det blir slutt på gratis hurtiglading i Asker og Oslo

Leaf på topp

Nissan Leaf kommer fram som fjorårets klart suverene markedsleder i segmentet over ladbare biler med en markedsandel på 49,8 prosent. Det er en sterk økning fra 2012 da de fortsatt var i tet, men hadde på den tida kun en markedsandel på 28,9 prosent.

Leaf stod for hele 62 prosent av elbilsalget.

Tesla er har også hatt et svært godt år i Norge, men står av en eller annen grunn fortsatt oppført i "Andre"-kategorien i statistikken.

Det kan skyldes at det i 2012 kun var 86 Teslaer på norske veier, mens de i 2013 eksploderte på markedet med sin Model S. I dag har antallet økt til 2074 elbiler. Tesla stod for 20 prosent av elbilsalget i 2013, som gjorde dem til det nest mest solge elbilmerket i fjor.

Vel verdt å nevne er også nykommeren, den elektriske folkevognen Volkswagen e-up! som fikk gode kritikker, men bare hadde to effektive salgsmåneder i 2013.

Likevel greide de å stå for 6 prosent av salget i fjor, og gikk dermed raskt forbi Mitsubishis i-MiEV.

Les også: Tesla kan bytte batteri på 90 sekunder

Merkefordelingen i elbilsalget viser overlegne salgstall for Nissan Leaf. Grønn Bil

Menn i tet

Størsteparten av bileierne i elbilsegmentet er privatpersoner.

Og mannen er den største elbilkunden. Menn utgjør alene 55 prosent av elbilkundene.

24 prosent av elbileierne er kvinner og virksomheter utgjør en andel på 21 prosent. Disse tallene har ikke gjort noen særlige hopp i elbilens historie i Norge.

Les også: Skal elbilene kvitre eller brumme i 2014?

Utviklingen av elbilsalget siden 2008. Det begynte å røre på seg i 2011 og 2012, og eksploderte i 2013.
Utviklingen av elbilsalget siden 2008. Det begynte å røre på seg i 2011 og 2012, og eksploderte i 2013. Grønn Bil

Telemark i størst vekst

Den største prosentvise veksten i det norske elbilmarkedet skjedde i Telemark. Der ble det målt en vekst på 149 prosent sammenliknet med 2012. Vekstøkningen kommer i størst grad fra kommunene Bamble og Tinn som hadde økte med henholdsvist 233,3 prosent og 200 prosent.

Men når det kommer til antall elbiler totalt, ligger Telemark bare på en 14. plass med 189 elbiler og plugin-hybrider.

Med et blikk på de harde tallene, klatrer Hordaland stort opp i antall elbiler med en økning på 1670 elbiler.

Hordaland nærmer seg tallmessig nesten Oslo og Akershus i sine årlige økninger med henholdsvis solgte 2063 og 2099 solgte elbiler i 2013. Bergen utgjør den største forskjellen og har hatt en vekst på 117,9.

Les også:

Nytt verktøy beregner bærekraftighet for teknologi

Slik fungerte elbilen som taxi

Nissan Leaf og Tesla Model S sørger for rekordsalg av elbiler