INDUSTRI

Skal elbilene kvitre eller brumme i 2014?

Fuglelyder, raslende løv eller hvining – lydingeniørene jakter på den rette elbilstøyen.

Det finnes en lyd som bilindustrien ikke helt har bestemt seg for. Hva sier elbilen? Foto: Daimler
Det finnes en lyd som bilindustrien ikke helt har bestemt seg for. Hva sier elbilen? Foto: Daimler
2. jan. 2014 - 14:29

En av de virkelig behagelige tingene med å kjøre elektrisk er fraværet av støyen fra brenselmotoren. Men for de myke trafikantene kan de lydløse elbilene komme brått på.

Et lite kor av nye lyder har inntatt og inntar nå veiene etterhvert som flere bilfabrikanter slipper nye elbiler det kommende året.

Siste produsent ut

Daimler er en av de siste bilfabrikantene ut med å legge til en syntetisk brummelyd. Fra før har bilprodusenter som Renault, Toyota og Nissan lagt til kunstige lyder slik at folk skal høre at bilene kommer kjørende.

Mens BMW og Volkswagen melder at de ikke vil gjøre det på sine elektriske biler før det blir et krav fra eventuelle myndigheter, ifølge Bloomberg.

– Folk forventer en eller annen form for lyd fra en bil, når de har vokst opp med «brum brum» fra bensinbiler, sier lydingeniør Christoph Meier i Daimler.

Les også: IT-gigantene slåss om operativsystem til bilene

Lys murring

E-Smart-bilen fra Daimler har fått en murring med en noe høyere tone enn en konvensjonell bil. Mens de kraftigere elektriske bilene får en sterkere bromming som skal reflektere motorstyrken.

EU vurderer lovgivning som kan gjøre kunstig lyd påbudt for alle elektriske biler når de kjører i lave hastigheter.

Det argumenteres med at særlig blinde og svaksynte er avhengig av en eller annen form for lyd når de skal ta seg trygt frem i trafikken.

– Uten lyd kan vi risikere å gå rett ut i veien foran en bil og sjåføren vil ikke ha mulighet til å bremse i tide, sier Gerhard Renzel, en blind trafikkekspert hos den tyske synshemmetorganisasjonen DBSV.

Les også: Bygger bobil av Tesla S

Lydløst salgsargument

På den andre siden er det de som mener at et påbud om syntetisk bromming vil føre til at elbilene mister et fortrinn.

– Lydløsheten er en av de største komparative fortrinnene. Samtidig er det et erklært mål om mindre støy i byområder, sier Stefan Bratzel, leder for Center of Automative Management ved Universitetet i Bergisch Gladbach i Tyskland.

Tesla-sjef Elon Musk tok i fjor sommer til orde for at elektriske biler bør ha en målrettet lyd mot eventuelle myke trafikanter når de dukker opp, i stedet for å måtte støye syntetisk hele tiden.

Ikke et kvitter

På mange av de elektriske bilene er det mulig å skru av og på den kunstige brummingen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Audis lydsjef Ralf Kunkel forteller det ikke var noe alternativ å velge en lyd som etterlignet en bensin- eller dieselmotor når bilprodusenten vurderte å lydlegge sin nye A3 E-tron plugin-hybrid.

– Vi forkastet ideen om å gi bilene lyder som fuglekvitter og raslende løv, sier Kunkel til Bloomberg.

Mest likt bensinbilen

Det danske firmaet ECTunes er blant selskapene som har spesialisert seg på å utvikle lyd til elektriske kjøretøy.

I en rapport hevder de at lydene fra elbilene bør ligge nærmest mulig det folk kjenner fra biler med forbrenningsmotorer. Hør hvordan de mener lydene bør høres ut her.

Les også:

Nytt middel skal kunne slukke elbilbrann

Det blir slutt på gratis hurtiglading i Asker og Oslo

Slik kan norsk transport se ut i 2040  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.