Vegdirektoratet ser ikke bort fra at det nye slukningsmiddelet kan egne seg godt til tunnelbranner. Illustrasjonsfoto. (Bilde: Per E. KNudsen / Røyken og Hurums Avis)

FIRESTOPPER

Nytt middel skal kunne slukke elbilbrann

Brannkategorier

A- Brann i fibermaterialer som tre, papir og tekstiler.

B- Brann i væsker som diesel, olje og parafin.

C- Branner i gasser samt i elektriske anlegg inntil 1000 Volt.

D - Branner i metaller.

E- Denne klassen ble tidligere brukt i de nordiske land om brannslokning i elektriske anlegg, men er nå gått ut av bruk.

F- Branner i frityr med vegetabilsk olje

Brann har de siste ukene vært tema på flere ulike fronter. Senest tirsdag ble det meldt om ny tunnelbrann på E16 i Hordaland, og brann i en dynamittlastebil.

Tesla-elbiler har fått mye oppmerksomhet og antall dødsbranner her i landet er mye høyere enn i fjor.

Men et nytt brannslukningsmiddel som slukker alle typer branner er snart på plass i Norge.

Les også: Dette kan skje dersom du kræsjer en elbil

Stopper litiumbranner

Tirsdag skrev Teknisk Ukeblad at det per i dag ikke brukes noe slukningsmiddel som kan stoppe en elbilbrann i Norge.

– Med de slukkemidlene vi har tilgjengelig i Norge er det i prinsippet umulig å slukke en elbilbrann, sa Jostein Ween Grav, sjefsingeniør ved Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Det eksisterer likevel et kobberpulver som kan slukke brann i elbil i her landet. Men grunnet størrelsen på apparatene kan distributør melde om at middelet kun er i bruk på skip.

Ved lanseringen av det nye middelet Firestopper, skal det imidlertid bli mulig for elbileiere å ha et slukningsapparat i hanskerommet på bilen.

– Firestopper vil ikke ha noen problemer med å stoppe litiumbranner. Det vil dermed fungere utmerket for å slukke brann i elbil, bekrefter Teis Kvilhaug, salgsdirektør i Fire stop AS, som distribuerer middelet.

Les også: Kobbermiddel kan stoppe brann i elbilbatterier

Impregneringseffekt

Fire stop AS har i flere år testet ut middelet i samarbeid med både Norsk Hydro og brannvesenet.

Middelet, som kommer fra USA, er nå godkjent og lanseres samtidig i USA, Island og i de skandinaviske landene.

Selskapet avviser å gi noen som helst informasjon om innhold i det mye slukningsmiddelet. På selskapets nettsider vises det til "The uniform trade secret act", hemmelighetshold av innhold skal etter denne loven være godkjent.

– Vi har jobbet med å få middelet godkjent i mange år, og er nå i ferd med å få inn apparatene, for å så få de ut på markedet, forteller Kvilhaug.

Han forklarer at middelet, som likner skum, er et flytende, vannbasert middel med ekstremt gode kjølende effekter.

– Det har en impregnerende effekt, og kan sprayes både på mennesker og biler om det oppstår brann. Det tar umiddelbart knekken på giftig røyk og vil dermed fungere spesielt bra i for eksempel en tunnelbrann, sier Kvilhaug.

Han understreker at produktene er helt grønne og ufarlige, både for mennesker og ytre miljø. Prisen per pulverapparat er ikke klar enda, men det ventes at prisen vil ligge rundt et par tusen kroner.

Les også: Det blir slutt på gratis hurtiglading i Asker og Oslo

Svært avkjølende

Norsk Hydro på Karmøy var med på testingen av Firestopper, og har hatt middelet i bruk til metallbranner i snart to år.

– Min erfaring med middelet er at det er veldig effektivt på metallbranner. Det fungerer godt på branner over 1800 grader, og kjøler raskt ned brannen og stålet som metalbrannen er på, i motsetning til slukningsstoffer som vi har testet på tilsvarende branner tidligere, sier leder for beredskap på Hydro på Karmøy, Kjell Erik Grønli.

Grønli understreker at Firestopper er et av flere brannslukningsmiddel Hydro benytter seg av.

– I løpet av to år har jeg hatt behov for stoffet fem ganger. Både på mindre støvbranner, og på en batteribrann på 20 seriekoblede bilbatterier. Hver gang har det vist seg å være svært effektivt, forteller han.

Les også: Slik forklarer Tesla-sjefen Model S-brannen

Positive erfaringer

Også Karmøy brann- og redningsvesen er positive til det nye slukningsmiddelet.

– Stoffet reagerte akkurat som det skulle da vi var med på testene på Hydro. Jeg har ingenting å utsette på det, sier brannmester Jan Hauge Johannesen.

Også han legger vekt på den kjølende effekten til Firestopper som positiv.

– Spesielt som kjølemiddel hadde det en voldsom bra effekt. Alle våre erfaringer var positive.

Likevel tror ikke brannmesteren det vil være i bruk hos brannvesenet på Karmøy med det første.

– Så vidt jeg forstod var middelet ganske dyrt. Per i dag er ikke behovet her ute stort nok til at vi kommer til å investere i det, sier han.

Les også: Rotfruktsaft skal forhindre is på veiene

Kan bli aktuelt til tunnelbrann

Sjefingeniør Arild Petter Søvik i Vegdirektoratet ser derimot ikke bort fra at middelet kan bli tatt i bruk i forbindelse med tunnelbranner på sikt.

– Vi vurderer alltid mange ulike tiltak, og synes middelet er interessant. Tester gjort hos Norsk Hydro viser at stoffet har gode egenskaper ved krevende branner, sier han.

Søvik understreker at det først og fremst er brannvesenet som står for brannslukningsmiddel, men sier Vegdirektoratet vil undersøke middelet og se hvor egnet det er.

– Vi vil vurdere dette sammen med våre fagfolk på teknologiavdelingen. Med de egenskapene som beskrives fra Fire Stop er det interessant å vurdere middelet til tunnelbranner, sier han.

Les også:

Formel 1-bilene skal bruke 40 prosent mindre bensin

Tester 110 km/t på E18 Vestfold

Her er den nye bompengebrikken