I Canada brukes en blanding av saft fra rotfrukten sukkerbete og saltløsning for å unngå glatte vinterveier. (Bilde: Scanpix)

SUKKERBETE I VEISALTING

Rotfruktsaft skal forhindre is på veiene

Sukkerbete

En variant av rotfrukten bete som er veldig sukkerrik.

Brukes til fremtillingen av sukker.

Roten kan inneholde opp mot 20 prosent sukker.

Sukkerbeten dyrkes i store deler av Europa, særlig nord i Danmark og sør i Sverige.

For å redusere bruken av veisalt, har canadiske myndigheter tatt i bruk sukkerbete. En blanding av saften fra rotfrukten, kombinert med vanlig veisalt har vist seg å være effektivt i flere av landets provinser. Det skriver canadiske The star.

Automatisk smelting

Provinsene i Canada har i langt tid forsøkt å finne et alternativ til salt, som er bedre for miljøet.

– Det ser ut til å fungere veldig bra, og er noe vi har planer om å fortsette med , sier David Laurie , Huron County direktør for offentlige arbeider til avisen.

Utover at blandingen er mer miljøvennlig enn vanlig saltløsning, har den flere fordeler.

– Saltløsning fungerer godt ned til rundt åtte minusgrader, men er det kaldere enn det fryser det gjerne på igjen. Ved å tilsette rotsaften senkes frysepunktet til minus 25 grader, forklarer Laurie.

Den beste måten å bruke rotsaftblandingen på, er ifølge han å få den ut på veien i forkant av snøfall.

– Når isen kommer vil den automatisk smelte på grunn av blandingen, så du får aldri den samme hardpakkede snøen og isen på veien som ved bruk av normalt veisalt, sier han.

Les også: Det blir slutt på gratis hurtiglading i Asker og Oslo

Gunstig på sikt

Blandingen av rotjuice og saltløsning koster 29 cent er liter, mot fem cent for ren saltlake. Likevel mener Laurie det er besparelser å gjøre på å bruke blandingen i det lange løp.

– Det er behov for langt mindre brøyting. Og når en ekstra påføring av blandingen koster i overkant av 20.000 kroner, og en ekstra runde med brøyting i det samme området koster mer enn 60.000 kroner, er det store beløp å spare på sikt, sier han.

Kai Rune Lysbakken, i Trafikksikkerhet-, miljø- og teknologiavdelingen i Vegdirektoratet, er kjent med flere saltblandingsforsøk med tilsetningsstoffer til salt for å redusere saltbruken på veiene.

– Det å blande saltet med et eller annet sukkerprodukt er en metode som vi vet blir testet og brukt i flere land. Det finnes mange ulike produkter på markedet og det er som oftest snakk om biprodukter fra landbruksproduksjon, sier han.

Les også: Vegvesenet håper GPS-styrt salting skal halvere saltbruken

Følger med på utviklingen

Statens vegvesen har selv vært med på å gjennomføre tester på ulike tilsetningsstoffer for saltblandinger tidligere.

– Vi gjorde undersøkelser på saltblandinger slike blandinger i forbindelse med Salt Smart-prosjektet som var ferdig i 2011. Men savner god dokumentasjon fra de som anbefaler produktene. Tross at det rapporteres om en del gode erfaringer fra ulike tester og brukere av slike produkter mangler det fortsatt god dokumentasjon av effektene , sier Lysbakken.

Om blandingen vil tas i bruk i Norge, er han ikke sikker på. Men, i et pågående forskningsprogram om vinterdrift planlegger Statens vegvesen ytterligere forsøk med denne formen for blandingsstoffer.

– Det skjer mye innen bransjen, så dette er helt klart noe vi er interessert i å følge med på, sier Lysbakken.

Les også:

Danmark innfører snittmåling mellom fotobokser

Sintef: Det bør koste mer å kjøre på travle veier

Nå starter planleggingen av lyntog til Gøteborg