ENERGI

Nel setter av 35 millioner kroner for å rydde opp etter hydrogen-eksplosjon

Nå vurderes det å sette opp midlertidige fyllestasjoner.

Mandag 10. juni eksploderte det kraftig i en hydrogenfyllestasjon i Sandvika i Bærum.
Mandag 10. juni eksploderte det kraftig i en hydrogenfyllestasjon i Sandvika i Bærum. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
28. aug. 2019 - 12:59

En hydrogenlekkasje ved Uno-X-stasjonen i Bærum førte til en kraftig eksplosjon mandag 10. juni.

Nel hydrogen leverte teknologien og har kommet frem til at lekkasjen skyldtes feilmontering fra deres side. To bolter i på en av hydrogentankene var skrudd til for svakt.

I kvartalsrapporten som Nel ga ut onsdag skriver selskapet at de setter av 35 millioner kroner for å dekke kostnadene knyttet til eksplosjonen.

Pengene går til undersøkelser og inspeksjoner av fyllestasjonene, opprydding og gjenoppbygging av hydrogenstasjonen.

Nel stengte alle sine fyllestasjoner etter ulykken. Nå er flere tilbake i drift.

– Vi er glade for å kunngjøre at stasjonene i Sør-Korea, Danmark og i stor grad i USA er tilbake i drift, mens vi har god fremgang med verifiseringsprogrammet i Europa, sier Nel-sjef Jon André Løkke til E24.

Nkom-direktør John-Eivind Velure sier at de vil følge opp det svenske salgsforbudet i Norge dersom det blir stående.
Les også

Nkom: Vedtaket vil også gjelde i Norge

Vurderer å sette opp midlertidige stasjoner

I etterkant av eksplosjonen stoppet leverandørene utlevering av nye biler. Hyundai og Toyota er de eneste som selger hydrogenbiler i Norge. 

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, sier til TU at de vil starte opp igjen salget av hydrogenbiler så snart fyllestasjonene åpner. Samtidig jobber de med andre mulige løsninger.

– Det vurderes å sette opp midlertidige fyllestasjoner. Vi jobber sammen med flere aktører nå, men det er foreløpig for tidlig å si hva det blir til, sier Olsen.

Vis mer

Toyota Norge leier nå ut ekstra biler til kundene som har kjøpt hydrogenbil.

– Forhåpentligvis kan vi si noe mer konkret om videre vei snart, sier Olsen.

DSB-tilsyn

De norske stasjonene er fremdeles stengt på ubestemt tid etter ulykken. Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB) må gjennomføre tilsyn etter eksplosjonen før stasjonen i Bærum kan åpne igjen.

Seksjonssjef Gry Haugnes i DSB har sagt til TU at de vil gjennomføre tilsynet i løpet av august. Tirsdag 27. august opplyser hun i en e-post at tilsynet ikke er avsluttet ennå.

– I tilsynet går vi gjennom den tekniske rapporten fra Nel og konsulentselskapet Gexcon i detalj for å komme til bunns i hendelsesforløpet, sa Haugsnes til TU tidligere i august.

Tjener mer på hydrogen-fyllestasjoner

I kvartalsrapporten skriver Nel at de ender med et brutto driftsresultat (ebitda) på minus 72,6 millioner kroner, fra minus 20,6 millioner på samme tid i fjor. Ser vi bort fra hydrogen-eksplosjonen ligger resultatet på minus 37,6 millioner kroner, skriver Nel.

Selv om de tapte mye på stasjonen i Sandvika, har de tjent bedre på fyllestasjoner totalt sammenliknet med fjoråret.

Fra 48,7 millioner kroner i andre kvartal i 2018 har Nel økt omsetningen med 19 prosent andre kvartal 2019 - opp til 58 millioner.

De har blant annet fått bestilling på to nye hydrogenstasjoner for lastebiler i California, samt ordrer til Korea, Canada og England.

Onsdag morgen meldte Nel at de planlegger en stor fabrikk for produksjon av elektrolysører på Herøya Industripark ved Porsgrunn.

frekvensen for å omkomme for en person som befinner seg på et bestemt punkt i nærheten av anlegget
Les også

I verste fall tar gassen livet av deg på 41 minutter – avviser at risikoen er for stor

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.