Ved å laste ned en ny applikasjon kan norske sjåfører registrere utenlandske tungtransportsjåfører som kjører i Norge. Målet med applikasjonen er å fastslå hvor mye av den utenlandske kjøringen som skjer ulovlig. (Bilde: Mari Gisvold Garathun)

CABOTAGESTUDIEN

Nå skal ulovlig kjøring med utenlandske vogntog avsløres

Kabotasjekjøring

  • Innenfor EU betyr kabotasje at nasjonale handelsvarer fraktes av en operatør som er midlertidig i landet.
  • Målet med å tillate sporadisk innenlandsfrakt som blir gjennomført av utenlandske transportører er for å reduserer tomkjøring etter at en internasjonal transport er fullført.
  • En som kjører kabotasje kan kjøre inntil tre betalte turer av gangen, innen en uke i landet den befinner seg i.

Kilde: cabotagestudien.com

For å kartlegge ulovlig kabotasjekjøring, har svenske forskere etablert en ny mobilapplikasjon.

Appen, som heter "Cabotagestudien", er utviklet for å registrere utenlandske vogntog som kjører i nordiske land, for å få en oversikt over hvor mye av kjøringen som skjer ulovlig.

Overaskende resultater

Prosjektet skjer i regi av forskere ved Lunds Tekniska Högskola i Sverige, og har ifølge forsker Henrik Sternberg gitt oppsiktsvekkende resultater.

– Vi hadde ikke forventet å finne så mange utenlandske lastebiler som oppholder seg permanent i Sverige, sier han.

I løpet av forsøksperioden i Sverige ble det gjort 163.336 observasjoner av 42.500 ulike kjøretøy på seks uker. 2700 av lastebilene forlot ikke Sverige en eneste gang.

Les også: Her er Norges første vogntog til sjøs

Frykter samme resultater i Norge

Etter kartleggingen i Sverige, er prosjektet nå ført videre til både Norge og Danmark.

– Vi har stor grunn til å tro at vi vil finne de samme resultatene i de andre nordiske landene, sier Sternberg.

Applikasjonen har nå vært i bruk i drøye fire uker i Norge, og over 100.000 registreringer er allerede gjort.

Adminstrerende direktør i Norsk lastebileierforening, Geir A. Mo, frykter liknende resultater i Norge som i Sverige.

– 2700 permanente utenlandske lastebiler i Sverige er skremmende tall. Tilbakemeldinger fra norske sjåfører gjør at vi frykter liknende resultater her i Norge, sier han.

Les også: Norges nye veiforbilde har 2178 km motorvei, 93 mrd. i gjeld

Økende problem

De norske samarbeidspartnerne som finansierer prosjektdelen i Norge er Norges Lastebileier-Forbund, Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet, TS-forum, Norges Bilbransjeforbund og Bilimportørenes Landsforening.

Mo er nøye på å påpeke at organisasjonene ikke har noe å si på resultatet av studien, kun på markedsføring av appen til sine medlemmer.

– Vi ønsker å støtte et større faktabasert materiale som kan gi et bedre bilde på hvordan utenlandske transportører beveger seg både i Norge og på tvers av grensene i Skandinavia, sier han.

Moe forteller at kabotasjekjøring i Norge har vært et problem lenge, og at det er økende.

– Våre medlemsbedrifter rapporterer om at problemet er økende, flere og flere mister oppdrag til utenlandske aktører.

Han håper resultater fra studien kan få norske myndigheter til å stramme inn regler og kontroller av utenlandsk kjøring.

– Vi må få et strengere regelverk, og en klarere håndheving av regelverket. Det bør innføres et nytt kabotasjeregister som alle transportkjøpere er pliktet å registrere bruken av kabotasjekjøring i, foreslår han.

Les også: Vegvesenet har laget kunstig veistøy

Strider ikke mot personvern

Det har vært mye diskusjoner rundt GPS-overvåking av biler i Norge den siste siden. Sternberg sier applikasjonsregistreringen ikke strider mot personvern på samme måte som GPS-overvåking.

– Vi registrerer ikke enkeltpersoner, men kjøretøymønstre, med applikasjonen. Vi er kun ute etter statistikk, så det er ingen problemer i forhold til personvern, sier han.

Det bekreftes av informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet.

– Registreringen skjer i regi av forskere, som garanterer anonymitet. Siden dette i tillegg dreier seg om næringskjøretøy, ikke privatbiler er heller ikke registreringen koplet opp mot privatpersoner, sier han.

Les også:

Nå skal veiene bygges for frost helt fra starten

Shell: Bensin og diesel kan være utfaset mellom 2050 og 2060

Dette kan skje dersom du kræsjer en elbil