E18 VESTKORRIDOREN

Vegvesenet har laget kunstig veistøy

Skal brukes til trasévalg for E18 gjennom Bærum.

Statens Vegvesen har brukt halvannen million kroner for å få Brekke & Strand Akustikk til å simulere støybildet fra E18, Vestkorridoren gjennom Asker og Bærum.

I tillegg er det lagt 400.000 kroner ned i en nykonstruert lydlab for å kunne spille av vegstøyen i kontrollerte former.

Det gjenstår nå to alternative måter å bygge den nye motorvegen på, og lyd- eller støybildet vil variere noe.

Mange personer er berørte, Statens Vegvesen har skrevet brev til 23 000 husstander.

Stammespråk

– Naboene vet ikke hva vi snakker om når vi snakker om støy. Vi har et stammespråk som andre ikke forstår. Samtidig opplever vi at det er to ting som de berørte er mest opptatt av, det er luftforurensing og støy, sier Svein Røed, avdelingsdirektør for prosjektavdeling øst.

Han gikk til Brekke & Strand, som startet jobben med å ta opp veilyd på en rekke steder langs traseen.

Deretter ble det behandling av lyden i lydlaboratorier helt til akustikerne klarte å lage simulert lyd som var lik den som ble tatt opp.

I det videre arbeidet ble lydbildet fra de to alternative løsningene som gjenstår simulert.

– Dette er ikke et prosjekteringsverktøy, men et kommunikasjonsverktøy, understreker Røed.

Les også: Vil bytte ut alle bomstasjoner med GPS-måling

Lager lydlab med E18-støy. Audun Solvang, Brekke & Strand Akustikk AS. Foto: Eirik Helland Urke
På lydlabben: Audun Solvang i Brekke & Strand Akustikk AS. Foto: Eirik Helland Urke Eirik Helland Urke

Inviterer til støytest

Han peker på at hverken lyd eller støy lar seg forklare eller beskrive. 

I første omgang skal politikere og administrativ ledelse i de berørte kommunene inviteres til lydlabben for å høre hvordan vegstøyen vil bli. Det skal skje i uke 45 og 46.

Deretter, i uke 48, skal styrer i velforeninger inviteres til lydlabben på Skøyen i Oslo.

Så, i ukene 49 og 50 blir det arrangert lyttedager i Sandvika kino for øvrige interesserte.

– I kinoen klarer vi ikke å skape det nøyaktig samme lydbildet over alt i kinosalen, sier Ingjerd Aaraas, sivilingeniør og akustiker.

Hun legger til at det ikke er meningen å gi et nøyaktig bilde av lyden, men å skape en forståelse for støynivået og hvordan det vil skille seg fra dagens.

Forskjellene mellom to lydbilder blir det viktigste.

Les også: Nå skal veiene bygges for frost helt fra starten

Langt fremme

Aaraas mener Norden ligger langt fremme innen akustikk.

Selv om slik simulert veistøy ikke er laget før, har det i en årrekke vært satt grenseverdier for støy som ikke må overskrides.

– Vi besøkte New York for noen år siden for å se hvordan de behandlet støy knyttet til et større veiprosjekt gjennom byen. Men de hadde ingen grenseverdier og behandlet det som best de kunne uten krav, sier hun.

Den nyutviklede modellen er laget i to versjoner. Den enkleste kan brukes til å simulere støy over alt, også i andre prosjekter.

Her er det ikke lagt inn topografi, og støyen endres ved å endre trafikktettheten, avstanden til vegen og høyden på støyskjermer.

Modellen for E18 er noe mer komplisert og det er lagt inn topografiske forhold. Likevel er det ikke slik at man kan taste inn adressen sin og dermed kommer støybildet opp.

– Det er mulig å velge adresser for å få støybildet der, men det vil kreve noen timer for hver nye adresse, sier Aaraas.

Les også: Vil lage bedre asfalt med nanoteknologi

Jobben er gjort

Men den grunnleggende programmeringen er gjort. Akustikerne vet nå hvor detaljerte beregninger de må gjøre for å skape et korrekt lydbilde.

Da gjenstår kun å legge inn de beregningene av lydbildet som allerede er gjort.

– For slike beregninger må gjøres for ethvert veiprosjekt, de er tilgjengelige. Det som er nytt er at nå kan vi bruke dem til å simulere lyden, det gikk ikke tidligere.

Det er ennå ikke besluttet om den simulerte veistøyen skal gjøres tilgjengelig på nett eller via en app.

– Da mister vi helt kontrollen på volumet og også på omgivelsene. Støybildet kan endre seg helt om et kjøleskap slår seg av eller på. Bakgrunnsstøy betyr veldig mye for støybildet, sier Aaraas.

Nå skal det nye verktøyet presenteres for andre akustikere på en årskonferanse og Svein Røed ser for seg at det også kan bli vist for Nordisk Vegteknisk Forening.

Les også:

3D-veimerking skal forhindre møteulykker

Ny veistrø gjør is til sandpapir

Denne tunnelen skulle ta fem år å bore...