HALLANDSÅSTUNNELEN

Denne tunnelen skulle ta fem år å bore...

Nå er skandaletunnelen ferdigboret - etter 21 år.

Etter 21 år på ni kilometer tunnel, er den svenske Hallandsåstunnelen omsider ferdigboret, melder Nyteknik.

Fem år skulle boringen av tunnelen etter planen ta. Feil valg av tunnelboremaskin var en av bommertene som førte til at svenskene brukte fire ganger så lang tid på prosjektet, slik som tu.no skrev i sommer.

Klokken 11.57 på onsdag var det svenske tunnelmarerittet foreløpig over, da tunnelboremaskinen Åsa gjorde gjennombrudd.

Dyr teknologiutvikling

Det forsinkede prosjektet har totalt kostet 11 milliarder svenske kroner. Den svenske samferdselsministeren mener det har vært verdt hver krone.

– Selv om prosjektet har kostet elleve milliarder kroner, er det verdt pengene. Vi får en del av Vestkustbanen med høy kvalitet og etter denne lange reisen har vi også fått en fantastisk teknologiutvikling. Det har vært en dannelsesreise, sa den svenske samferdselsministeren under åpningen, ifølge Gøteborgsposten.

Hun er den sjette samferdselsministeren siden tunnelprosjektet startet i 1992.

Les også: Gaustatoppen er til salgs

Maskin satte seg fast

Tunnelprosjektet har nettopp dreid seg om utprøving av teknologi. Steinmassene gjennom Hallandsåsen har vist seg fra sin verste side.

I april 1993 startet tunnelboremaskinen Hallbor med å skjære et tunnelløp gjennom Hallandsåsen i Båstad. Planen var følgende: På tre år skulle maskinen bore gjennom åsen, snu på andre siden og bore et nytt tunnelløp tilbake til Båstad.

Hallbor var konstruert for bruk i fast fjell og det oppsprukkete berget i Hallandsåsen skapte store problemer for maskinen.

Tunnelboremaskinen satte seg fast og den daværende entreprenøren måtte gå over til tradisjonell tunneldrift med sprengning.

Les også: Her bygges Norges nye universitet

– Billige løsninger ble dyre

Til slutt ble hele prosjektet stoppet i flere år på grunn av bruk av det omstridte franske tetningsmiddelet Rhoca Gil. 

– Pris var viktigere den gang enn det er i dag. De valgte det billigste. At det gikk galt, skyldtes nok en kombinasjon av dårlige teknikkvalg og dårlig utstyr, fortalte Oskar Aurell, teknisk direktør i konsortiet Skanska - Vinci HB som har entreprisen i dag til Teknisk Ukeblad i sommer.

Nå gjenstår to år med etterarbeid og montering av utstyr i tunnelen, før den kan åpne. I slutten av 2015 venter man at de første togene skal rulle gjennom tunnelen, mer enn 15 år forsinket.

Tunnelen vil blant annet gjøre forbindelsen for godstog mellom Oslo og kontinentet enklere. Vestkystbanens kapasitet vil øke fra fire til 24 tog pr. time, og godstogene vil kunne kjøre tunnelen i 200 km/t i stedet for 80 km/t på dagens strekning.

Les også:

Isolasjonen i mange norske tunneler kan gi cyanidforgiftning

Slik sikret de dødstunnelen gjennom Mont Blanc