SAMFERDSEL

Nå skal førerløse biler slippes løs i tett trafikk

GM Cruise har fått tillatelse til å fjerne sikkerhetsføreren. Deres autonome biler må takle San Franciscos komplekse trafikkmiljø.

Nå skal GM Cruise få sende helt førerløse biler ut i trafikken i San Francisco. Testperioden starter etter planen litt senere i år.
Nå skal GM Cruise få sende helt førerløse biler ut i trafikken i San Francisco. Testperioden starter etter planen litt senere i år. Foto: Morozova Tatiana, Colourbox.com
John Edgren, Nyteknik.se
22. okt. 2020 - 17:00

De positive prognosene for selvkjørende biler ble noe dempet etter dødsulykken i Tempe, Arizona, der Ubers autonome testkjøretøy drepte en syklist – selv om en sikkerhetsfører var bak rattet. Det skjedde i 2018, og litt over to år senere ser det ut til at de amerikanske trafikkmyndighetene samt bilindustrien har fått tilbake tilliten til den autonome teknologien.

Blant de som har som mål å være i front er General Motors, som blant annet har lykkes med å lokke Honda til GMs forretningsenhet for selvkjørende biler, Cruise Automation.

I et par år nå har GM Cruise hatt en flåte med autonome Chevy Bolts kjørende i San Francisco, og nå har de lov til å ta et stort skritt innen autonomien, ikke minst i lys av Ubers ulykke.

Kjøre uten sikkerhetssjåfør

Californias Department of motor vehicles har gitt GM Cruise tillatelse til å kjøre autonome Chevy Bolt-biler uten sikkerhetsførere i byen. Det rapporterer Electrek.

Dan Ammann, administrerende direktør i GM Cruise, hevder at GM vil være den første til å teste et virkelig førerløst system i en av de største byene i USA.

Det skal imidlertid sies at GM ikke er den første som kjører autonomt uten sikkerhetsfører. Tidligere i oktober fikk Googles datterselskap Waymo tillatelse til å fjerne sikkerhetsføreren i noen av de selvkjørende kjøretøyene selskapet har hatt rullende i Phoenix, Arizona siden 2017. Dette gjelder en begrenset del av Waymos bildelingstjeneste, for en utvalgt del av innbyggerne i Phoenix.

Som motangrep poengterer administrerende direktør i GM Cruise at San Franciscos trafikkmiljø er kaotisk, rotete og en av de mest kompliserte byene i verden å kjøre i.

Testen uten sikkerhetsfører forventes å starte senere i år.

Artikkelen ble først publisert av NyTeknik.

Jon Herman Ulvensøen (t.v), Per Haavardtun, Karl Thomas Hjelmervik og Fabio Augusto de Alcantara Andrade med en av USNs selvkjørende droner.
Les også

Demmer opp for undervannskriminalitet med ny teknologi

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.