Samferdsel

Nå er EU ett steg nærmere forurensingskrav til lastebiler

EU-parlamentets miljøutvalg har foreslått utslippsgrenser for CO2.

En svensk trailer på E6 ved Mortensrud i Oslo. Nå har EU kommet et viktig skritt nærmere å bestemme utslippskrav for lastebiler.
En svensk trailer på E6 ved Mortensrud i Oslo. Nå har EU kommet et viktig skritt nærmere å bestemme utslippskrav for lastebiler. Foto: Erlend Aas/NTB Scanpix
AV CHRISTOFFER ELMANN RANHAUGE, ING.DK
19. okt. 2018 - 15:45

I 2025 skal CO2-utslippet fra nye lastebiler i Europa være 20 prosent lavere enn i 2019. I 2030 skal reduksjonen være 35 prosent. Dette er resultatet av forhandlinger i EU-parlamentets miljøutvalg, som ble avsluttet torsdag.

Forslaget ble vedtatt med 47 stemmer mot seks, og avtalen vil være den første av sitt slag som setter CO2-standarder for lastebiler i EU. Men det er likevel et stykke igjen før avtalen er endelig vedtatt – i første omgang skal forslaget videre til avstemning i EU-parlamentet.

Lastebilene står for tiden for omkring en firedel av utslippene fra transportsektoren i EU, og seks prosent av EUs totale CO2-forurensing.

«Dagens flertall gjør veienes store forurensingssyndere mer ansvarlige for å beskytte klimaet,» sier parlamentsmedlemmet Bas Eickhout til Euractiv. Han har ledet forhandlingene i parlamentet.

Miljøutvalget vedtok dessuten et mål for at produsenter i 2025 skal selge flere null- og lavutslippslastebiler. Denne andelen skal i 2025 være 5 prosent av flåten og 20 prosent i 2030.

Mer ambisiøst

Miljøutvalget har med dagens avtale hevet ambisjonsnivået for CO2-reduksjonene i forhold til EU-kommisjonens opprinnelige forslag. I vår het det fra kommisjonen at CO2-utslippene for nye lastebiler skulle reduseres med 15 prosent i 2025 og 30 prosent i 2030.

Ifølge miljøgruppen Transport & Environment vil skjerpede krav til lastebilenes forurensing innebære at produsentene kommer til å utvikle mer drivstoffeffektive kjøretøy. Dette vil hjelpe EU med å redusere utslippene av drivhusgasser, og samtidig vil lastebileierne få økonomiske fordeler av nye CO2-krav til kjøretøyene. Dette fordi eierne vil kunne spare inn omkring 350.000 norske kroner i drivstofforbruk i løpet av de første fem årene av bilens levetid.

Tidligere denne måneden har Ministerrådet i EU vedtatt en avtale om å redusere personbilenes CO2-utslipp med 35 prosent fram mot 2030.

Denne artikkelen ble først publisert på ing.dk.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.