BIL

Nå blir det igjen bilproduksjon i Norge

Snuser på et gigantisk marked.

Statsminister Erna Solberg tar en titt inni Paxter - som skal produseres i en ny fabrikk i Sarpsborg.
Statsminister Erna Solberg tar en titt inni Paxter - som skal produseres i en ny fabrikk i Sarpsborg. Bilde: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix
6. apr. 2016 - 13:58

Det er en stund siden Think gikk over ende, og for litt over et år siden pakket Buddy ned produksjonsutstyret.

Men alt er ikke over for norsk produksjon av firehjulinger. Riktignok er det å ta i å kalle Paxster, som produseres av Loyds Industrier i Sarpsborg, for en bil, men den går på fire hjul, er elektrisk drevet og er blitt en suksess i Posten i Norge.

Nå vil postleverandører i flere land vil ha det norske kjøretøyet.

– Fra vi lanserte Paxster for to år siden har vi gjort en ganske omfattende rekonstruksjon av kjøretøyet. Vi anså ikke versjon 1 som god nok til eksport, men det er Paxster II. Den ser nesten lik ut, men det meste av innmaten fra motor, hjuloppheng, batterier, styring og mye annet er skiftet ut. Det har gjort at vi har fått justert kostnadsbildet slik at vi har kunnet satse på eksport og fremdeles tjene penger, sier adm. direktør Lasse A. Hansen i Loyds Industrier.

Går unna

Det er ikke bare i Norge postbransjen har utfordringer. Fallende volum har satt fart i omstilling i mange land. Likevel har Loyds Industrier lykkes godt med Paxster.

Statsminister Erna Solberg og næringsminister Monica Mæland sto for den offisielle åpningen av el-bilfabrikken Paxster i Sarpsborg onsdag. <i>Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix</i>
Statsminister Erna Solberg og næringsminister Monica Mæland sto for den offisielle åpningen av el-bilfabrikken Paxster i Sarpsborg onsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix

Etter å ha levert i underkant 300 kjøretøyer hovedsakelig til Posten i Norge har de tatt en pause for å sette den nye modellen i produksjon. Nå er det verdensmarkedet som står for tur. 

Nesten i alle land i Europa har postleverandører skjøvet på investeringen fordi volumene har falt så mye. Og det er usikkerhet om fremtidig kjøretøystrategi.

– Vi tror dette kan slå positivt ut for oss. Av driftskostnadene på en rute utgjør Paxster 11 prosent mens en dieselbil står for 17 prosent. Det er en betydelig forskjell, men det er bare en liten del av den totale forskjellen, ifølge Loyds-sjefen.

Den viktigste forskjellen er tidsbesparelsen som oppnås på en rute. Paxster-konseptet gjør det så mye mer effektivt å levere pakker og post.

 

I typisk villabebyggelse, med svært mye korte strekninger og mange stopp, sparer man rundt 22 prosent av tiden.

– Vi har et slagord her som heter, «price is nice, but time is prime”, ler Hansen.

Prisfølsomt

Dessverre er, ifølge Loyds-sjefen, innkjøperne mest opptatt av prisen på produktet, men de blir mer oppmerksomme på rasjonaliseringseffekten etter hvert som postvolumene går ned.

– Mange har også begynt å fokusere mer på selve arbeidsmiljøet til budene. De spares for mye slit når de går inn og ut av en bil fra 400 til 800 ganger i løpet av dagen. I tillegg kler folk seg for innemiljø når de kjører bil og om vinteren er det en utfordring. Med Paxster kler de seg for utemiljø og de går de rett ut til stående stilling fra sadelen. Det er en helt annen belastning på kroppen, enn med bil. Dessuten er det veldig mye enklere og mindre belastende å svinge inn og ut fra vegkanten med styre i stedet for et ratt, sier han.

 

En gledens dag i Sarpsborg: Sjefen for Loyds Industrier, Lasse A. Hansen er godt plasser i sadelen i en Paxster II under ministerbesøket flankert av fabrikksjef Arnstein Klevmoen. <i>Foto: Loyds</i>
En gledens dag i Sarpsborg: Sjefen for Loyds Industrier, Lasse A. Hansen er godt plasser i sadelen i en Paxster II under ministerbesøket flankert av fabrikksjef Arnstein Klevmoen. Foto: Loyds

 

 

Øker produksjonen kraftig

Fabrikken produserer rundt 80 enheter i måneden som selges for mellom 100.000 og 120.000 kroner, avhengig av batteristørrelse og utrustning, opplyser fabrikksjef Arnstein Klevmoen. 

 – Med det største batterier på 9,2 kWh får vi en kjørelengde på rundt 10 mil. Vi har solgt et stort antall av den nye modellen slik at produksjonen må gå for fullt i lang tid fremover. Vi håper å komme opp i mellom 700 og 800 enheter resten av året. Det aller meste av dette vil gå til eksport, sier Klevmoen.

Ingen valutahjelp

Det er fint lite hjelp å få fra den svake norske kronen for selskapet.

Selv om de bruker i underkant av 40 arbeidstimer på hver Paxster hjelper ikke det mye på eksportmarkedet.

–  Vi selger i euro, norske og svenske kroner og kjøper det meste i dollar og pund. I beste fall har svak krone og dyr valuta gitt oss en liten fordel når  når vi eksporterer så mye. Men i det norske markedet slår dyrere deler ut til det verre. Derfor har det vært veldig viktig for oss å redusere kostnader ved å omkonstruere Paxster.

– Det har vi klart, samtidig som kjøretøyet er betydelig forbedret. Ved å redusere fra to til en drivmotor har vi økt ytelsen betraktelig og det å kunne akselerere raskt betyr mye når man leverer post og pakker, sier Klevmoen.

Godt med ordre

Loyds Industrier har fått en konkret avtale med New Zealand Post. De har fått en ordre på rundt 70 millioner kroner neste 12 måneder, men har ikke lov å oppgi antallet kjøretøyer.

En annen interessant avtale er med Medienvertrieb Dresden. De vil bruke Paxster til både post- og avisdistribusjon der de i dag bruker bil. I tillegg til å bruke Paxster selv vil de selge det norske kjøretøyet gjennom et av sine datterselskaper.

Hele gruppen har rundt 40.000 bud.

– Vi håper at denne avtalen kan gi oss et salg på opp imot 500 enheter i året, sier Hansen.

Selskapet har også levert den første serien på 25 Paxster til Portugal og har sendt åtte til Østerrike. De har tester i gang Belgia, Sverige og til og med på Grønland.

Det er gjennomført tester i Frankrike og det første kjøretøyet kommer snart til Italia. Som et følge av salget vil det oppstå et betydelig utskiftingsmarked.

– Slike kjøretøyer behandles temmelig røft. De kjører opp og ned av fortauer og kanter og det sliter voldsomt på materiellet. Jeg tror det er naturlig å avskrive kjøretøyene på mellom tre og fem år, sier Hansen.

Skiller ut

Bilproduksjonen er blitt en så stor del av Loyds Industrier at de nå skiller ut dette som et eget selskap.

Med navnet Paxster AS, selvfølgelig.

– Vi har mange ideer til nye produkter. Mens Paxster II har en mopedklasse-motor på 4,5 kW og en toppfart på 45 km/t, så er det et marked for raskere og større kjøretøyer som klassifiseres som motorsykler, sier Hansen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.