Her er Tesla Model 3

Vi fulgte lanseringen av Teslas «billigbil».

Tesla har lansert Model 3.
Tesla har lansert Model 3. Bilde: Justin Prichard/AP/NTB scanpix
Marius ValleMarius ValleJournalist
1. apr. 2016 - 06:02 | Endret 1. apr. 2016 - 10:51

Tesla har akkurat lansert sin nye bilmodell, Model 3. Dette er massemarkedsbilen til den populære luksusbilprodusenten.

Elon Musk beskriver Model 3 som den siste delen av Teslas topphemmelige masterplan for å få elbilene ut til massene.

Musk mener dette kommer til å bli den tryggeste bilen du får kjøpt.

– Model 3 kommer til å ha fem stjerner i alle kategorier, sier Musk.

Ifølge Electrek.co er chassiset til bilen konstruert med aluminium og stål, men mindre aluminium enn storesøsknene Model S og X. 

Kjapp bil som kjører langt

Men den blir ikke treg. Mye tyder på at Model 3 blir den raskeste bilen du får kjøpt for de 35.000 dollarene, eller rundt 300.000 kronene, bilen skal koste.

– Selv basismodellen vil gjøre 0-100 på mindre enn seks sekunder. Vi i Tesla lager ikke trege biler. Det vil komme versjoner som går mye raskere, sier Musk.

Teslas pressevideo av Model 3.

Detaljene i korte trekk:

  • Pris: Fra 35.000 dollar
  • Aksellerasjon: 0-96 km/t under 6 sek.
  • Rekkevidde: Minst 346 km (EPA-tall)
  • Kan leveres med bak- eller firehjulstrekk
  • Kommer med Autopilot-maskinvare
  • Har tilgang til Supercharger-nettverket
  • 5 seter
  • 15 tommers trykkskjerm på dashbord
  • Glasstak fra front til bak som tilvalg
  • Produksjonsstart sent 2017

Hva prisen blir i Norge er foreløpig et spørsmål det ikke finnes svar på. Teslas norske kommunikasjonssjef, Even Sandvold Roland, sier til Teknisk Ukeblad at prisen i Norge fortsatt er ukjent.

– Rekkevidden er minst 215 miles (346 kilometer). Dette er minimumnumre, og vi håper å overgå dem, sier Musk.

Tallene er EPA-tall, som vil si at det er rekkevidden bilen oppnår i den amerikanske utslipps- og rekkevidde-testen tilsvarende NEDC i Europa.

Fra lanseringen av Tesla Model 3. <i>Foto: Tesla</i>
Fra lanseringen av Tesla Model 3. Foto: Tesla

Autopilot blir standard

– Alle Model 3 kommer med Autopilot-maskinvare, og funksjonen kommer alltid til å være der.

Bilen har ifølge Musk god plass til fem voksne. Taket på bilen er ett sammenhengende stykke glass. Det skal gi en annen romfølelse.

I en Youtube-video som viser en testtur i Model 3, sier Tesla-representanten at bilen vil leveres med panoramatak, vanlig metalltak, og et panoramatak som kan åpnes som et soltak. Dermed er det rimelig å anta at basismodellen ikke får glasstak.

Bilen har bagasjerom både foran og bak, som blant annet Model S. 

–Du får plass til et 7 fots (213 cm) surfebrett inni bilen, uten problem, sier Musk.

Bilen har glasstak, som gjør frontvindu og bakvindu til ett som samme glasstykke. (Foto: Tesla)
Bilen har glasstak, som gjør frontvindu og bakvindu til ett som samme glasstykke. (Foto: Tesla)

– Selv uten noe tilleggsutstyr kommer dette til å bli den beste bilen du får kjøpt for 35.000 dollar.

Bilen kommer også med mulighet for å bruke Teslas hurtigladernettverk Supercharger. Dagens 3600 Superchargere skal utvides til 7200 innen slutten av neste år.

Tanken er at uansett hvor i verden du tar med deg bilen din, skal du kunne lade så lenge det er strøm. 

Ifølge Wired, som har sett på bilen etter lansering, er interiøret som i Tesla Model S. Skjermen på senterkonsollen måler 15 tommer, og er horisontalt orientert. 

Interessant nok er det ingen speedometer på den vanlige plassen foran rattet. Alt er flyttet til skjermen. I stedet har bilen luftekanaler plassert der hvor instrumentpanelet ville vært.

Norsk pris foreløpig ukjent

– Vi vet veldig lite om lanseringen i Norge foreløpig, sier kommunikasjonssjef Roland.

Han trekker imidlertid frem at bilen er bygget på en ny plattform, som er ikke lik Model S og X.

– Den er sammenlignbar i størrelse med BMW 3-serie eller Audi A4, sier Roland.

Denne elbilen går i strupen på BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og andre små sedaner. (Foto: Tesla)
Denne elbilen går i strupen på BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og andre små sedaner. (Foto: Tesla)

Batteriene blir produsert på Teslas Gigafactory, men hvilken kapasitet Model 3-batteriene får, vet ikke kommunikasjonssjefen.

– Kapasitet må vi komme tilbake til. 

Bilen kommer med enten bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Firehjulsdrift blir et tilvalg du må betale for. 

Hvorvidt bilen får Teslas selvkjøringsmulighet Autopilot som standard er uklart, selv om maskinvaren vil være installert på alle biler. Den tidligere nevnte Youtube-videoen antyder at selvkjøring vil være tilvalg.

– Autopilot er et betalt tilvalg i alle biler i dag, så det er en tjeneste man kjøper på Model S og X, sier Roland, og legger til at Model 3 kommer til å ha autopilot. Noe mer enn dette vet han imidlertid ikke.

Tesla Model 3 får produksjonsstart i slutten av 2017. Dermed blir den neppe å se på norske veier før tidligst 2018. Tesla har tidligere sagt at de vil levere de første bilene på USAs vestkyst, for så å bevege seg østover. 

I tillegg har de sagt at de vil levere bilene med høyt utstyrsnivå først. Ventetiden kan dermed bli potensielt lang om du bare vil ha en basismodell.

Musk mener at Tesla skal klare å øke produksjonen til 500.000 biler i året de neste årene.

Betalt av Model S og X

Bilen har en stor skjerm innvendig, som sine eldre modellsøsken. (Foto: Tesla)
Bilen har en stor skjerm innvendig, som sine eldre modellsøsken. (Foto: Tesla)

Under direktestrømming fra eventet, forteller Elon Musk at global oppvarming og CO2-utslippet, og dødsfall som følge av avgasser fra biler som de viktigste grunnene til at det er viktig med elbiler.

– Inntektene fra Model S og Model X er det som betaler for utviklingen av Model 3. Så til alle dere som kjøpte Model S eller X, takk for at dere hjalp til å betale for utviklingen av Model 3.

Se Elon Musk presentere Model 3 her.

Interessen rundt Tesla Model 3 har vært stor. Selv om ingen før nå har sett bilen, har hele 115.000 biler blitt forhåndsbestilt etter at Tesla åpnet reservasjonene i går. 

Det vil si at Tesla, uten å ha produsert en eneste bil, har sikret seg 115 millioner dollar, eller omtrent en milliard kroner, forutsatt at forhåndsreservasjonsprisen i snitt er 1000 dollar i alle land. 

Forhåndsbestillingsbeløpet er imidlertid refunderbart, så ren inntekt er dette ikke.

Skulle alle forhåndsbestillinger konverteres til kjøp, har Tesla allerede tatt ordrer for over fire milliarder dollar (33 milliarder kroner) forutsatt at de kun selger innstegsutgaven til 35.000 dollar.

Det er mange grunner til at lanseringen er en stor sak. Den handler for eksempel om hvorvidt Tesla vil klare å gå fra å være en luksusbilprodusent til å bli en massemarkedprodusent. 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.