Tesla Model S under kollisjonstest hos Euro NCAP (Foto: Euro NCAP)

KRÆSJTEST AV ELBILER

Så sikre er elbilene

Slik gjør elbilene det i Euro NCAPs kollisjonstester.

Euro NCAP er en organisasjon som kræsjtester biler som selges i Europa. Å få en god vurdering herfra er viktig for bilprodusentene.

Men skal det ha en verdi, må det være høyeste vurdering, som er fem av fem stjerner. Biler som har færre stjerner er ikke nødvendigvis farlige å kjøre, men en karakter som fire av fem stjerner kommuniserer at sikkerheten er god, men kunne vært bedre.

Elbiler testet som alle andre biler av Euro NCAP, og når man kjøper ny bil er sikkerheten gjerne noe man vurderer.

Vi har undersøkt hvilke vurderinger de mest solgte elbilene i Norge har fått de siste årene.

Nissan Leaf under stolpetest i 2011.
Nissan Leaf under stolpetest i 2011. Foto: Euro NCAP

Harde tester

Testene utføres ved å kræsje biler. Det testes frontkollisjon, sidekollisjon, og andre scenarioer. I tillegg vurderes beskyttelse av fotgjengere ved en påkjørsel.

En vurdering av sikkerhetsutstyret gjøres også, blant annet ved å teste antiskrenssystemet.

Elbiler testes ikke annerledes enn andre biler, men hvorvidt batteriet har fått skader bemerkes i noen av rapportene. Ingen av disse oppgir at batteriene har blitt skadet. 

Testen oppdateres hvert år, så en bil som fikk fem stjerner i 2011, hadde ikke nødvendigvis fått fem stjerner i 2016. Etter at en årsmodell er testet, oppdateres den ved behov, men som hovedregel beholdes opprinnelig karakter.

Dermed kan man ikke direkte sammenligne testresultater fra forskjellige år.

Hos Euro NCAP kan du lese mer om hvordan testene utføres.

Kostnadsintensivt

Å teste bilene hvert år er heller ikke et alternativ, ettersom Euro NCAP selv kjøper bilene dersom de er i salg, og kjøpene gjøres anonymt, slik at bilprodusentene ikke har mulighet til å jukse.

Produsenten informeres først når bilene er hentet inn til testlaboratoriet. Da kan de eventuelt komme med sine bemerkninger, for eksempel om en ny sikkerhetsfunksjon er i ferd med å bli implementert.

Inntil fire biler trengs for å gjøre en vurdering. Det er med andre ord en kostnadsintensiv aktivitet.

I noen tilfeller vil Euro NCAP imidlertid skaffe bilene direkte fra produsenten. I disse tilfellene gjøres utvelgelsen tilfeldig, og det testes kun produksjonsmodeller.

Ingen elbiler ble kåret til beste i sine klasser i fjor, men de fleste elbiler som er testet de siste årene har fått fem av fem stjerner. 

Oversikten under viser de mest solgte elbilene i Norge, sortert fallende etter flest solgte i første halvår i fjor.

Best og verst

Det ser ut til at Mercedes-Benz B-klasse stikker seg ut som modellen med best sikkerhet for fører og voksne passasjerer. 

De såkalte «trillingene» ser ut til å være i motsatt ende av skalaen.

For sikkerhet for passasjerer som er barn ser det ut til at det er Volkswagen eGolf som gjør det best. 

Tesla Model S ser ut til å sitte igjen med svarteper i denne kategorien.

Men igjen; det er bare tester utført samme år som er direkte sammenlignbare. I tillegg skal det sies at ingen av bilene omtales som utrygge av Euro NCAP.

Kjøper du en av bilene på denne listen, kan du altså være rimelig trygg på å være rimelig trygg.

Volkswagen eGolf

Euro NCAP har ikke testet elbil-utgaven av Golf spesifikt, men bilen er i praksis den samme som utgaven med forbrenningsmotor.

Testet utgave er 2012 VW Golf 1.2TSI Comfortline. 

Bilen har fått fem stjerner, med en score på 94 prosent for fører og voksne forsetepassasjerer.  

Beskyttelsen for barn får 89 prosent. 

Svak hodebeskyttelse

Bilen scorer 65 prosent på fotgjengersikkerhet. Mens støtfangeren beskytter fotgjengeres bein godt, mens det beskyttelse for hodet beskrives som «svak eller marginal».

Sikkerhetsutstyr scorer 71 prosent, blant annet fordi det ikke er noen sikkerhetsbeltealarm for baksetepassasjerer, og fordi hastighetsbegrenser ikke tilbys som standard.

Hovedkarakterer:

  • Fører og voksne passasjerer: 94%
  • Barn: 89%
  • Fotgjengersikkerhet: 65%
  • Sikkerhetsutstyr: 71%

Hele rapporten finnes hos Euro NCAP.

Tesla Model S

Tesla Model S ble testet i 2014, og den fikk fem stjerner. Euro NCAP testet Model S med 85 kilowattimers batteripakke. 

Det er ikke gjort oppdatering av testresultatet siden testen ble gjennomført i 2014.

Model S scorer 82 prosent på fører og voksne passasjerer i forsetet. Det trekkes spesielt for at førerens legger og overkropp bare er adekvat beskyttet.

I testen ble ikke passasjerairbagen tilstrekkelig oppblåst, noe som gjorde at hodet kom i kontakt med dashbordet. Dette gjorde at det bare ble oppnådd adekvat beskyttelse av passasjerens hode. Resultatet førte til at Tesla gjorde endringer på airbagen. 

Ved sidekollisjon scoret imidlertid Model S full pott.

Marginalt ved stolpetest

Fullt så bra gikk det ikke i den såkalte stolpetesten, hvor bilen treffer en stolpe. Dette er et scenario som simulerer at bilen treffer en lyktestolpe eller lignende med siden, noe som kan skje om bilen får sleng.

I denne testen ble det avgjort at det bare er marginal beskyttelse for overkroppen.

For barn i baksetet, scorer Model S full pott ved frontkollisjon. Det trekkes imidlertid for at det er komplisert å skru av airbagen om barnesete brukes i forsetet. Det er også gitt trekk for vanskelig tilgang til ISOFIX-fester med enkelte seter.

Fotgjengerbeskyttelse gis 66 prosent. Det er positivt at bilen løfter panseret noe for å beskytte fotgjengere ved kollisjon. Det er imidlertid jevnt over marginal eller adekvat beskyttelse over panseret, og svake resultater nederst på frontruten og A-stolpene. 

Sikkerhetsutstyr scorer 71 prosent. Det trekkes for manglende automatisk brems (AEB) på testtidspunktet.

Hovedkarakterer:

  • Fører og voksne passasjerer: 82%
  • Barn: 77%
  • Fotgjengersikkerhet: 66%
  • Sikkerhetsutstyr: 71%

Hele rapporten finner du hos Euro NCAP.

Nissan Leaf

NIssan Leaf ble testet i 2012. Den fikk fem stjerner. Ratingen har ikke blitt oppdatert siden testen.

Bilen scoret 89 prosent for beskyttelse for fører og voksne forsetepassasjerer.

Her ble det bemerket at det er en fare for at midtkonsoll og strukturer rundt rattstammen kan skade knær og lår. 

Sidekollisjonstesten gir full pott med god beskyttelse til hele kroppen. Også i stolpetesten gir bilen god beskyttelse til hele kroppen, men overkroppen oppnår bare adekvat beskyttelse. 

Svak på nakkesleng

Bilen gis imidlertid trekk for marginal nakkeslengbeskyttelse ved påkjørsel bakfra.

For barn scorer Leaf 83 prosent. Den får full pott for beskyttelse av barn på 18 måneder. Bilen får imidlertid trekk for uklar varsel om hvorvidt forsete-airbag er aktiv. 

Fotgjengerbeskyttelse oppnår 65 prosent. Dette fordi de stedene en voksen fotgjengers hode sannsynligvis vil treffe bilen i en kollisjon, gir god til marginal beskyttelse.

Sikkerhetsutstyret scorer 84 prosent. Baksetet hadde ikke setebeltepåminnelse.

Hovedkarakterer:

  • Fører og voksne passasjerer: 89%
  • Barn: 83%
  • Fotgjengersikkerhet: 65%
  • Sikkerhetsutstyr: 84%

Alle resultatene finnes hos Euro NCAP.

Renault Zoe

Renault Zoe ble testet i 2014, og fikk fem stjerner. Resultatene ble gjennomgått i 2014 og 2015.

Zoe scorer 89 prosent for beskyttelse for fører og voksne forsetepassasjerer. Bilen gir god beskyttelse for hele kroppen ved frontkollisjon, men overkroppen til føreren får bare adekvat beskyttelse.

Renault Zoe frontkollideres av Euro NCAP.
Renault Zoe frontkollideres av Euro NCAP. Foto: Euro NCAP

Bilen fikk full pott for sidekollisjon, men i stolpetesten viste resultatet at svak beskyttelse av overkroppen. Nakkestøttene gir også bare marginal beskyttelse mot nakkesleng ved påkjørsel bakfra.

God beskyttelse for barn

For barn i baksetet scorer Zoe 80 prosent. 18 måneders gamle barn er godt beskyttet. 3-åringer i fremovervendte seter er også rimelig godt beskyttet. I midterste baksete var det imidlertid ikke mulig å installere et beltebasert barnesete. 

Fotgjengerbeskyttelsen scorer 66 prosent. Fronten gir marginal beskyttelse for hoftene til voksne fotgjengere. 

Bilen scorer 85 prosent for sikkerhetssystemer, blant annet fordi bilen kommer med beltepåminner til baksetene som standard. 

Hovedkarakterer:

  • Fører og voksne passasjerer: 89%
  • Barn: 80%
  • Fotgjengersikkerhet: 66%
  • Sikkerhetsutstyr: 85%

Alle resultatene finnes hos Euro NCAP.

Volkswagen eUp

Euro NCAP testet Volkswagen Up i 2011. Den er ikke vurdert på nytt siden da, og det er ikke elbilutgaven eUp som er testet, men 1 liter bensin-varianten.

Bilen gjør det jevnt over godt, og får fem stjerner.

Beskyttelse for fører og voksne i passasjersetet scorer 89 prosent. Det er god beskyttelse i frontkollisjon, og god nakkeslengbeskyttelse.

I stolpetesten ble imidlertid resultatet at overkroppen bare er marginalt beskyttet. 

Svak på airbagadvarsel

Beskyttelse for barn i baksetet scorer 80 prosent. Her er det god beskyttelse for barn i baksetet.

Men bilen får trekk for uklar varsling om statusen til airbagen i forsetet. Ei heller var farene ved å bruke et bakovervendt barnesete i forsetet tydelig merket.

Fotgjengerbeskyttelsen er bilen relativt svak på, med en score på 46 prosent. Dette skyldes at fronten gir svak beskyttelse for hofter, og at stedene en fotgjengers hode trolig vil treffe også gir svak beskyttelse.

Sikkerhetsutstyret scorer 86 prosent. Den får kritikk for at det ikke tilbys fartsbegrenser.

Hovedkarakterer:

  • Fører og voksne passasjerer: 89%
  • Barn: 80%
  • Fotgjengersikkerhet: 46%
  • Sikkerhetsutstyr: 86%

Hele resultatet finnes hos Euro NCAP.

BMW i3

BMW i3 ble testet i 2013, og klarte bare å oppnå fire av fem stjerner. Testen ble gjennomgått i 2014 og 2015, uten at sikkerhetsratingen ble oppjustert.

Sikkerhet for fører og voksen passasjer i forsetet scorer 86 prosent. Bilen tilbyr jevnt over god beskyttelse, men gir svak beskyttelse for overkroppen i stolpetesten. Det er videre marginal nakkeslengbeskyttelse ved påkjørsel bakfra. Førerens venstre legg har også bare marginal beskyttelse ved frontkollisjon.

BMW i3 kollisjonstestes mot stolpe.
BMW i3 kollisjonstestes mot stolpe. Foto: Euro NCAP

For sikkerhet for barn scorer i3 81 prosent. Barn er godt beskyttet, men Euro NCAP bemerker at airbagens status ikke formidles klart. 

Mangler setebeltevarsel

Fotgjengerbeskyttelse er gitt en score på 57 prosent. Øverste del av fronten gir ingen hoftebeskyttelse, og bilen får ingen poeng på dette punktet. Det er også dårlig hodebeskyttelse langs A-stolpene og nederste del av frontruten. 

På sikkerhetsutstyr scorer bilen 55 prosent. Det trekkes for manglende beltevarsler for baksetene som standard. Dette tilbys som tilleggsutstyr, men systemet holder ikke Euro NCAPs minimumskrav. 

Hovedkarakterer:

  • Fører og voksne passasjerer: 86%
  • Barn: 81%
  • Fotgjengersikkerhet: 57%
  • Sikkerhetsutstyr: 55%

Hele rapporten finnes på Euro NCAPs nettsider.

Mercedes-Benz B Electric

Mercedes-Benz B-klasse oppnår fem stjerner. Den ble testet i 2011, men er ikke gjennomgått siden.

Det er ikke elbilvarianten som er testet, men B200 CDI-utgaven.

Beskyttelsen for fører og voksne forsetepassasjerer oppnår hele 97 prosent. Det er nesten ingenting å klage på, selv om Mercedes-Benz' valgfrie «PRE-SAFE»-kollisjonssystem som leveres som tilleggsutstyr var deaktivert.

Bilen scorer nær maksimalt på frontkollisjon, med trekk for bare adekvat beskyttelse for passasjerens venstre legg. Stolpetesten ga overkroppen adekvat beskyttelse. 

Begrenset mulighet for barnesete foran

Beskyttelse for barn scorer 81 prosent. Det trekkes for begrensede muligheter for deaktivering av airbag i forsetet, og at det må brukes spesialutstyr dersom dette skal utføres. Systemet møter ikke Euro NCAPs krav. 

Bilen scorer 56 prosent for beskyttelse for fotgjengere. Støtfangeren får full pott, men øverste del av fronten får ingen poeng. Bilen gir god beskyttelse de stedene et barns hode kan treffe, men voksnes hoder er svakt beskyttet.

Sikkerhetsutstyret scorer høyt: 86 prosent. 

Hovedkarakterer:

  • Fører og voksne passasjerer: 97%
  • Barn: 81%
  • Fotgjengersikkerhet: 56%
  • Sikkerhetsutstyr: 86%

Hele rapporten finnes hos Euro NCAP.

Kia Soul Electric

Kia Soul EV ble testet i 2014, og Euro NCAP har testet elbilen i tillegg til fossilutgaven. Bilen får bare fire av fem stjerner. 

Testen ble gjennomgått på nytt i 2015.

Soul EV scorer 84 prosent for beskyttelse av fører og voksne passasjerer. Det trekkes for marginal nakkeslengbeskyttelse for baksetepassasjerer. Stolpetesten viser at overkroppen har svak beskyttelse. 

Beskyttelse for barn scorer 82 prosent. Det bemerkes at barn i fremovervendt barnesete utsettes for marginalt høy belastning av nakken i frontkollisjon.

Svak hodebeskyttelse

Fotgjengerbeskyttelsen scorer 59 prosent. Øverste del av fronten gir imidlertid dårlig beskyttelse. Hodebeskyttelsen er generelt adekvat, men dårlig langs A-stolpene.

Sikkerhetsutstyret scorer 56 prosent. Det kommenteres at «lane assist» og automatisk nødbremsing ikke er tilgjengelig som tillegsutstyr.

Hovedkarakterer:

  • Fører og voksne passasjerer: 84%
  • Barn: 82%
  • Fotgjengersikkerhet: 59%
  • Sikkerhetsutstyr: 56%

Alle resultatene finner du hos Euro NCAP.

Peugeot iON/Mitsubishi iMiev/Citroën C-Zero

Euro NCAP har testet alle «trillingene». De tre bilene har alle sammen fått fire av fem stjerner, og ellers identiske delkarakterer. 

Alle ble testet i 2011. Vi har tatt utgangspunkt i rapporten for Mitsubishi iMiev.

Bilen scorer ikke spesielt godt for fører og voksne passasjerer, med 73 prosent. Etter frontkollisjon hadde flere av strukturene nådd grensen for hvor mye belastning de kunne ta. Flere tester kunne ikke utføres.

For fører gis det marginal beskyttelse for overkropp og lår. Store deler av gulvet var ødelagt, noe som førte til at bilen ble vurdert til å gi marginal beskyttelse for føtter og ankler.

Mitsubishi i-Miev ble kollisjonstestet i 2011. Den fikk store strukturelle skader, og en dør åpnet seg under sidekollisjon.
Mitsubishi i-Miev ble kollisjonstestet i 2011. Den fikk store strukturelle skader, og en dør åpnet seg under sidekollisjon. Foto: Euro NCAP

Døren åpnet seg under kollisjon

Strukturer i dashbordet gir en fare for skade på knær og lår. Døren åpnet seg under sidekollisjon, noe som straffes med poengtrekk. Stolpetesten viser at det er svak beskyttelse for overkroppen. 

Bilen gir imidlertid god nakkeslengbeskyttelse. 

En score på 78 prosent gis for beskyttelse til barn. Det ble avgjort at airbagstatus ikke var tydelig i forsetet. 

Svak fotgjengerbeskyttelse

Bilen gir relativt svak fotgjengerbeskyttelse, med en score på 48 prosent. Øverste del av fronten gir ingen beskyttelse. Det er også dårlig beskyttelse på delene av panseret hvor et barns hode trolig vil treffe.

Da er det bedre å være voksen om ulykken først skulle være ute, ettersom de fleste områder hvor hodet trolig vil treffe gir god beskyttelse.

i-Miev gis 86 prosent for sikkerhetsutstyret. 

Hovedkarakterer:

  • Fører og voksne passasjerer: 73%
  • Barn: 78%
  • Fotgjengersikkerhet: 48%
  • Sikkerhetsutstyr: 86%

Her kan du lese alle rapportene: i-Miev, C-ZeroiOn

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)