VW e-Golf ble registrert i 8943 eksemplarer i fjor. Det er nesten dobbelt så mange som den nest mest registrerte bilmodellen, Toyota Auris. (Bilde: Volkswagen)

ELBILANDEL 2015

Fjorårets mest solgte bil går på batteri

Det ble registrert nesten 26.000 elbiler i 2015.

Det ble registrert 30.910 elbiler i fjor. Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) for registrering av personbiler.

Tallet omfatter både biler registrert som nye i Norge, og bruktimporterte biler. I tillegg inkluderer tallet ni hydrogendrevne personbiler.

25.788 av bilene var nyregistrerte i Norge, altså kjøpt her i landet. Dette er en økning på hele 42,5 prosent sammenlignet med 2014, da det ble nyregistrert 18.094 elbiler.

For 2014 var andelen 12,5 prosent, og for 2013 5,5 prosent.

29 år siden det ble registrert flere biler

Hele 17,1 prosent av de 150.686 nye bilene som ble registrert i fjor var elbiler, og de tre mest populære sto for godt over halvparten av elbilsalget.

Tar man med bruktimporterte biler, ble det registrert til sammen 172.442 biler i fjor, med en elbilandel på 17,9 prosent.

Det har ikke vært registrerte flere biler siden 1986, da det ble registrert 175.885 personbiler totalt.

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen sier i en pressemelding av det er gledelig at mange velger å kjøpe elbil. Samtidig understreker hun at mer enn tre av fire fortsatt velger bensin- og dieselbiler.

– De som har elbil i dag er strålende fornøyd og vil ikke tilbake til gammeldagse biler. Men fortsatt må vi ha sterke elbilfordeler for å overbevise mange flere om å bytte ut sin bensin- eller dieselbil, sier hun.

Hun poengterer også at elbilenes markedsandel falt i tredje kvartal, og salgstallene viser at det er for tidlig å begynne med utfasing av elbilfordelene. Hun mener elbilmarkedet ikke er bærekraftig på egen hånd enda.

E-Golf, Model S og Leaf mest populære

Tesla har gjort det skarpt med sin elektriske Model S, og har flere modeller på vei. Det er mye som tyder på at de ikke får dominere elbilmarekdet med luksuselbiler altfor lenge.
Tesla Model S er den nest mest registrerte elbilen, og den femte mest solgte modellen totalt. Tesla Motors
Det er uansett klart at nordmenn trykker elbilen til sitt bryst takket være fordelene. Volkswagen har all grunn til å være fornøyd med dette, ettersom e-Golf var den elbilen med flest registreringer i fjor.

Kanskje ikke så rart, siden nordmenn har vært glade i Golf i mange år.

Det ble registrert 8943 eksemplarer av Volkswagen e-Golf. Det bidro til å gjøre Volkswagen til til det største bilmerket i fjor, og Golf til den mest populære bilmodellen i landet.

Litt over halvparten av alle Golf-modeller registrert i fjor var elbiler.

Dette betyr i praksis at den mest solgte personbilmodellen i 2015 var e-Golf. E-Golf alene solgte mer enn de to neste elbilene på listen.

Den nest mest populære er Tesla Model S, som ble registrert i 4039 eksemplarer. Det gjør Model S til Norges femte mest solgte bilmodell totalt, og gjør at Tesla havner på 14. plass over flest nyregistrerte biler i landet i 2015.

Den ferske bilprodusenten havner dermed foran merker som Subaru, Opel, Suzuki, Renault, Hyundai og Honda i registreringsstatistikken.

Nissan Leaf tok tredjeplassen blant elbilene, med 3189 registrerte biler. Leaf er den niende mest registrerte bilmodellen totalt.

De tre modellene med flest registreringer totalt var Volkswagen Golf, Toyota Auris og Skoda Octavia.

Flere hybrider

I tillegg ble det registrert 18.711 nye personbiler med hybriddrift, hvorav 7964 var ladbare. Økningen i ladbare hybrider er på hele 374 prosent.

For hybridbiler totalt var økningen knapt 60 prosent sammenlignet med 2014, med en markedsandel på 12,4 prosent.

Det ble registrert 712 varebiler med nullutslipp, og bruktimportert 55. Det er en veldig liten andel av det totale antallet registrerte varebiler: 33.254. Ingen varebiler med hybriddrift ble registrert.

Lavere CO2-utslipp og mindre diesel

eksos
CO2-utslippet fra fjorårets nyregistrerte biler gikk samlet sett ned. Colourbox
Økningen i lav- og nullutsluppsbiler bidrar til å senke det gjennomsnittlige CO2-utslippet for nye personbiler. For hele 2015 er dette 100 gram per kilometer. For bensin- og dieselbiler er tallet henholdsvis 119 og 132 gram per kilometer.

Av alle nye registrerte biler hadde 7727 et oppgitt utslipp på mellom 1 og 50 gram CO2 per kilometer, som kvalifiserer til å bli betegnet som lavutslippsbiler.

Andelen dieselbiler falt også. Mens markedsandelen var 48,8 prosent i 2014, var den 40,9 prosent i 2015.

Flere bruktbiler omsatt

OFV registrerer også antallet eierskifter av personbiler.

Det ble foretatt 465.343 omregistreringer, en økning på 27.887 biler, eller 6,4 prosent, sammenlignet med 2014.

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.