Innføring av partikkelfilter i dieselbiler har ført til høyere utslipp av NO2. (Bilde: NTB scanpix)

DIESELBILER

Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle

Løsning førte til nye problemer.

I år som i fjor meldes det om dårlig luftkvalitet som følge av dieselutslipp i norske byer.

Onsdag skrev VG at luftkvaliteten i Oslo til tider er så dårlig at flere med hjerte- og lungeplager dør kort tid etter dager med ekstra høy luftforurensning.

Avisen viste til en rapport utarbeidet av forskere ved Folkehelseinstituttet, Statens vegvesen og medisinsk fakultet ved Universitetet i Oslo.

Les også: Rotfrukt skal forhindre is på svenske vinterveier

Gamle tall

Avdelingsdirektør for trafikkforvaltning i Vegdirektoratet, Ivar Christiansen, bekrefter at luftkvaliteten i hovedstaden er dårlig. Men forteller at det ikke eksisterer noen ny rapport som bekrefter dette.

– Funnene som presenteres som nye kommer fra en fagartikkel vi var med på i 2011, sier han.

Dataene i artikkelen baserer seg dermed på tall fra år 2000 til 2009.

– Men vi ser vel at luftforurensingen ikke har blitt noe særlig bedre etter de årene. Dette er et alvorlig problem som vi bør finne måter å håndtere for å forsøke å unngå akuttsituasjoner som kommer når meteorologiske forhold lager lokk over byene, sier han.

Les også: 37000 registrerte skred: Dette er Norges 5 farligste veier

Høyere utslipp med nye biler

Et stort problem, er ifølge Christiansen at folk ikke er klare over hvilke biler som forurenser mest.

– Det er mange som ikke oppfatter at en moderne dieselpersonbil faktisk forurenser mange, mange ganger mer enn en bensinbil. Og at moderne dieselbiler har et høyere utslipp av nitrogendioksid (NO2) enn det eldre dieselbiler har, sier han.

Hva løsningen for å få bukt med problemet bør være, ønsker ikke Christiansen å spekulere i.

– Vegdirektoratet har tidligere lagt frem forslag om lavutslippssoner for de aktuelle byene, men dette valgte myndighetene å la ligge. Det finnes mange tenkelige virkemidler for å gjøre noe med luftkvalitetene i byene, sier han.

Les også: Ny EU-lov: Norge kan trenge 24.000 flere elbilladere på seks år

Høyere NO2-konsentrasjon

Mens det tidligere var svevestøv som var problemet med dieselbilen, blir utslipp av NO2 et stadig større problem i byområdene i dag.

– Det er et paradoks at partikkelfilteret, som løste svevestøvproblemet, er det som er med på å gjøre dieselbilen verre for miljøet nå, sier Christiansen.

At de nyere dieselbilene sånn sett forurenser mer enn de gamle, bekreftes av Rolf Hagman i Transportøkonomisk institutt (TØI).

– Et partikkelfilter er egentlig et brannkammer der det foregår oksidasjon. Når du oksiderer NO som er en del av NOX får du en langt raskere omdannelse til NO2 enn det du gjorde tidligere. Det gir igjen en høyere konsentrasjon av NO2 i bymiljøet, forklarer han.

Hagman legger til at NO2 er den komponenten som gir alvorlige pusteproblemer for de med astma og allergier.

Les også: Nå blir det mindre salt på norske veier

Nye eurostandard

Euro 5-reglene som ble innført i 2009, skulle gi renere luft i europeisk byer. Slik gikk det altså ikke.

– Dieselbiler som følger EURO 5-standarden er de bilene som etterlater seg høyest NO2-utslipp, sier Hagman.

Det jobbes nå med utvikling av motorer innenfor den nye og strengere EURO 6-standarden.

– Utviklingen er ikke kommet i gang, så andelen dieselpersonbiler med EURO 6-standard er liten. Men vi ser for oss at NO2-utslippene blir redusert når denne utviklingen er klar, sier Christiansen.

Hagman på sin side, sier selv ikke denne nye standarden vil gjøre det mulig for dieselbilen å sammenliknes med bensinbiler på utslippsfronten.

– NO2-utslippene ser ut til å bli noe lavere med EURO 6 enn med EURO 5, men langt fra så lave som bensinbiler, sier han.

Les også:

Dette er forslagene til ny Oslofjord-bru

Ny livsløpsanalyse: Elbilene blir renere og renere

«Rumlefelt» i veien halverte antall trafikkdrepte