Et nytt EU-direktiv krever en lader per tiende elbil. (Bilde: Eirik Helland Urke)

ELBILLADERE

Ny EU-lov: Norge kan trenge 24.000 flere elbilladere på seks år

Et ladepunkt per tiende elbil.

I dag går 94 prosent av all transport i Europa på bensin eller diesel. For å få ned bruken av denne typen drivstoff, og få en mer miljøvennlig bilpark, har EU innført et nytt direktiv.

Clean Power-direktivet pålegger EU-landene å sette opp en nasjonal satsingsplan for lade- og fyllestasjoner for alternativt drivstoff og krever en lader per tiende elbil.

30.000 ladepunkt

Direktivet, som ble vedtatt 29. september i år, vurderes nå også som aktuelt i Norge.

Det skal sørge for oppbygging av lade- og fyllestasjoner for alternative drivstoff og krever at medlemslandene setter klare mål for utrullingen av infrastruktur til de tidspunktene som er satt i direktivet.

I tillegg skal en rekke tekniske krav til installasjonene og brukerinformasjon oppfylles.

Med regjeringens ambisiøse elbilmål vil direktivet, ifølge Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, ha behov for 30.000 ladepunkt i 2020.

– For å nå Stortingets 85 grams-mål må det selges opp mot 30 prosent ladbare biler i 2020. Om vi tenker oss et volum på rundt 300.000 ladbare biler i 2020 krever det minst 30.000 ladepunkter i Norge med det nye direktivet, sier Bu.

Les også: Ny teknologi skal kurere rekkevidde-angst

Behov for stor innsats

I Norge finnes det i dag snaut 6000 ladepunkter, de fleste av disse er vanlige stikk-kontakter.

– Om EU definerer et ladepunkt som en type 2-kontakt, vil Norge ha en stor jobb foran seg for å nå målsetningene om et ladepunkt per tiende elbil, sier Bu.

I vår presenterte Transnova sin nye strategi for hurtigladere, som viste at staten skal betale for 385 nye hurtigladere de neste tre årene. Det er ikke godt nok, ifølge Bu.

– Ladeinfrastrukturutbyggingen følger i dag ikke salgsutviklingen som forventes. Jeg tror dessverre ikke norske myndigheter i stor nok grad forstår hvilken innsats som kreves for å følge elbilsalget, sier hun.

I direktivet er EU i tillegg tydelige på at det må satses mer på ladeinfrastruktur i borettslag og på arbeidsplasser.

– Her ligger vi i dag dårlig an, og det må ses på hvordan dette kan bedres. Det bør for eksempel stilles krav i plan- og bygningsloven om ladeinfrastruktur, mener Bu.

Les også: Ny batteriteknologi skal kunne lade en elbil på 15 minutter

Vil trolig gjelde Norge

Kari Asheim, avdelingsleder for transport i Zero, både tror og håper den nye direktivet vil være gjeldende i Norge.

– Både transportlovgivningen og klimalovgivningen fra EU gjelder i utgangspunktet Norge. Vi er forpliktet til å følge EUs fornybarmål så jeg regner med de samme kravene til ladeinfrastruktur vil stilles her, sier hun.

Asheim er svært positiv til at EU tar grep og pålegger medlemslandene utbygging av ladepunkt.

– Det er kjempebra at EU tar grep for å få så sterk satsing på elektrisk transport. Det å bygge ut et ladepunkt per tidende bil er forutseende og fremtidsrettet, sier hun.

Les også: Se hva som har skjedd med elbilene på seks år

Klart i 2015

Men legger til at det på ingen måte er en for offensiv satsing.

– Elbil har potensiale til å dekke hele persontransporten i Norge. Dette bør være et mål, og da er et punkt per tiende bil helt nødvendig.

Om direktivet blir gjeldende i Norge vil trolig være klart i løpet av vinteren 2015.

Samferdselsdepartementet bekrefter at direktivet kan komme til å gjelde i Norge.

– Direktivet er altså vedtatt i EU, og er markert EØS-relevant av EU-siden. Det arbeides nå med å ferdigstille norsk posisjon til direktivet. Dette innebærer blant annet at vi foretar vår egen vurdering av EØS-relevans, og hvorvidt direktivet er akseptabelt, skriver departementet i en e-post til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Dansk rapport: Om avgiftsfritaket forsvinner, blir det ikke solgt en eneste elbil

Her kommer 40 nye hurtigladere for elbil

Fremtidens smartbolig kan hurtiglade elbilen fra eget batteri  

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.