Fra og med 2016 må alle som skal ta lappen ha opplæring i kjøring i tunnel. (Bilde: Marius Valle)

FØRERKORTDIREKTIVET

Ny EU-lov gjør det vanskeligere å ta lappen

Skal bedre trafikksikkerheten i tunneler.

I forbindelse med tunneldirektivet, som skal gi sikrere tunneler i hele Europa, styrker EU nå også kravet til kjøreopplæring.

Fra og med 2016 vil nemlig kjøring i tunnel bli en obligatorisk del av førerprøven, i alle områder der det er mulig.

Kan få unntak

Frem til i dag har tunnelkjøring kun vært en del av forerprøven for de som tar førerkort for tunge kjøretøy som buss og lastebil. For førerklasse B, som gjelder personbil, har temaet kun vært en del av teoriprøven.

Fremover skal tunnelkjøring inkluderes i både teoretisk og praktisk kjøretøyopplæring.

– Det er kun snakk om mindre endringer som går ut på at det innføres krav om at spørsmål knyttet til kjøring i tunnel skal inngå i teoriprøven i alle klasser samt at det skal skje praktiske prøver i tunnel for alle kjøretøyklasser, bekrefter seksjonssjef Dag Terje Langnes i Vegdirektoratet.

Han understreker at krav til kjøring i tunnel kun blir et krav i de områdene der det er mulig å få det til. Kjøreskoler i områder langt unna tunneler vil få unntak fra regelverket.

Små forskjeller

Hovedhensikten med de nye kravene er at bilførere skal ha kunnskap om og ha fokus på sikkerheten i tunneler.

– De skal ha kunnskap om sikkerhetsutstyr i tunnel, om nødutganger, avstanden mellom disse, sikkerhetssluser, evakueringsrom, skilting og nødsituasjoner i tunnel, forklarer Langnes.

I tillegg til dette legges det mer vekt på kunnskap om lysforhold og overgangen mellom det å kjøre inn i, være i, og kjøre ut av tunneler.

Samt generelt avstand til forankjørende, det å holde øye med de bak og på siden, og duggproblematikk som oppstår hyppigere i tunnel en utenfor tunnel.

– Føreropplæringen i Norge inneholder allerede de fleste momentene, så de som tar lappen kommer ikke til å merke noe særlig til endringene, sier Langnes.

Oppkjøring i tunnel

Morten Fransrud som er fagsjef for trafikkopplæring i NAF, forteller at lærerplanene for førerkortopplæring her i landet er under revisjon og høring på nye læreplaner for alle førerkortklasser kommer om en måneds tid.

– Jeg kan derfor ikke svare eksakt på hva som vil skje, men ut fra hva arbeidsgruppene har lagt frem av forslag vil nok bety lite da det ikke innføres noen obligatorisk opplæring på dette. Det er kun et foreslått kompetansemål, sier han.

Det betyr at førerprøven vil, i de tilfeller der det er mulig, ha kjøreruter som skal inneholde kjøring i tunnel.

Strengere helsekrav

I tillegg til krav om kjøring i tunnel, vil det nye førerkortdirektivet stille helsekrav for bilførere med obstruktiv søvnapné, som ifølge studier utgjør en av de høyeste risikofaktorene for ulykker.

– Det stilles en allerede i dag en del krav til helse for å kunne inneha førerkort, og kravene er strengere for tungbilførere og enkelte yrkesgrupper. Vitenskap om betydningen av diverse helseplager gjør at kravene nå justeres, forklarer Fransrud.

Han viser til at forskning kan dokumentere at de som lider av alvorlig søvnapne utgjør en risiko, og at det er grunnen til at kravene strammes inn.

– Men, det vil fremdeles være legen som definerer om en svekkelse eller sykdom skal begrense en person tilgang til å kjøre i trafikken, sier han.