(Foto: Nissan)

ELBIL-LADING

Slik fant Nissan ut hvordan de kunne lade Leaf litt mer

Bare tenk på batteriet som et glass med øl.

Rekkevidde er viktig for de fleste elbileiere, og nå viser det seg at det finnes et triks for å lade batteriet til Nissan Leaf litt mer.

Nissans ingeniører har latt seg inspirere av en ølkran, skriver Automotive News.

Når bartenderen fyller et glass, danner det seg skum på toppen. Om bartenderen så venter litt slik at skummet får lagt seg, kan det fylles på mer øl.

Ser på batteriet som et ølglass

Analogien kan overføres til Nissan Leafs batteri. Når batteriet er fulladet, kan du i tre omganger helle litt mer strøm i glasset.

Det er spenningen i batteriet som avgjør at det er fulladet. Når bilen slutter å lade det, faller spenningen litt. Etter fem minutter kan ladingen startes igjen. Så lader bilen til batteriet rapporterer at det er fullt.

Dette gjentas tre ganger. Etter dette, vil batteriet være litt mer ladet enn vanlig. 

Opplysningene om denne metoden stammer ifølge nettstedet fra Nissans leder for avdelingen for hybrid og elektrisk engineering, Taiichi Onoyama.

Under en konferanse i Tokyo skal han ha sagt at internt tenker på slik tilleggslading på samme måte som øltapping.

Ingen klager

Metoden er utviklet internt hos Nissan, men det er uklart hvorvidt den er implementert i eldre biler, eller om det er en funksjon som er implementert i nyere modeller.

Onoyama siteres på å ha sagt at de ikke har mottatt noen klager på at ladingen tar lengre tid.

Det er også uklart om det vil fungere å gjøre dette manuelt dersom bilen ikke gjør det automatisk. Spørsmålet er om det ville vært verdt det. 

Litt ekstra kapasitet

Ifølge Automotive News får du nemlig bare 0,7 prosent ekstra energi i batteriet.

Om vi tar utgangspunkt i at en fulladet Nissan Leaf kan kjøre 15 mil, vil 0,7 prosent ekstra kapasitet gi deg en kilometer lengre rekkevidde.

Da spørs det om det kanskje er ikke like greit å skru ned varmen i kupeen et par hakk. 

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)