Opel Ampera-e vil være til salg i Norge om cirka et år fra nå. . (Foto: Opel)

OPEL AMPERA-E

Opel Ampera-e får en rekkevidde på godt over 300 kilometer

Før Tesla 3, til «en meget konkurransedyktig pris».

Fem år etter den banebrytende ladbare hybriden Opel Ampera ble lansert, gjenopplives navnet, nå i en ren elbil.

Ampera-e blir Opel-versjonen av Chevrolet Bolt, elbilen som på papiret vil utklasse eksisterende mindre elbiler når det gjelder rekkevidde.

General Motors har garantert en rekkevidde på «minimum 200 miles», altså 322 kilometer, og det vel å merke etter den atskillig strengere amerikanske målemetoden.

60 kilowattimer

Under skallet vil Ampera-e dele den elektriske drivlinja fra Bolt, som Teknisk Ukeblad tidligere har presentert i detalj.

Den får et litiumionebatteri med en energikapasitet på hele 60 kWh.

Til sammenligning er det dobbelt så stor kapasitet som den nylig introduserte Nissan Leaf med større batteri, og nærmere tre ganger den tilgjengelige kapasiteten til Volkswagen eGolf.

Opel Ampera-e er kompakt, men har likevel plass til fem og mer plass i bagasjerommet enn både Leaf og eGolf.
Opel Ampera-e er kompakt, men har likevel plass til fem og mer plass i bagasjerommet enn både Leaf og eGolf. Opel

Bolt/Ampera-e utstyres med en 150 kW/340 Nm elmotor som skal gjøre den i stand til å akselerere fra 0-100 kilometer i timen på rundt sju sekunder.

Bilen har fem dører, fem seter og relativt bra plass i bagasjerommet: 478 liter.

Batteripakka er plassert under gulvet og strekker fra fotbrønnen i front, til baksiden av baksetene.

Det har et volum på 285 liter og veier 435 kg.

Bilen har en 7,2 kW ombordlader for hjemmebruk og benytter Combo/CCS-hurtiglading.

 Rundt 300 000 kroner

Direktør Bernt G. Jessen i Opel Norge sier at Ampera-e trolig blir det første eksemplet på det han kaller tredje generasjon elbiler.

– Med sin rekkevidde og plass blir den et reelt alternativ til biler med tradisjonelle drivlinjer, og med en pris som gjør den tilgjengelig for folk flest, sier Jessen.

Men nøyaktig hva den vil koste her til lands, er for tidlig å si:

Den elektriske drivlinja på Bolt/Ampera-e.
Den elektriske drivlinja på Bolt/Ampera-e. Foto: GM

– Vi har ennå ikke priset bilen. Men det sier seg selv at skal vi selge en elbil i Norge, må prisen være konkurransedyktig, sier pr-sjef Stein Pettersen i Opel Norge.

Det kan bety at prisen må reduseres noe i forhold til det GM hittil har antydet for Bolt, nemlig 37 500 dollar før fradrag, tilsvarende 320 000 kroner med dagens dollarkurs.

Denne uka ble det kjent at konkurrenten Tesla kommer til å selge sin Model 3 for 35 000 dollar før fradrag.

Samtidig skal det sies at GM kommer på markedet først.

Cirka et år fra nå

Chevy Bolt settes i produksjon i USA til sommeren. Versjonen med det kjente lynemblemet i grillen følger noen måneder etter.

Ampera-navnet gjenoppstår på Opels kommende elbil.
Ampera-navnet gjenoppstår på Opels kommende elbil. Opel

– Det er fortsatt noen ukjente faktorer knyttet til produksjonen, men det sies lansering i 2017 for Ampera-e. Signalene jeg har fått tilsier at det nok ikke blir langt ut i neste år før vi har bilen på norske skilter, sier Pettersen.

Selv om den ladbare hybriden Ampera aldri ble noen salgssuksess her til lands, her må vel kanskje også det norske avgiftssystemet ta sin del av skylda, tror han mange potensielle kunder har positive assosiasjoner til Ampera-navnet.

– For oss er det viktig å peke på at vi var først ute med en ladbar bil som faktisk fungerte i helt vanlig bruk. Det vil også Ampera-e være, sier han.

Kommentarer (33)

Kommentarer (33)