BMW i3 får trolig økt batterikapasitet i år. Nye celler med høyere kapasitet skal sørge for det. (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)

ELBIL MED LENGRE REKKEVIDDE

Disse elbilene får lengre rekkevidde i år

Minst to modeller får høyere batterikapasitet.

I år øker elbilenes rekkevidde. Selv om lite er bekreftet, er det ventet at flere eksisterende modeller oppgraderes i løpet av året.

Dette kommer altså i tillegg til Chevrolet Bolt, som kanskje dukker opp i Europa under Opel-navnet.

Denne bilen har en rekkevidde på over 30 mil, og vil trolig koste omtrent 300 000 kroner.

Blir Bolt Blitz?

Med en batterikapasitet på 60 kilowattimer, er den foreløpig den eneste reelle konkurrenten til Teslas modeller hva kjørelengde angår.

Opel-sjef Karl-Thomas Neumann twitret allerede for halvannet år siden at de hadde planer om å lansere en ny elbil, som skulle erstatte hybriden Ampera.

Det spekuleres i om at Bolt kan komme til å hete Opel Blitz. Det er ellers lite som minner om de gamle lastebilene som bar samme navn i forrige århundre.

Vi skal heller ikke glemme Tesla Model 3, som er ventet å bli lansert i mars. Antakeligvis vil også forhåndssalget av bilen starte i år. Den vil neppe leveres til massemarkedet før 2017.

Lav oljepris kan bremse salget

Selv om det kommer biler med lang rekkevidde, er det slett ikke sikkert at elbilene tar av med det første.

I de fleste markeder er elbiler tross alt et dyrere alternativ enn biler med forbrenningsmotor.

Elbilsalgets verste fiende, lav oljepris, kan komme til å bremse salget av eldre elbiler. Det til tross for en økning i rekkevidden.

En artikkel hos Seeking Alpha argumenterer for at Tesla Model 3 og Chevrolet Bolt i kombinasjon med lav drivstoffpris kan gjøre salget av Leaf, i3 og andre elbiler med kort rekkevidde får en brems i salget.

BMW i3 kommer for salg i november og vil koste mellom 250 og 300 000 kroner i Norge.
BMW i3 kommer for salg i november og vil koste mellom 250 og 300 000 kroner i Norge. BMW

BMW i3

Selv om BMW ikke har kommet med noen offisiell lansering, er det ventet at i3 lanseres med mer rekkevidde i 2017-modellen. Den kommer trolig en gang etter sommeren.

BMW-sjef Harald Kruger fortalte i høst at rekkevidden skulle økes, og nylig kom flere detaljer, da BMW-styremedlem Ian Robertson fortalte Automotive News at batteripakken skal forbedres.

Rekkevidden skal øke med omtrent 50 prosent, noe som kan bety at batterikapasiteten øker fra 22 til 33 kilowattimer.

Når det er sagt så er den tilgengelige kapasiteten i dag 18,8 kilowattimer, og det kan tenkes at en større del av det forbedrede batteriet gjøres tilgjengelig.

Oppgitt rekkevidde kan komme til å øke til 285 kilometer etter NEDC-standarden. På den annen side oppgir BMW en praktisk rekkevidde på 160 kilometer for i3 i dag, noe som kan bety en praktisk rekkevidde på 240 kilometer med en 50 prosent økning.

Men økningen i rekkevidde er uansett bare spekulasjoner. Det som virker rimelig sikkert er at modellen med det nye batteriet kommer i salg i år. BMW har for vane å selge årsmodell for neste år en gang i løpet av andre halvår av året før.

Kjetil Myhre, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, kan ikke dele noen detaljer med oss. Utover uttalelsene fra Robertson, kan han ikke si noe om når bilen kommer i salg.

På knappe to måneder er det registrert nesten 1500 nye VW e-Golf i Norge.
På knappe to måneder er det registrert nesten 1500 nye VW e-Golf i Norge. Volkswagen

Volkswagen eGolf

Norges mest solgte bil skal få 30 prosent økning i batterikapasiteten.

Dette ifølge Autoblog, som siterer Volkswagens leder for elektronisk utvikling, Volkmar Tanneberger, som skal ha sagt dette under et intervju under CES-messen i Las Vegas tidlig i januar.

Batteripakken skal ha samme mål som den som står i bilen i dag, men komme med nye battericeller med høyere energitetthet. Han skal ha sagt at kapasiteten øker fra 28 til 37 amperetimer.

Dagens batteripakke er oppgitt til 24,2 kilowattimer, så en 30 prosent økning bør bety noe sånt som 31 kilowattimer. Oppgitt rekkevidde er i dag 190 kilometer, så den oppgraderte utgaven kan tenkes å kommer med 250 kilometer oppgitt rekkevidde.

Trekk fra 30 prosent, og du får en praktisk rekkevidde på 175 kilometer.

Så skal vi understreke at Tanneberger bare er sitert på kapasitetsøkningen fra 28 til 37 amperetimer, og at alt det andre er spekulasjoner fra vår side.

Kia Soul

Kia Soul Electric er en av nykommerne har noe lenger rekkevidde enn konkurrentene, i teorien er den på 212 kilometer.
Kia Soul Electric er en av nykommerne har noe lenger rekkevidde enn konkurrentene, i teorien er den på 212 kilometer. Per-Ivar Nikolaisen
Det er langt fra sikkert at Kia har en batterioppgradering i ermet i år. Likevel: Autocar har publisert bilder av det som skal være 2017-utgaven av Kia Soul. Denne kan ifølge nettstedet få en facelift med nye lykter og andre endringer.

Nettstedet hinter også til at rekkevidden kan forbedres, og skriver at teknologiutvikling kan hjelpe til med å forbedre rekkevidden. Det kan selvsagt enhver tippe, så foreløpig må dette klassifiseres som spekulasjoner.

Om det faktisk stemmer at Soul kommer i en oppfrisket utgave i 2017-modell er det dog ikke usannsynlig at Kia også oppgraderer batteriet for å holde tritt på Nissan og de andre konkurrentene.

Hvorvidt den nye utgaven av Soul kan komme i salg i år vites ikke, men 2016-modellen kom i salg høsten 2015.

Nissan Leaf

Vi skal selvsagt ikke glemme å nevne 2016-utgaven av Nissan Leaf, som fikk 25 prosent større batterikapasitet i år.

Denne modellen har 30 kilowattimers batteri, og en NEDC-rekkevidde på 250 kilometer.

Denne koster i skrivende stund 50.000 kroner mer enn modellen med den gamle kapasiteten på 24 kilowattimer.