Denne oversikten viser maks- og minimumsrekkevidden til alle elbilene på det norske markedet. *For Tesla Model S 70Dhar vi bare fått oppgitt den forventede makslengden.

REKKEVIDDE PÅ ELBILER

Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Tipper du hvilken som troner på toppen?

Det finnes omtrent 50.000 elbiler i Norge i dag. Mange av eierne har rekkeviddeangst, så derfor kan det være greit å vite hvor langt man egentlig kommer med de forskjellige modellene.

Teknisk Ukeblad har med hjelp fra NAF, Forbrukerrådet og Norsk Elbilforening fått tak i oppdaterte tall som viser minimums- og maksimalrekkevidden til alle elbilene som er tilgjengelig på det norske markedet.

Man må ta enkelte forbehold gitt at tallene er hentet fra leverandørene.

Les også: Ny billig-Tesla får firhjulstrekk og større rekkevidde

Tesla på topp

Tesla troner som ventet på topp på de tre pallplassene, mens mindre biler som Buddy Baes og Renault Twizy ligger på bunn.

Kommunikasjonssjef Petter Haugneland i Norsk Elbilforening tror rekkeviddetallene bare kommer til å øke fremover.

– Rekkevidden er noenlunde den samme på alle med unntak av Tesla Model S. Vi kommer nok til å se forbedringer på alle bilene i årene som kommer, sier han.

Overdrevet angst

Men hvor viktig er egentlig rekkevidde? Denne uken skrev Teknisk Ukeblad at amerikanske forskere mener rekkeviddeangsten er sterkt overdrevet.

Dette baserer de på et forskningsprosjekt som viser at elbiler kan dekke transportbehovet til de fleste amerikanere selv om batterikapasiteten blir dårligere.

Med utgangspunkt i en Nissan Leaf fikk de frem disse tallene:

Når batterilagringskapasiteten er nede på 80 prosent, blir de daglige transportbehovene til 85 prosent av sjåførene i USA møtt.

Når kapasiteten er nede på 50 prosent, blir det tallet 80 prosent – mens man på 30 prosents kapasitet kan dekke 55 prosent av amerikanernes transportbehov.

Les også: «Uperfekt» grafén kan gi elbiler som lades på sekunder

Batterilevetiden bedre enn forventet

Her hjemme kan man merke seg at alle elbilene som er på markedet nå kommer med minst fem års garanti, noe som kan indikere at bilprodusentene har tiltro til at batteriene vil fungere en god stund.

– Det er en langlevende myte at batteriene ikke varer så lenge. De varer lenger enn vi forventer. Det blir redusert kapasitet, men de varer ut bilens levetid, sier Haugneland i Elbilforeningen.

Kan være batteriene holder bedre her

Seniorforsker Erik Figenbaum ved Transportøkonomisk institutt i Oslo sier på sin side at det fremdeles er vanskelig å si hvor lenge man kan forvente at elbilbatterier skal vare.

– Det er ingen som helt vet hvordan det går med rekkevidden etter hvert som elbilene blir eldre. Det er det store spørsmålet, spesielt på vinterstid. Samtidig er det som tar livet av batteriene i første rekke varmt klima, så det kan være de holder bedre her enn i andre land, sier han.

– Vi har veldig lite statistikk på dette, men så langt ser det ut til at elbilbatterier varer lenger enn vi først trodde, sier Figenbaum.

Les også: Her åpner 14 nye hurtigladestasjoner

Kan gjelde her også

Hvis vi bruker rekkeviddeoversikten som utgangspunkt, ser vi at brorparten av elbilene på det norske markedet kan dekke reisebehovet til en typisk nordmann.

Transportøknomisk Institutt har nemlig laget en rapport som viser at de fleste enkeltreisene og kjedereisene (hvor man lader underveis) her til lands er korte. De baserer seg på at en elbil i gjennomsnitt har en rekkevidde på 80 kilometer om vinteren og 120 kilometer om sommeren.

I rapporten heter det at bare fire prosent av enkeltreisene og seks prosent av kjedereisene er lengre enn disse rekkeviddene. I løpet av et år skal en typisk nordmann ha 43 dager hvor reiselengden er lengre enn elbilens rekkevidde.

Foretrekker elbil

Haugneland i Elbilforeningen er ikke i tvil om hva slags bil man bør velge.

– Så fort elbilen matcher eksosbiler på rekkevidde og pris, er det egentlig ikke noe spørsmål om hva som er best lenger. De gir ikke utslipp, er generelt kjappere, har bedre kjøreopplevelse, lite støy og er billigere i drift, sier han.

– Rekkevidde og pris er de to største barrierene for at elbil skal bli allemannseie. Det er derfor elbilfordelene i Norge er så viktige, sier han.

Men hvor lenge skal man gi disse fordelene?

– Det skal ikke vare evig. Det er et introduksjonstilbud til teknologien har kommet langt nok til å bli konkurransedyktig. Om noen år er teknologien så bra og prisen redusert så mye at man kan begynne å fase ut fordelene, tror Haugneland.

Les også: Nå selger denne mer enn Tesla

Denne asfalten lader elbilen mens du kjører

På syv år har prisen på elbilbatterier falt med 60 prosent