INDUSTRI

Nye elbiler får doblet rekkevidde

De rimeligere elbilene blir mer langtrekkende.

Chevrolet Bolt-konseptet viser hvordan GM har tenkt å tilby en elbil med stor rekkevidde og relativt lav pris.
Chevrolet Bolt-konseptet viser hvordan GM har tenkt å tilby en elbil med stor rekkevidde og relativt lav pris. Bilde: GM
21. jan. 2015 - 15:16

200 miles eller 320 kilometer. Det ser ut til å bli den nye rekkeviddestandarden for elbiler.

De fleste elbiler som har kommet på markedet de siste årene har en rekkevidde rundt omkring 100 miles eller 160 kilometer. Unntaket er som kjent kostbare Tesla S.

Den neste generasjonen elbiler som kommer på markedet om et par år vil doble dette.

General Motors viste fram sin kommende Chevrolet Bolt i Detroit tidligere i januar. Denne elbilen skal i 2017 skal selges til 30 000 dollar (vel å merke inkludert 7.500 dollar i offentlige bidrag) og skal få en rekkevidde på 200 miles.

Det er samme rekkevidde som Tesla har oppgitt for sin kommende Model 3, som etter planen vil koste 2 500 dollar mindre enn GM-elbilen.

Les også: Norsk selskap løste Renaults ladeproblem med oljeteknologi

Minst 200 miles

Også Nissan har planer om å komme med ny Leaf og to år fra nå.

– Rekkevidden vil bli minimum 200 miles, opplyste Nissan-sjef Carlos Ghosn etter sin presentasjon på Naias, ifølge The Detroit Bureau.

Han sier at han bryr seg mer om å øke andelen elbiler generelt enn hva konkurrentene foretar seg, men understreker samtidig at Nissan selvsagt fortsatt skal være konkurransedyktige med neste generasjon elbil.

Nissan er markedsleder på verdensbasis, i Europa og også her til lands med 4.781 solgte i fjor, ifølge en oversikt over markedsandeler i Norge versus Europa som Elbilforeningen har publisert.

Les også: Hadde mål om 400 solgte – 1.500 allerede bestilt

Nissan-sjef Carlos Ghosn på plass i Norge i forbindelse med en Leaf-lansering i 2013.
Nissan-sjef Carlos Ghosn på plass i Norge i forbindelse med en Leaf-lansering i 2013.

Tar storparten av el-VW

På andreplass på den norske salgsstatitikken er Tesla S med 4.040 solgte, som faktisk utgjør 46 prosent av alle solgte Model S i Europa i 2014.

Enda større andel av det europeiske elbilsalget tar norgesvennene i Volkswagen:

Av 3.328 VW e-Golf som ble solgt i Europa i fjor, ble 2.018 levert med EL-skilter. Det utgjør over 60 prosent.

Av 5.365 solgte VW e-Up i Europa, ble 2.971 solgt i Norge, altså 55 prosent.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Tesla-sjefen: – Vi skal lage billigere elbil enn GM

Få Zoe

Et annet interessant moment er at mens Renault Zoe med 11.227 solgte sammen med Leaf er desidert mest solgte av elbilene i Europa, synes den knapt på salgsstatistikken i Norge:

Kun 434 solgte eksemplarer og en markedsandel på beskjedne 2,4 prosent er fasit for 2014.

Salget er visstnok i ferd med å ta seg opp også her til lands, noe som kan skyldes at det nå er på plass en løsning for «bortelading» også på IT-nett.

Dette er en ladekabel med innebygget elektronisk transformator som er utviklet av Zaptec i Stavanger.

Les også:

Nytt system kan forutsi filbytte

Skrur fra hverandre BMW – selger kunnskapen til Kina

«Strikket metall» kan gi lavere bensinforbruk  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.