TOYOTA MIRAI

Hadde mål om 400 solgte – 1.500 allerede bestilt

Klarer ikke å produsere nok hydrogenbiler

Toyota hadde som mål å selge 400 eksemplarer av Toyota Mirai hjemme i Japan i 2015.

En måned etter lanseringen er det allerede bestilt 1.500 biler, melder bilprodusenten på sin britiske blogg.

TUTV: Se video av hvordan teknologien fungerer

Sammenlignes med Prius

Mirai er Toyotas første serieproduserte brenselcellebil (fuel cell vehicle, fcv). Da Toyota-sjef Akido Toyoda første gang presenterte Mirai i november i fjor, hevdet han at modellen blir et vendepunkt for bilindustrien på linje med hybridbilen Prius fra 1997.

Modellen ble satt i produksjon i midten av desember på Motomachi-fabrikken i Toyota City.

Ifølge Toyota fordeler bestillingene seg 60/40 prosent på offentlige kunder og privatpersoner. I Japan skal bilen selges for 7,24 millioner yen, som tilsvarer rundt 470 000 kroner.

Les også: Nytt system kan forutsi filbytte

Ikke til Norge

Det er åpenbart at produksjonskapasiteten på brenselcellebilene nødvendigvis vil begrense leveransene utover året.

Toyota varsler samtidig nå at de som har bestilt Mirai, må finne seg i ganske lang ventetid uten at det spesifiseres nærmere.

Under lanseringen i fjor opplyste Toyota at det skulle produseres 700 biler i år, inkludert eksport som starter over sommeren. De første markedene for fcv-en utenfor Japan blir California, England, Tyskland og Danmark.

Bilen kommer neppe til salgs i Norge, som lenge har vært et tidligmarked for hydrogen i veitransport, før i 2017.

Les også: Nye Volt klarer 80 km på strøm

Styringen av mange sentrale funksjoner er plassert i midtkonsollen på Toyota Mirai.
Styringen av mange sentrale funksjoner er plassert i midtkonsollen på Toyota Mirai. Toyota

Frigir patenter

1.500 bestillinger er eksepsjonelt, heter det på toyotabloggen. De litt mer surmagede vil sikkert si at nesten det firedobbelte av et ganske lite tall, fortsatt er et lite tall.

Med tanke på at Toyota totalt produserer rundt ti millioner biler i året, er et salgsmål på 400 biler relativt beskjedent.

Samtidig sier dette kanskje litt om hvor lite modent dette markedet fortsatt er.

Tidligere i år erklærte Toyota at de frigir 5.680 hydrogenrelaterte patenter for å bidra til en hurtigere utbredelse av teknologien.

Les også: Skrur fra hverandre BMW – selger kunnskapen til Kina

Den ene av de to hydrogentankene stjeler en del av bagasjeromplassen i Toyota Mirai.
Den ene av de to hydrogentankene stjeler en del av bagasjeromplassen i Toyota Mirai. David Dewhurst Photography

650 kilometer per tank

Mirai har ei brenselcelle med en effekt på 114 kW. Cellestacken består av 370 celler og effekttettheten er 3,1 kW/l.

Den genererer strøm til en elmotor som yter 113 kW/335 Nm. I tillegg er det et mellomlager i form av et nikkelmetallhydridbatteri.

Hydrogenet oppbevares i to 700 bar-tanker med et totalvolum på 122,4 liter. Lagringstettheten er 5,7 wt%, altså hvor mye hydrogen som kan lagres per tankvekt.

Ifølge Toyota skal bilen kunne kjøre minst 650 kilometer mellom hver fylling. Fireseteren veier 1.850 kg.

Les også:

Toyota gir bort 5.680 patenter

Googles prototyp på førerløs bil er klar for veien

Omstridt oppfinner står bak elbil med superbatteri