Blir ny: Honda CR-V kommer i år i ny utgave. En av nyvinningene skal det gjøre enda mer behagelig å koble inn fartsholderen i rushtrafikken. (Foto: Honda)

FARTSHOLDER

Nytt system kan forutsi filbytte

Tar cruise control til nytt nivå.

I år kommer en ny utgave av Hondas SUV CR-V på europeiske veier. Den nye modellen får et helt nytt og intelligent styresystem som skal gjøre den automatiske fartsholderen enda mer behagelig, skriver britiske The Engineer.

Det nye systemet skal kunne forutsi om biler i andre filer er i ferd med å kjøre over i din fem sekunder før det faktisk skjer.

Honda kaller sitt nye system Intelligent Adapative Cruise Control (i-ACC), og er en videreutvikling av deres tidligere ACC. Nyvinningen er blant annet et resultat av forskning på kjøremønsteret blant europeiske bilister.

Ved hjelp av sensorer og kamera plassert på bilen, kan systemet ved hjelp av en algoritme basert på denne forskningen forutsi om biler til høyre eller venstre er i ferd med å skifte fil.

Les også: Nye Volt klarer 80 km på strøm

– Helt nytt nivå

Gevinsten med det nye systemet er at nedbremsingen blir langt mer behagelig. Tidligere har systemet kun klart å registrere biler som faktisk ligger foran, og har dermed måttet bremse hardt hvis en bil plutselig har havnet i samme kjørefelt.

I-ACC-systemet skal starte en rolig nedbremsing samtidig som et ikon formidler til føreren at en bil nå er i ferd med å komme over i samme kjørefelt. Når den andre bilen så har kommet over i kjørefeltet, vil fartsholderen bremse ned slik at den oppnår den predefinerte avstanden til bilen foran.

Forskningen på kjøremønsteret er foretatt i Europa, og det nye systemet vil i første omgang innføres her. Marcus Kleinehagenbrock i Honda Europa sier i en uttalelse at dette vil ta fartsholdere til et helt nytt nivå.

Les også: «Strikket metall» kan gi lavere bensinforbruk

Varsler føreren

Honda er imidlertid langt fra den eneste bilfabrikanten som jobber med intelligente fartsholdere og andre systemer som skal hjelpe bilførere. Tidligere denne uken viste for eksempel Hyundai frem sin nye plug-in hybrd Sonata under en bilmesse i Detroit i USA. Den vil bli utstyrt med sikkerhetssystemer som tidligere kun var å finne i luksusmodeller.

En filskifte-assistent i form av sensorer og kamera registrerer og beregner farten på bilene i kjørefeltet føreren planlegger å skifte til. Hvis systemet finner ut at det er farlig å skifte fil, varsles føreren.

Les også: Toyota gir bort 5.680 patenter

Helautomatisk

I desember omtalte Teknisk Ukeblad Jaguars nye system som omdanner hele frontruta til en skjerm. Systemet registrerer og blinker ut for eksempel fotgjengere for å hjelpe føreren å holde oversikt. I tillegg vil skjermen skape en spøkelsesbil som føreren skal følge etter for å finne frem dit man ønsker å kjøre.

Helt i enden av skalaen av automatiserte biler, finner vi Googles nye prototyp på en førerløs bil. I julen ble den testet på selskapets testbaner, og skal nå på nyåret ut på veien sammen med andre trafikanter.

Googles boble-lignende prototyp har hverken ratt, gasspedal eller bremsepedal. Der skal bilens egne systemer overta alle funksjonene som føreren tidligere bidro med.

Les også:

Googles prototyp på førerløs bil er klar for veien

Omstridt oppfinner står bak elbil med superbatteri

Navigér etter en spøkelsesbil og se rett «gjennom» karosseriet