Arctic Roads' nye lader i Vestby kan levere inntil 120 kW. Laderen ble demonstrert med en Kia Soul EV, som kan lade med inntil 70 kW. (Bilde: Marius Valle)

SUPERHURTIG ELBILLADER

Nå kan du lade elbiler mer enn dobbelt så raskt

Arctic Roads åpnet Nordens første 120 kilowatt-lader i Vestby.

Norges første superhurtiglader ble tirsdag åpnet i Vestby. Denne kan levere en effekt på inntil 120 kilowatt med 94 prosent effektivitet, og er en den første av sitt slag i Norden.

Med mindre du ser bort fra Teslas Supercharger-stasjoner, selvsagt, men de er ikke allment tilgjengelig for alle elbilister.

Den nye laderen er produsert av Delta Electronics og er den første kommersielt tilgjengelige laderen av dette kaliberet fra produsenten. Det kan hende det blir en hel del flere slike å finne rundt i landet etter hvert.

Ladestasjonene opereres av ladeoperatøren Arctic Roads. De har planer om å bygge ut et norsk nettverk med 388 slike ladere de neste tre årene, dersom de vinner støttemidler til utbygging av hurtigladere i seks transportkorridorer i 2016.

Det i forbindelse med en anbudskonkurranse Enova utlyste i september.

Mener 50 kilowatt er for lite

Kravet fra Enova er at det skal være minst to hurtigladere per stasjon, med effekter på minst 22 kilowatt AC og 50 kilowatt DC via Chademo og CCS.

Det mener Leif Richard Bones Egge, markedsdirektør i Arctic Roads, ikke er nok effekt.

– 120 kilowatt burde være et minimum. Vi vet at det kommer biler som kan ta større effekt, og vi tenker at vi må installere riktig mengde effekt når vi først graver. Vi har allerede flere lokasjoner hvor vi ganske enkelt kan oppgradere til større effekt, sier Egge til Teknisk Ukeblad.

– Om man setter opp for eksempel åtte hurtigladere på 120 kilowatt er ikke fremføring av ekstra effekt den drivende kostnaden. Men ved å sette opp kun en til to ladere vil fremføring av effekt imidlertid koste tre ganger så mye sammenlignet med 40 kilowatt-ladere , sier Egge.

Han sikter til de mange kommende elbilene med større batteripakker, og dermed også støtte for høyere ladehastigheter. General Motors vil antakelig ha sin Chevrolet Bolt til salgs om et år, med en rekkevidde på over 300 kilometer. Det er ikke helt usannsynlig at den vil selges under Opel-navnet her i landet.

Det er også rimelig trygt å anta at neste Nissan Leaf vil komme med 60 kilowattimers batteri i 2018. For ikke å glemme Tesla Model 3, som trolig vil være i salg i 2017, og andre kommende elbiler fra Audi, Porsche og andre.

Å hurtiglade slike batteripakker med 50 kilowatt-ladere vil ta lang tid, noe som kan oppleves litt unødvendig om bilene er i stand til å lade med dobbel effekt eller mer.

Leif Richard Bones Egge i Arctic Roads viser frem deres første superlader med 120 kW effekt.
Gammel teknologiLeif Richard Bones Egge i Arctic Roads viser frem deres første superlader med 120 kW effekt. Marius Valle

Gammel teknologi

Delta leverer kraftelektronikk til bilindustrien også, og Jorma Autio, visepresident for Delta Energy Systems,  sier at de derfor vet en del om hvilken vei utviklingen går. Her ligger det større batterikapasitet og høyere ladehastigheter i relativt nær fremtid.

– Hvis vi bygger 50 kW, så bygger vi noe vi egentlig ikke vil ha. Da må vi bygge et tett nett med gammel teknologi. Vi tror at de nye bilene kommer til å bli veldig populære. Om du får en bil til under 300 000 kr som kan kjøres 300 km, så kjøper du den. Sånn sett sikter vi oss inn mot de som vil ha en bil som kan kjøre langt. Alle har i alle fall av og til et behov for å kjøre lengre enn det, sier Egge.

Arctic Roads har ikke planer om å bygge annet enn 120 kilowatt-ladere fremover.

Superlading

Deltas lader er en av de aller første med åpne standarder som er gjort tilgjengelig i Europa. Arctic Roads skal fortsette å bruke denne.

Fordelen med en slik lader er ikke bare at biler med mulighet for det kan lades raskere. Effekten kan fordeles til flere biler på samme tid. Dermed vil det for eksempel være mulig å hurtiglade to biler med med en effekt på 60 kilowatt DC samtidig. I tillegg kan to biler forsynes med AC samtidig, altså totalt fire biler på samme ladestasjon.

Deltas lader har ett 22 kilowatt AC-uttak, og en 43 kilowatt AC ladepistol i tillegg til Chademo og CCS Combo.

Eksisterende hurtigladere i Norge kan bare hurtiglade en bil av gangen. Noen hurtigladere kan lade med vekselstrøm og likestrøm samtidig, men ikke to med likestrøm på samme tid. Dermed får man i praksis ladekø.

Dropper AC-hurtiglading

Arctic Roads planlegger imidlertid ikke å bygge ut hurtigladere med AC, bare semihurtig AC, altså 22 kilowatt. Det er tross alt bare en håndfull biler på veiene i dag som hurtiglader med 43 kilowatt AC.

Deltas lader kan konfigureres med flere ladepistoler. Om den plasseres åpent, kan den ha ladepistoler på fremsiden og baksiden.

Høyere effekt er ikke noen garanti for at man ikke kan oppleve kø på laderen i Vestby. Bruker en bil 120 kilowatt, kan ingen andre lade med DC på denne laderen. Denne effekten må velges aktivt av brukeren. Dersom bare 50 kilowatt brukes, er resten av kapasiteten tilgjengelig.

Noen stor fare for kø er det i første omgang ikke. CCS-standarden, som brukes av blant andre Volkswagen, støtter allerede effekt på 120 kilowatt, men ingen biler på markedet kan lade med mer enn 50 kilowatt.

Chademo støtter i praksis ikke mer enn 70 kilowatt, og den eneste bilen som kan ta slike effekter er Kia Soul EV. Når Chademo Association vedtar høyere effektnivåer, vil Delta-laderen støtte dette.

I realiteten er det bare Tesla-eiere som kan utnytte full effekt på den nye laderen, forutsatt at de skaffer seg en CCS-adapter, som enda ikke er tilgjengelig.

Modulær design

Jorma Autio i Delta Energy Systems og Leif Richard Bones Egge åpnet den første 120 kilowattladeren i landet i Vestby.
Jorma Autio i Delta Energy Systems og Leif Richard Bones Egge åpnet den første 120 kilowattladeren i landet i Vestby. Marius Valle
Laderen er modulær, og bygget med kraftmoduler på 10 kilowatt. Dette gjør det mulig å sette den ut som en vanlig 50 kilowatt hurtiglader, for så å oppgradere den senere.

Vestby-laderen kan dermed utvides til den maksimale kapasiteten på 150 kilowatt ved å installere flere moduler. Kapasiteten er begrenset av hvor mye plass det fysisk er til kraftmoduler i skapet.

Designen har fordelen at en feil på en av modulene ikke vil sette laderen ut av spill. I stedet kan den operere med redusert effekt.

Laderen forsynes med 400 volt, har en effektivitet på 94 prosent, og kan operere i temperaturer fra 25 kuldegrader til 45 varmegrader, og en relativ luftfuktighet på inntil 95 prosent.

Kraftnettet kan de fleste steder tilby nok kraft til å ha flere slike ladere. Arctic Roads ser for seg at det enkelte steder kan bli behov for ladeplasser med åtte 120 kilowatt-ladere. Det vil i tilfelle kreve en nettstasjon med 1600 kVA. Arctic Roads bygger nettstasjoner som i fremtiden kan huse opptil 3200 kVA.

– Det vil avhenge av kapasiteten i trafostasjonen som er tilknyttet ladestedet. I noen tilfeller vil det være behov for å oppgradere trafostasjonen, sier Jorma Autio i Delta.

Laderen skal nå testes i Vestby, og enkelte slike vil dukke opp noen få steder i Norge de kommende månedene. Det tar litt tid å lage dem, ettersom de er bygget "for hånd" hos Delta.

Andre kvartal 2016 starter masseproduksjon av ladestasjonen i Slovakia, og en utrulling vil trolig gå raskere –  såfremt Arctic Roads vinner anbudskonkurransen.