Det er mange elbiler på det norske markedet, men hvordan skal du finne den som passer best for deg? (Bilde: Fredrik Varfjell / NTB scanpix)
Oversikt over de fleste elbiler til salgs i Norge. Illustrasjon: Kjersti Magnussen

KJØPEGUIDE ELBIL

Hvilken elbil skal du kjøpe?

Guide til deg som nøler.

Lastekapasitet

Oversikt over lastekapasiteten i de fleste elbiler i salg i Norge i dag. Kapasitet oppgitt med og uten bakre seterad nedslått.

ModellLastekapasitet
i3260/1100 l
BAES150 l
Berlingo3300 l
C-Zero235/860 l
Focus El.237 l
Soul El.281/891 l
B-klasse ED501/1456 l
i-Miev235/860 l
e-NV200 Evalia1950/3100 l (870 l 7-seter)
e-NV2004700 l
Leaf370/850 l
iOn235/860 l
Partner3300 l (3700 l i lang versjon)
Z.E. Kangoo3000 l
Z.E. Kangoo Maxi4000 l
Z.E. Kangoo Maxi 5 seter1300/3400 l
TwizyIkke aktuelt
Zoe338/1225 l
Fortwo ED220/340 l
Model S 70748/1645 l + 150 l
Model S P85D748/1645 l + 150 l
eGolf341/1231 l
eUp!250/923 l

Med mindre du er hardbarket elbilmotstander har du sikkert vurdert om elbil kan fungere for deg.

De som velger elbil ser ut til å være fornøyd med det. I undersøkelsen Elbilisten 2015, gjennomført av Norsk Elbilforening, er 91 prosent fra godt til svært fornøyd med å være elbilist.

Med gulrøtter som momsfritak, fri bomring og mulighet for å kjøre i kollektivfelt de fleste steder, er det antakelig rekkevidde og ladetid som er det største ankepunktet for de som ikke har kjøpt elbil enda.

Les også: Slik får du batteriet i elbilen til å vare

Rekkevidden holder for de fleste

Ifølge den nasjonale reisevaneundersøkelsen (RVU) gjennomført av Transportøkonomisk institutt, kjører en gjennomsnittlig bilfører 28,1 km om dagen. For arbeidsreiser er kjørelengden i snitt 16,3 km pr dag, mens den for de som bor rundt de store byene er mellom 16,1 og 19,1 km.

Gjennomsnittet vil altså fint kunne klare seg med en elbil.

– For de fleste holder dagens rekkevidde i hverdagen. Det viktigste er å sjekke hvor langt du kjører til daglig, og finne en elbil som klarer det, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk Elbilforening.

Les også: Slik fungerer de forskjellige ladepluggene til elbil

Batteripakken i en Tesla Model S. Wikimedia Commons

Ikke stol på oppgitt rekkevidde

Det er likevel smart å ikke se seg blind på rekkeviddetall. Alle produsenter oppgir rekkevidde basert på NEDC-standarden, som tar utgangspunkt i optimale forhold.

Haugneland anslår at man kan regne med en faktisk kjørelengde som er 30 prosent lavere enn NEDC-tallet produsenten oppgir, og i verste fall ned til 50 prosent om vinteren.

Det er også mange andre faktorer som avgjør faktisk kjørelengde, som topografi og kjørestil.

De fleste produsenter oppgir en minimumsrekkevidde i tillegg til maksimumsrekkevidde.

– Det viktige er miniumsrekkevidden. Om du har lenger tur til jobb enn minimumsrekkevidden så må du belage deg på lading på jobb, sier Haugneland.

Lademulighetene er også viktig å undersøke. Har du ikke mulighet til å lade hjemme, anbefaler Haugneland at du ikke kjøper elbil. Om du har lademulighet på jobb kan det til nøds gå.

Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Sjekk batterigarantien og servicepris

– Det kan være verdt å se på batterigarantien, mener Haugneland.

Det er til dels store forskjeller på hvilke garantier produsentene gir. For eksempel garanterer Renault 70 prosent ladekapasitet i fem år eller 100 000 km på Zoe, mens Kia har 7 års eller 150 000 km nybilgaranti, samtidig som de anslår at batterikapasiteten vil være  minimum 70 prosent etter 15 år. Det siste er dog ikke en garanti.

Hvor langt du kjører er likevel bare ett av mange kriterier. Haugneland anbefaler at vordende elbileiere prøver ut Elbilforeningens kjøpsveileder, som har mye nyttig informasjon om hva du bør undersøke før du signerer kontrakten.

Videre oppfordrer Haugneland til å undersøke hvor mye service koster. Det kan være store forskjeller mellom fabrikantene på dette punktet, og er noe du bør regne inn i totalprisen.

En undersøkelse Norsk Elbilforening gjorde i fjor, viste at det var relativt store prisforskjeller mellom bilmerkene.

Les også: Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror

Seks brukergrupper

Livssituasjon vil ofte diktere hva slags bil det er mest fornuftig å kjøpe. Vi har satt opp seks typiske brukergrupper, og funnet noen passende biler basert på spesifikasjoner.

Det skal understrekes at dette bare er forslag, og ikke anbefalinger. Til syvende og sist er det tross alt dine behov som må avgjøre hvilken bil som passer deg best.

At en bil ikke har kommet med på listen, betyr altså ikke at vi ikke anbefaler den.

Alle priser er hentet inn 23. juli, og inkluderer eventuell kampanjepris på dette tidspunktet. Oppgitt pris er for innstegsmodell, uten leveransekostnader eller andre tillegg.

Les også: Utfordrer Teslas nye storsatsing

Småkjøreren

Småkjøreren er en som bor i en by, og ikke bruker bilen så ofte. Ifølge den nasjonale reisevaneundersøkelsen varierer kjørelengde for de som bor i en av de sju største byene og har førerkort mellom 25 og 34 km. kortest kjørelengde har de som bor i Oslo.

En småkjører er også typisk en som generelt sjeldent har behov for å kjøre langt, eller som eventuelt har elbilen som bil nummer to.

Siden rekkevidden ikke er så viktig, fremstår pris som det viktigste kriteriet.

«Trillingene», her representert av Mitsubishi i-Miev, er ganske små elbiler som egner seg bra til mange formål.
«Trillingene», her representert av Mitsubishi i-Miev, er ganske små elbiler som egner seg bra til mange formål. Mitsubishi

«Trillingene»

Peugeot iOn, Citroën C-Zero og Mitsubishi i-Miev går under kjælenavnet «trillingene». Det fordi disse tre bilene er praktisk talt identiske. De er resultatet av et samarbeid mellom de tre bilfabrikantene.

 «Trillingene» er et godt valg for deg som først og fremst kjører lokalt, og bor i en by. De små bilene har plass til fire mennesker, og bagasjerom på 235 liter. Med baksetene lagt ned øker kapasiteten til 860 liter.

De har relativt beskjeden batterikapasitet på 16 kWh, og en maksimal rekkevidde på 16 mil.

Det er mer enn nok til småkjøring, selv om du trekker fra litt for å få et realistisk tall. Ikke at du ikke kan ta dem ut av byen og på langtur. «Trillingene» støtter hurtiglading også.

Koster i skrivende stund fra 140 000 kroner.

Buddys elbiler er små, og egner seg bra til mange formål. Foto: Buddy.

Buddy Baes

Norske Buddy lager små treseters elbiler. De er knøtt små, og er dermed perfekte for bybruk.

Bagasjerommet er ikke all verden, men med 150 liter får du med deg litt av hvert.

Batteriet har en kapasitet på 14,4 kWh, som tar deg mellom 6 og 12 mil, avhengig av temperatur, kjørestil og annet.

Buddy støtter ikke hurtiglading, så denne bilen er ikke like praktisk å ta med på lengre turer.

Koster fra 170 000 kroner.

Les også: Elbilfordelene kan bli fjernet én etter én

Småbarnsfamilien

En småbarnsfamilie har ofte andre behov enn andre grupper.

Det skal være plass til bakovervendt bilsete, og en barnevogn i bagasjerommet.

Småbarnsfamilier har en del omsorgsreiser, som for eksempel kjøring til barnehage og slikt.

Ifølge RVU er gjennomsnittlig lengde for omsorgsreiser i familier hvor yngste barn er under 7 år i snitt 6 km pr dag. Imidlertid er 24 prosent av alle omsorgsreiser mer enn 10 km.

Statistikken tyder på at de fleste småbarnsfamilier vil kunne klare seg med en elbil, men her vil det åpenbart være store forskjeller i behov.

Her er to biler med plass til både barnevogn og bakovervendt baksete:

Nissan Leaf har blitt et vanlig syn på norske veier. Det er det gode grunner til.
Nissan Leaf har blitt et vanlig syn på norske veier. Det er det gode grunner til. Nissan

Nissan Leaf

Nissan Leaf er en elbil i typisk «Golf-størrelse». Den har dermed plass til fem personer, og det er grei plass til bakovervendte barneseter. De fleste barnevogner smetter greit ned i bagasjerommet på 370 liter. Tekna-varianten av bilen har noe mindre bagasjerom på 355 liter.

Med batterikapasitet på 24 kWh har den en maksimal NDEC-kjørelengde på 19,9 mil. I realiteten bør du kunne forvente minst 8 mil på vinteren, og omtrent det dobbelte om sommeren.

Nissan Leaf støtter hurtiglading, slik at det er praktisk mulig å ta den med på mellomlange turer.

Koster i skrivende stund fra 190 900 kroner.

På knappe to måneder er det registrert nesten 1500 nye VW e-Golf i Norge.
VW eGolf er en praktisk bil for småbarnsfamilier. Volkswagen

VW eGolf

Golf med elmotor er en av landets mest solgte biler. Kanskje ikke så rart, da Golf i utgangspunktet er en populær modell.

Den elektriske utgaven er stort sett lik fossilversjonen. Bagasjeromsplassen er lik, altså 341 liter. Mindre enn Leaf, men en barnevogn bør du få plass til.

Bakovervendte bakseter er heller ikke noe problem i denne bilen, i alle fall så lenge personen i setet foran ikke er spesielt lang i beina.

VW eGolf har en batterikapasitet på 24,2 kWh, som gir en minste kjørelenge på 10 mil, og maksimalt 19 mil.

Skulle dette bli knapt, kan eGolf hurtiglades.

Koster fra 256 300 kroner.                                                     

Les også: Se hva som har skjedd med elbilene på seks år

Familie med store barn

Har du store barn, gjerne også flere av dem, blir det kanskje en del kjøring til forskjellige aktiviteter. Skal bilen i tillegg brukes til å kjøre til og fra jobb, og å levere på skolen, kan det fort bli mange mil om dagen.

Omsorgsreiser for familier hvor yngste barn er mellom 13 og 17 år er i snitt 2 mil. En del lengre enn for småbarnsfamilier.

Da gjelder det å ha en bil med både plass og god rekkevidde, med mulighet for hurtiglading dersom det skulle bli mer kjøring enn batteriet kan gi deg en dag.

Nissan e-NV200 Evalia er en elektrisk familiefrakter som kan konverteres til varebil når du trenger det.
Nissan e-NV200 Evalia er en elektrisk familiefrakter som kan konverteres til varebil når du trenger det. Nissan

Nissan e-NV200 Evalia

Dette er en varebil konvertert til femseter. Dermed er det god plass både til passasjerer og bagasje. Om dere er mange, er det også mulig å få denne bilen som sjuseter. Vi snakker altså om en skikkelig familiefrakter.

Med fem seter er det hele 2300 liter til bagasje. Fjerner du den bakre seteraden øker plassen til 3100 liter. Her får du med deg det meste.

Batterikapasiteten er oppgitt til 24 kWh, og maksimal kjørelengde er oppgitt til 17 mil. I praksis kan du ifølge Nissan regne med minst 7,6 mil.

Skal du på lengre turer, støtter e-NV200 Evalia hurtiglading.

Koster fra 251 400 kroner.

Kia Soul Electric har ikke så stor bagasjeromsplass, men den har romslig kupé.
Kia Soul Electric har ikke så stor bagasjeromsplass, men den har romslig kupé. Kia

Kia Soul Electric

Det er bagasjeromsplassen som er akilleshælen til Soul Electric. Her er det nemlig ikke mer enn 280 liter. Det er selvsagt nok til å ta med mange handleposer, en hund eller treningsbaggen.

Til gjengjeld er det desto bedre plass i baksetet. Her er det glatt plass til bakovervendt barnesete, eller inntil tre lange tenåringer. Legger du baksetet ned øker lastekaspasiteten til 891 liter.

Denne bilen har dessuten rimelig god batterikapasitet, oppgitt til 27 kWh. Det gir en maksimal kjørelengde på 21,2 mil etter NDEC-standarden.

På dager med mye kjøring kan bilen hurtiglades underveis.

Koster fra 211 900 kroner.

Les også: Dette er tidenes mest drivstoff-gjerrige i USA

Pendleren

Selv om de fleste arbeidsreiser er korte, er det 23 prosent av oss som har minst to mil til jobben. Sju prosent av alle arbeidsreiser varer i over 60 minutter.

Har du lang vei til jobb kan en elbil være et bra valg. Ikke bare reduserer du drivstoffutgiftene dine betraktelig – du kjører også gratis gjennom bomringen, og kan bruke de fleste kollektivfelt.

Hvilken bil som er det beste valget for deg kommer selvsagt helt an på din bruk. Om du uansett kjører alene, og ikke har mer enn to eller tre mil, vil de fleste elbiler kunne gjøre jobben.

Selv om reiseveien din er betraktelig lenger, kan en elbil gjøre jobben. Da vil du imidlertid kanskje ha behov for å lade på jobben.

Hurtiglading er gjerne ikke like viktig i dette scenarioet, ettersom det fort blir både tidkrevende å dyrt dersom du har behov for å hurtiglade hver dag.

Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive har god rekkevidde og relativt kraftig ytelse.
Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive har god rekkevidde og relativt kraftig ytelse. Mercedes-Benz

Mercedes B-klasse Electric Drive

Den elektriske B-klassen kan også være et godt valg for den som har lang reisevei. Den har et batteri med en tilgjengelig kapasitet på 32 inntil 32 kWh, og en rekkevidde på inntil 23 mil.

Det forutsetter at du går for den såkalte «Range Plus»-pakken, som øker kapasiteten fra 28 kWh.

Dette er likevel ikke en bil for alle, ettersom den ikke har støtte for hurtiglading. Faktisk støtter ikke ombordladeren effekt på mer enn 11 kW. Den gir dermed ikke rom for uplanlagte utflukter på vei hjem fra jobben.

Til gjengjeld er bilen ganske så sprek, med en ytelse på 179 hestekrefter og 340 Nm.

Koster fra 277 500 kroner.

Renault Zoe har lengst rekkevidde av de «vanlige» elbilene, med 240 km etter NDEC-standarden.
Renault Zoe har lengst rekkevidde av de «vanlige» elbilene, med 240 km etter NDEC-standarden. Renault

Renault Zoe

Renault Zoe er også et fornuftig valg for pendleren. Det på grunn av den lange rekkevidden. Nå er det riktig nok ikke veldig store forskjeller på rekkevidden i denne klassen, men lengst rekkevidde er lengst rekkevidde. Og da har vi selvsagt utelatt Tesla Model S.

Batterikapasiteten er 23,3 kWh, med en oppgitt maksimal rekkevidde på 24 mil. Renault oppgir en praktisk rekkevidde på mellom 11,5 og 17 mil, avhengig av temperatur.

Renault Zoe støtter imidlertid ikke hurtiglading, kun semihurtig lading.

Lengre praktisk kjørelengde kan imidlertid veie opp for dette for mange, ettersom de fleste får dekket sitt ladebehov hjemme. Renault inkluderer hjemmeladestasjon i kjøpet.

Koster fra 199 900 kroner.

Les også: Ombud ber Tesla endre villedende reklame

Den som bruker bil mye

Om du generelt bruker bilen mye, både i ukedagene og i helgene, drar på lange turer og vil ha friheten du får med en fossilbil, er det egentlig bare ett valg.

I alle fall om du ikke ønsker å ha to biler.

Tesla Model S kan i stor grad erstatte en fossilbil, med mindre du har behov for å trekke tilhenger.
Tesla Model S kan i stor grad erstatte en fossilbil, med mindre du har behov for å trekke tilhenger. Tesla

Tesla Model S

Det er enkelt og greit ingen andre elbiler enn Tesla Model S i salg nå, som nesten fullt og helt kan erstatte en fossilbil.

Model S får du med inntil 90 kWh kapasitet, og maksimalt 50 mil rekkevidde. Tesla inkluderer fri bruk av hurtiglading på sine Supercharger-stasjoner. Det lar deg lade bilen helt opp på 75 minutter. En halvtimes ladig gir deg 27 mil ekstra kjørelengde.

Det eneste du ikke kan gjøre med denne bilen er å trekke tilhenger.

Vi vil tro det faktum at bilen er en fullblods sportsbil veier opp for de fleste.

Koster fra 521 600 kroner.

Les også: Ny Tesla-oppgradering gir 0-100 på 3 sekunder