En titt på innsiden av Chevrolet Bolt viser en stor batteripakke, og motor på fremhjulene. (Bilde: General Motors)
Batteripakken gir bilen en kapasitet på 60 kilowattimer. (Bilde: General Motors)

CHEVROLET BOLT

Den har batteri på hele 60 kilowattimer

Motor på 200 hestekrefter. Detaljene om Chevrolet Bolt er ute.

Chevrolet Bolt har sørget for at General Motors har fått blest om sin elbilsatsing.

Bilen, som kanskje kommer under Opel-merket på vår side av Atlanteren, skal kunne gå 300 kilometer, og koste omtrent 300 000 kroner. Den ble offisielt lansert i forrige uke.

Nå er spesifikasjonene presentert, og de vitner om at dette er en bil av en helt annen klasse enn dagens små elbiler.

Batteriet er delt opp i seksjoner, og strekker seg fra fotbrønnen til baksetet.
Batteriet er delt opp i seksjoner, og strekker seg fra fotbrønnen til baksetet. General Motors

Stort batteri

Litiumione-batteripakken består av 288 celler, fordelt utover fem seksjoner og 10 moduer. Kapasitet er på hele 60 kilowattimer. Det er dobbelt så stor kapasitet som den nylig introduserte Nissan Leaf med større batteri, og nærmere tre ganger den tilgjengelige kapasiteten til Volkswagen eGolf.

Selve batteriet strekker seg fra fotbrønnen i front, til baksiden av baksetene. Det har et volum på 285 liter, og veier 435 kg. Det er altså fysisk større enn i elbiler flest.

Det har også aktiv væskekontrollert temperaturkontroll. Garantien er åtte år, eller 160.000 kilometer (100.000 miles).

Den nøyaktige kjørelengden er ikke oppgitt, men den er mer enn 321 kilometer (200 miles), som er et estimat som kan endres etter videre testing.

60 kilowatt var for øvrig kapasiteten på de tidlige utgavene av Tesla Model S. Pressemeldingen sier ingenting om det er snakk om brutto eller netto kapasitet, altså om det er snakk om tilgjengelig kapasitet eller kapasitet totalt.

Batteriet skal kunne hurtiglades med en hastighet på 144 kilometer på 30 minutter, og benytter DC hurtiglading via CCS Combo-tilkobling.

Sprek motor

Motoren yter 200 hestekrefter, og har et dreiemoment på 340 newtonmeter.
Motoren yter 200 hestekrefter, og har et dreiemoment på 340 newtonmeter. General Motors
Motoren er også i en litt annen klasse enn de fleste elbiler på markedet, da den har 200 hestekrefter (150 kilowatt), og kan aksellerere bilen fra 0 til 96,5 kilometer i timen på under sju sekunder. 0 til 48 kilometer i timen gjøres unna på 2,9 sekunder.

Dreiemomentet er oppgitt til 340 newtonmeter. Toppfarten er 145 kilometer i timen.

Bilen ser dermed ut til å være rimelig sprek, uten at det er av et slikt kaliber at det kan gi Elon Musk problemer med nattesøvnen. Til sammenligning bruker Norges mest solgte elbil, VW eGolf, over 10 sekunder på 0 til 100 kilometer i timen.

Bilen har forhjulsdrift, og trekkes fremover av en induksjonsmotor med permanent magnet, samme teknologi som brukes av blant annet Nissan Leaf.

Rimelig romslig

Lastekapasiteten er 478 liter. Til sammenligning er kapasiteten i Nissan Leaf 370 liter, og eGolf 341 liter. Tesla Model S har 748 liter bak baksetene.

Det er ellers plass to personer foran, og tre bak. Disse har en benplass på henholdsvis 1056 og 927 millimeter.

Bilen leveres med 17 tommers felger med 215/50-profil.

Når og om bilen lanseres i Europa er ikke kjent, men den kommer i salg mot slutten av året i USA.