Bilde fra Volvos egen testing i forbindelse med utviklingen av XC90. (Foto: Volvo)

EURO NCAP 2015-RESULTATENE

Dette er de sikreste bilene

...og helt på topp - en svenske.

Euro NCAP krasjtestet mer enn 40 bilmodeller i fjor.

Nå har de plukket ut de som gjorde det best i åtte forskjellige bilkategorier.

Helt øverst troner Volvos nye XC90.

Best

Volvo XC90 gjorde det best i klassen for store suv-er og var i tillegg den modellen med høyest poengscore av alle bilene som ble testet i 2015.

Volvo har lenge hatt et velkjent mål om at ingen skal omkomme eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo innen 2020.

– Med de nye sikkerhetssystemene og semiautonome funksjonene i XC90 er vi på god vei dit, sier fungerende sjef for Volvos sikkerhetssenter, Jan Ivarsson, i en pressemelding.

I andre generasjon XC90 er det blant annet adaptiv cruisekontroll med styringshjelp, et videreutviklet autobremssystem som skal hindre sjåføren å svinge ut på en vei når det ikke er klart og støtabsorberende seter som skal redusere risikoen for ryggskader ved en utforkjørsel.

GLC

I klassen for mindre suv-er («small off-road») stakk Mercedes-Benz GLC av med seieren.

Den nye Mercedes-suven skal for øvrig også komme i hydrogenversjon om to år.

Q30

Infiniti, Nissans luksusunderbruk, får en god start på sin nye europasatsing (minus Norge).

Infiniti Q30 ble lansert i Frankfurt sist høst og gjør det best i klassen «small family car».

Euro NCAP trekker særlig fram teknologien for å skåne myke trafikkanter er blant den beste som finnes.

Q30 har, som en del andre, aktuatorer som hever panseret når sensorer i støtfangeren registrerer at en fotgjenger blir truffet.

XE

I klassen for store familiebiler er det Jaguar XE som går til topps. Visstnok med samme poeng som Toyota Avensis, men likevel rangert foran fordi mer av sikkerhetsutstyret er standard.

Ford Galaxy
I klassen for store familiebiler er det Jaguar XE som går til topps. Visstnok med samme poeng som Toyota Avensis, men likevel rangert foran fordi mer av sikkerhetsutstyret er standard.Ford Galaxy Euro NCAP

Volkswagen Touran, som nå er kommet i andre generasjon, gjorde det best blant såkalt små mpv-er.

Ford Galaxy, som klassifiseres som «stor mpv» gjorde det best blant disse.

Galaxy har eksistert i 20 år og tredje generasjon ble lansert i fjor.

Tredje generasjon Honda Jazz ble kåret til best i småbilklassen.

Mazda MX-5 gjorde det minst dårlig av roadsterne.
MX-5Mazda MX-5 gjorde det minst dårlig av roadsterne. Euro NCAP

MX-5

Euro NCAP skriver at de i fjor rettet et spesielt søkelys på roadstere som de påpeker er en kostbar, men ikke spesielt sikker biltype.

Det er tydeligvis fortsatt slik, for ingen roadstere oppnådde fem stjerner i fjorårets tester.

Best gjorde Mazda MX-5 det. Den ble belønnet med fire stjerner og dermed også best i klassen.