(Bilde: Odd Richard Valmot)

GEOHOT

Bygget sin egen selvkjørende bil for å knuse Tesla

I sin egen garasje. På en måned. Med hyllevare.

Om du venter på muligheten til å lese avisen mens du kjører til jobb, kan du enten vente på at bilbransjen skal lansere selvkjørende biler, eller du kan bygge en selv.

Amerikanske George Hotz valgte den sistnevnte løsningen.

Hotz er kjent under pseudonymet GeoHot, og er en slags hackerkjendis. Han var i 2007 den første som hacket iPhone, slik at den kunne brukes med andre operatører.

I 2009 var han den første som hacket sikkerhetsmekanismene på Playstation 3, som på sikt førte til at den kunne kjøre andre operativsystem. Dette førte til at han ble saksøkt av Sony, og senere inngikk forlik med selskapet.

Nå jobber han med sitt eget selskap, kalt Comma.ai, som har bygget en fungerende selvkjørende bil basert på hyllevarekomponenter og en Honda Acura.

Bygget på en måned

Det er en utfordring han angivelig bare har brukt en måned på å løse, og alt er gjort i garasjen hjemme hos Hotz, skriver Bloomberg.

Bilen er utstyrt med nivå 3-autonomi, som betyr at den kan ta seg av det meste av kjøreingen selv. I sin nåværende form, er teknologien ment for å brukes på motorveier.

Bilen kontrolleres med en Ubuntu Linux-PC, via CAN-bussen. Å få kontroll på bilens systemer, er imidlertid bare en del av oppgaven. Den andre delen er å lære datamaskinen å kjøre bilen.

Han har derfor laget programvare som via en lidar og seks kamera lærer seg hvordan mennesker kjører. Tanken er at kunstig intelligens skal mestre kjøring bedre etterhvert som den observerer kjøringen, og lære hvilke valg en vanlig sjåfør tar i forskjellige situasjoner.

Dette er ifølge Hotz en annen tilnærming til selvkjøring enn bilprodusentene har, hvor bilene har et sett med rigide regler som skal følges.

I stedet har bilen blitt vist ti timer med opptak av et menneske som kjører, og lært seg selv å kjøre basert på dette. Nå skal Hotz begynne som Uber-sjåfør for å gi bilen mer omfattende kjøretrening.

Hotz sier til Bloomberg at utstyret som er brukt er hyllevare, og at det koster rundt 1000 dollar (8800 kroner) til sammen. Utstyret skal selves til bilprodusenter, eller til sluttbrukere som kan installere det i egne biler.

Takket nei til Tesla-jobb

Nøyaktig når dette vil skje, er i det blå. Hotz har inngått et veddemål med Tesla-sjef Elon Musk etter at en venn introduserte ham for Tesla-sjefen. Hotz skal bevise at teknologien fungerer bedre enn teknologien Tesla bruker på lisens fra israelske Mobileye.

Selv om Musk allerede skal ha tilbudt Hotz en godt betalt jobb for å jobbe med selvkjøringsteknologi, har han valgt å takke nei.

I en e-post til Musk skal Hotz ha sagt at han tar kontakt når han har knust Mobileye. Musk skal ha svart med et «OK.»

Hvorvidt dette er en nøyaktig gjengivelse, vites ikke. Hotz har uansett planer om å legge ut Youtube-video av at hans egen teknologi banker en selvkjørende Tesla så snart teknologien er klar for det.

Du kan se teknologien i aksjon hos Bloomberg.