Ian Wright drar ut pluggen fra en av lastebilene selskapet har installert den elektriske drivlinjen sin på. (Bilde: Marcio Jose Sanchez/AP/NTB scanpix)

WRIGHTSPEED

Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap

«Wrightspeed».

For 12 år siden var Ian Wright med på å grunnlegge Tesla Motors, et selskap de aller, aller fleste kjenner i dag.

Nå er han klar med sitt nye prosjekt - å elektrifisere drivstoffslukende lastebiler. Det skriver Associated Press.

Lager drivlinjer

Wrights nye selskap er kalt Wrightspeed, og lager ikke hele lastebilen, men hybrid-elektriske drivlinjer som kan installeres på lastebiler og vogntog.

– Vi sparer mye på drivstoff. Vi sparer mye på vedlikehold og vi gjør det enklere å overholde utslippskravene, sier Wright til AP. Han forlot Tesla allerede i 2005, en god stund før selskapet tok ordentlig av.

Drivlinja til Wrightspeed består av en elmotor, et batterisystem og en strømgenerator som kan kjøre på alt fra diesel til Jet A-drivstoff og naturgass, og som lader batteriet underveis.

Lastebilen kan kjøre på batterikraft i snaut 50 kilometer før generatoren slår inn. Det skal gi rundt regnet en halvering av drivstofforbruket, og en ekstra bonus er at bilene blir mer stillegående.

Les også: Bli med inn i denne helt unike Tesla-en

Drivlinja til Wrightspeed gir elektrisk kjøring i cirka 50 kilometer før generatoren må ha fossil hjelp. Marcio Jose Sanchez/AP/NTB scanpix

Billigere enn en ny

Wrightspeed har først og fremst skapt interesse blant selskaper som slåss for å møte Californias nye og strengere utslippsstandarder, men som ikke ønsker å bytte ut hele lastebilen.

Det koster mellom 150.000 og 200.000 dollar å bytte til en elektrisk drivlinje fra Wrightspeed, mens en ny søppelbil for eksempel koster rundt 500.000 dollar, skriver AP.

– Du kan ta lastebilen som du har investert alle disse pengene i og som fortsatt er i god stand, bytte til vår drivlinje og vips har du en lastebil som møter utslippskravene, sier Wright.

Selskapet jobber også sammen med leveringsselskapet FedEx for å oppgradere deres bilflåte.

Les også: Danske myndigheter advarer mot å lade elbilen fra stikkontakt hjemme

Nye utslippskrav i California gjør det vanskelig for lastebileiere. Det vil Wrightspeed utnytte. Marcio Jose Sanchez/AP/NTB scanpix
– Det neste storeRoute-drivlinja til Wrightspeed. Den leverer opptil 250 hestekrefter kontinuerlig og kan kjøre både på flytende drivstoff og gass. Wrightspeed

– Det neste store

For øyeblikket har selskapet hans rundt 25 ansatte, men de planlegger å utvide til 250 i løpet av de neste tre årene.

Nå planlegger de å flytte til en gammel flyhangar i en nedlagt marinebase i Alameda.

Wright sier han tror elektriske lastebiler kan gjøre mer for å redusere klimautslippene enn personbiler.

– Det de (Tesla, journ. anm.) har gjort er fantastisk, men det vi gjør er det neste store. Det er enda bedre, sier Wright til AP.

Les også: Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror