MENINGER

– Vil kritikerne av de nye toalettene ha utedassene tilbake?

Vegvesenets utbygging langs Mjøsa, opp til Kolomoen, er blant de mest kostnadseffektive veiprosjektet i Norden, ifølge en tidligere rapport fra de nordiske vegdirektørene. Det har aldri NRK fortalt sine lesere, skriver Vegvesenets pressesjef Kjell Solem i dette innlegget.

Gamletoalettet ved Strandlykkja ved Mjøsa.
Gamletoalettet ved Strandlykkja ved Mjøsa. Foto: Statens vegvesen
Av pressesjef i Statens vegvesen, Kjell Solem
20. feb. 2020 - 15:19

Folk trenger ikke bekymre seg for at Vegvesenet bruker penger på fjas. Men når vi bygger nye motorveier for et hundreårsperspektiv kan vi gjerne forene det som er funksjonelt med det som gir estetisk verdi. Og hvis vi lykkes med å legge inn elementer som skriker til bilisten om å holde på oppmerksomheten, så er det vel anvendte penger.

Det er altså toalettene ved rasteplassen på E6 ved Mjøsa som har fått NRKs oppmerksomhet seks år etter at veien ble åpnet. Hva kan de ha kostet, tro?

Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.
Les også

Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende

Er uvant form lik sløsing?

Blikkfanget er et toalettbygg som ser litt rarere ut enn de røde halvlaftede buene som sto langs veien før. Er ikke dette nesten «kunst» - som per definisjon er sløsing?

NAFs administrerende direktør Stig Skjølstad reagerer på en prislapp som er «helt hinsides». Riktignok kjenner han ikke til konkurransen eller prosjekteringen, men «toalettene er annerledes enn jeg har sett før», uttaler han i reportasjen.

Deretter publiseres en kronikk som får bred eksponering på nrk.no sin front. NRKs redaktør slipper gjennom en tekst spekket med negative karakteristikker. Når forfatteren ikke skriver om avføring, så renner det på med utsagn av typen: Vegvesenet har vist sin udugelighet, sløsing med skattebetalernes penger, kunne vært bygd for en tjuendedel av prisen.

Så er det jo dette med utseendet som minner om design og eksotisk materiale – og til overmål utsikt over Mjøsa!

Italias tidligere statsminister Enrico Letta og Rådets president Charles Michel presenterte indre marked-rapporten onsdag. Letta tror EU nå er klar for reformer av det indre marked, fordi dette bidrar til å svare på utfordringene fra blant annet USA.
Les også

EU-rapport: Mer energi må flyte over grensene

Ujålete stålskjelett

Arkitekt Gaute Brochmann omtalte toalettene på E6 i et fagtidsskrift for flere år siden. Toalettene er bygget som stålskjeletter med lakkerte steinplater inni og utenpå. Det er ikke akkurat noen jålete fremgangsmåte, skrev han.

Og legger til: Fargerike bygg reduserer faren for at du sovner ved rattet på en rett og kjedelig veistrekning. Sammen med en skikkelig ivaretagelse av de tekniske sidene ved disse toalettene, gjør dette prisen helt fornuftig.

Det er spot on. E6 langs Mjøsa var en strekning der vi hadde alvorlige soveulykker. Selv om innsenderen flåser av argumentet, så kan fysiske elementer som bryter monotonien ha noe for seg. Et menneskeliv har også økonomisk verdi. Sparer vi bare ett så har vi tjent inn prisen av toalettanlegget flere ganger.

Hva det kostet? Prisen var 8 millioner for hver. Det tilsvarer 3 øre per passering i bomringen. Men det er ikke de to boksene i aluminium vi betaler for. Mellom Minnesund og Espa er man langt unna offentlig vann- og avløp. Det man ikke ser når man farer forbi, er et nedgravd vann- og avløpsanlegg i bakken.

Vil kritikerne ha de gamle utedassene tilbake?

Energiminister Terje Aasland trekker Norge fra Energicharteret som skulle beskytte olje og gassinvesteringer.
Les også

Norge trekker seg fra avtale som beskytter oljeinvesteringer

Mange spark til statlige etater

Mange har meninger om en stor statlig etat. Det er Vegvesenet vant til, og vi er ikke ømskinnet. Men det er overraskende å se hvor lavt NRK legger lista for usaklige angrep på folk som gjør seriøst og skikkelig arbeid i dette landet.

Man skal være opptatt av hvordan skattebetalernes penger brukes, men det er det ikke nok å skrape i overflaten. Vegvesenets utbygging langs Mjøsa, opp til Kolomoen, er blant de mest kostnadseffektive veiprosjektet i Norden, ifølge en tidligere rapport fra de nordiske vegdirektørene. Det har aldri NRK fortalt sine lesere.

Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.