ROMFART

Håvard Grip bekreftet: Vi har fløyet helikopter på Mars for første gang

Se øyeblikket på video her.

SE ØYEBLIKKET: Her erklærer norske Håvard Grip at vi har fløyet helikopter på Mars for første gang.
Eirik Helland UrkeEirik Helland UrkeJournalist / foto
18. apr. 2021 - 19:50

OPPDATERT: Den norske sjefspiloten Håvard Grip har akkurat bekreftet at helikopteret har tatt av, hovret og landet som planlagt. Se øyeblikket i videoen øverst!

Dette har blitt en historisk dag i romfartens og luftfartens historie. Mandag morgen gjennomførte helikopteret Ingenuity historiens første kontrollerte og motoriserte flyvning på en fremmed planet. Den norske sjefspiloten Håvard Grip i Nasa JPL har vært helt sentral i denne begivenheten, og han var den første som kunne annonsere at flyvningen hadde vært vellykket. På grunn av forsinkelsene fra Mars var klokka omtrent 12.50 før han kunne annonsere den historiske begivenheten.

Første bildet: Dette er det første bildet fra helikopteret, som peker rett ned på Mars-overflaten. Det er skyggen av helikopteret vi ser i bildet. <i>Foto:  Nasa</i>
Første bildet: Dette er det første bildet fra helikopteret, som peker rett ned på Mars-overflaten. Det er skyggen av helikopteret vi ser i bildet. Foto:  Nasa

Øverst i denne artikkelen kan du se video fra da Håvard Grip annonserte den vellykkede flyvningen fra Nasa Mission Control.

Etter å ha krysset av milepæl etter milepæl oppsto det et uventet problem rett før den planlagte flyvningen, som senest ble utsatt fra 14. april. Da oppdaget man at den siste og avgjørende testen, rotorspinn i full hastighet, ikke ble gjennomført som planlagt. Et automatisk varslingssystem hadde skrudd av sekvensen før den var gjennomført. 

Skrev ny programvare og kommandoer

For å løse problemet har Nasa skrevet helt ny programvare til helikopteret, som allerede er testet og sendt til Mars-roveren Perseverance. Dette blir likevel stående som en plan B, for i mellomtiden har et annet team klart å justere tidsinnstillingene til den eksisterende programvaren, slik at helikopteret med et par nye kommandoer er klart til å starte opp med full rotorhastighet. Dette er nå testet på Mars-helikopteret med full suksess, rotorene oppnådde full hastighet på bakken. 

FØRSTE FLYVNING: Denne videoen viser den første flyvningen på Mars.

Sjansene for å klare liftoff med den nye metoden var beregnet til omtrent 85 prosent. Det har likevel vært mulig å gjennomføre den samme testen flere ganger, og i bakhånd har Nasa altså klargjort plan B – å installere en ny og oppgradert programvare.

Før problemene oppsto hadde rotorene allerede blitt testet på 50 omdreininger i minuttet, uten problemer. Ingenuity har snakket med roveren og teamet på jordkloden hver eneste dag siden roveren slapp løs helikopteret for et par uker siden.

En av de siste kritiske fasene var da helikopteret skulle overleve alene den første natta, i opptil 90 minusgrader på Mars. Teamet har verifisert at helikopteret er ved god helse, alle sensorer fungerer, det lader hver dag og har nok krefter til å gjennomføre den historiske ferden. Nå sendes de siste kommandoene til Mars for å gjennomføre flyvningen.

Sender direkte

Selve flyvningen foregikk klokka 09.31 mandag norsk tid. Det tok noen timer før de første dataene kom til jorda, og fra klokka 12.15 kunne vi vise direktebilder fra Nasa Mission Control d da første resultatene fra flyvningen kommer inn. 

Den aller første flyvningen var beregnet å vare i omtrent 40 sekunder. Helikopteret fløy tre meter rett opp, roterte i retning roveren Perseverance som står 60 meter unna, roterte tilbake og landet trygt.

«Flyplassen» ble nøye utvalgt på forhånd. Blant annet må den være flat og trygg nok for helikopteret, men samtidig ha nok detaljer i landskapet til at navigasjonskameraet kjenner seg igjen.

Mars-helikopteret bruker to rotorer, blant annet for å få nok løftekraft i Mars-atmosfæren.

Norsk sjefspilot

Det er nordmannen Håvard Grip som er sjefspilot for Ingenuity i Nasa JPL, og det var også han som tolket og verifiserte de aller første dataene som kommer inn fra helikopteret på Mars. Det var han som kunne erklære for verden at flyvningen faktisk fant sted.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Sjefspilot Håvard Grip foran en modell av Ingenuity <i>Foto:  Privat</i>
Sjefspilot Håvard Grip foran en modell av Ingenuity Foto:  Privat

Først kom det data i form av bokstaver og tall som viste at farkosten har lettet fra bakken, rotert og landet trygt igjen. Deretter kom det data fra høydemåleren, laser-altimeteret, som ytterligere verifiserte at farkosten har lettet, hovret og landet igjen. Etter hvert kom det også svart/hvitt-bilder fra helikopterets navigasjonskamera som peker rett nedover. Dette vil si noe om hvordan farkosten har flyttet på seg.

Til slutt kunne vi se en svært kort videosnutt fra roveren. Først tirsdag vil vi kunne se fargebilder og videoer i særlig omfang. Helikopteret kan bare sende fra seg de viktigste dataene før det må slukke for natta og spare på batteriet. Med ny energi fra solcellene kan det fortsette å sende bilder og data til jorda neste dag, via roveren Perseverance og satellitten Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).

Filmer flyvningen

Roveren Perseverance har klart å filme eksperimentet fra sitt platå 60 meter unna, og vil etter hvert sende både bilder og video til jorda. Det blir gjort en rekke kompromisser for å få dette til. Videoen tar bare sju bilder i sekundet (en normal video har 25 eller 30), og det blir gjort et utsnitt av sensoren for å ikke sende unødige deler av bildet. Videoen blir dessuten kraftig komprimert før den sendes til jorda. Like fullt kan vi forvente noen spektakulære bilder fra flyvningen.

Foruten kvaliteten er det flere utfordringer knyttet til det å faktisk klare å fange opp helikopteret i bildet. For det første må tidspunktet synkroniseres mellom roveren og helikopteret, noe som er krevende med alle signalforsinkelsene og tidsregningene. Roveren tar derfor opp 5 minutter med video for å ha nok margin. I tillegg må kameraene peke i helt riktig retning. Et av kameraene vil zoome inn mest mulig, mens et annet kamera vil zoome ut i forsøk på å få med hele flyvningen.

– Det hadde vært fint om vi kunne følge helikopteret automatisk med kameraet, men vi kan ikke gjøre dette i fare for å forstyrre andre instrumenter. Derfor har vi holdt disse flyvningene så enkle som mulig, forklarer Elsa Jensen i Nasa, som styrer operasjonene med Mastcam-Z-kameraet på Mars-roveren.

SELFIE: Roveren Perseverance tar et selfie av seg selv og helikopteret Ingenuity før de skiller lag. <i>Foto:  NASA</i>
SELFIE: Roveren Perseverance tar et selfie av seg selv og helikopteret Ingenuity før de skiller lag. Foto:  NASA
Dette er besetningen som flyr Sea King 073 fra Rygge til Bodø. Fra venstre: kaptein Nils Eldby, oberstløytnant Svein Tore Pettersen, kaptein Anders Rossing og major Henry Ingilæ. Når de lander, er den luftoperative karrieren over for både folk og maskin.
Les også

En æra i norsk luftfart er over: Fløy til Bodø for å pensjonere både helikopter og seg selv

Bilder til jorda

Etter flyvningen vil roveren i første omgang sende omtrent 6 enkeltbilder fra videoen tilbake til jorda, med minst 20 sekunder mellom dem. Dermed håper man å kunne få et tidlig bilde av flyvningen, mens resten av videoen vil trenge mer tid på overføringen. 

Mars-roveren har faktisk også mikrofoner om bord, men vil ifølge Nasa ikke forsøke å ta opp lyd fra den første flyvningen. Det kan likevel være aktuelt prøve på en av de kommende flyvningene, dersom den første lykkes. 

– Det er noe vi diskuterer. Vi er usikre om vi faktisk vil høre helikopteret på så stor avstand, sier Tim Canham, som leder Ingenuity-operasjonene.

Mens de fleste kanskje gleder seg til å se fargebilder og video fra flyvningen, er dette egentlig bare en bonus for Ingenuity-teamet. For dem var det de første dataene og navigasjonsbildet som utløste den største spenningen og de sterkeste følelsene.

Teamet har fått et tidsvindu på 30 marsdøgn til å eksperimentere med helikopteret. Etter den første vellykkede flyvningen, vil man sekvensielt forsøke opptil fem flyvninger med stadig høyere kompleksitet og risiko. 

Se opptak av hele livesendingen her:

Se hele opptaket fra Nasas kontrollrom.

 

aMEOKfjhKkM
Les også

Nasa utsetter månelanding til tidligst 2026

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.