Rasteplassanlegget Tyrvefjøra i Hardanger er ment som et spennende og nyskapende prosjekt, som kan fungere som en vitamininnsprøyting for området.
Fristen for å gi tilbud på byggingen er blitt utsatt en del, men nå er fristen ute.
Og kun to firmaer har meldt seg på til konkurransen:
- Brun Bygg
- Voss Bygg og Landskap
Vegvesenet har planlagt å gjennomføre dialog gjennom forhandlinger med en eller flere av tilbyderne. Forhandlingene vil kunne gjelde alle sider av tilbudene.
Utvelgelsen av hvem det vil forhandles med vil bli foretatt etter en vurdering av tildelingskriteriene. I utgangspunktet var planen å ha forhandlinger med tre tilbydere.
Forhandlinger blir ikke gjennomført dersom oppdragsgiver, etter at tilbudene er mottatt, vurderer at forhandlinger ikke er hensiktsmessig. Dialog i form av rettinger og avklaringer gjennomføres ved behov.
![Ferja Vestrefjord som passerer ferja Tomrefjord på Moldefjorden.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844016/Sambandet%2520Molde-Vestnes.jpg)
Enighet i meklingen – ingen fergestreik
Robust bygning
Prosjektet er tegnet av arkitektkontoret Helen & Hard.
Målet er å lage et robust anlegg med tanke på framtidig drift og vedlikehold.
Arbeidet med turistveianlegget vil omfatte:
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
- Rive eksisterende toalettbygg
- Etablere fundament for toalettene og koble til det eksisterende tekniske anlegg for vann og avløp
- Tiltransportere og montere prefabrikkerte moduler for toalettbygg
- Bygge takkonstruksjon i betong
- Ferdigstille utomhusarealer med tilhørende kompletteringsarbeider
Treelementene blir produsert av Horda Tre i Omastrand som ligger cirka sju mil fra Ålvik. De skal hentes som ferdige moduler av entreprenør for dette oppdraget, og er klare til avhenting i mai 2021.
![Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013, brant osten i fire døgn (bildet). Fortsatt mangler det nødfortau og snunisjer i tunnelen, som ikke er oppgradert etter sikkerhetsforskriften.](https://images.gfx.no/130x87/2820/2820862/IMG_0397%2520(2).jpg)
Vil utsette oppgradering av de mest utsatte tunnelene. Erkjenner at det gir dårligere tunnelsikkerhet