SAMFERDSEL

Kran på lastebil rev ned gangbru

Sjåføren kjørte med åpen kran, bekrefter operasjonsleder.

Før det nedrevne elementet på gangbroen kunne flyttes, måtte det brukes gravemaskin til å lokalisere en strømkabel.
Før det nedrevne elementet på gangbroen kunne flyttes, måtte det brukes gravemaskin til å lokalisere en strømkabel. Foto: Mona Strande
Tia KarlsenTia KarlsenJournalist
Mona StrandeMona StrandeJournalist
3. feb. 2023 - 18:47

Fredag 12.03 ble politiet varslet om at en lastebil med kran hadde kollidert med en gangbro på E16 mellom Skui og Sollihøgda i Bærum kommune. Siden har E16 vært stengt i begge retninger.

– Det vil trolig ta cirka fire timer til før veien kan åpnes, og dette er et usikkert estimat, sa Arne Nyhus i Statens vegvesen til Budstikka rett før klokken 16.30.

I 20-tiden fortalte Marita Aune, operasjonsleder i Oslo politidistrikt, til TU at broelementet var fjernet og lastebilen frigjort. De ville vente med åpning til alt er ryddet, etter planen mellom 20.30 og 21.

21.05 meldte Vegtrafikksentralen at veien er åpen igjen.

Trøbbel med strømkabel

Da TU var på stedet i 15-tiden fredag, ble det brukt gravemaskin til å lokalisere en strømkabel som gikk i bakken langs veien. 

Det nedrevne broelementet hadde falt ned og lå med ene enden bare få centimeter fra strømkabelen, og kunne ikke løftes før denne var lokalisert.

Eksplosiver kutter stålet på deler av bruseksjoner fra Francis Scott Key Bridge som lå over baugen på MS Dali. US Army Corps of Engineers sto for detonasjonene
Les også

Her sprenges brua

I 18-tiden meldte Budstikka om at en mobilkran hadde løftet broelementet av lastebilen.

Bekrefter at kranen veltet broen

At det var kranen på lastebilen som bidro til å rive ned brua, bekreftes til TU av May Bente Hiim Sindre, prosjektleder i Statens vegvesen for den nærliggende motorveiutbyggingen E16-Bjørum-Skaret.

Hun bekrefter også at kranbilen er tilknyttet veiprosjektet.

– En kran på en lastebil har tatt opp i brua, og brua har sklidd av. Kranbilen har vært i arbeid på E16, men hadde avsluttet sitt arbeid og var på retur, skriver hun i en e-post.

Prosjektlederen besvarer ikke TUs spørsmål om hvorvidt sjåføren kan ha glemt å ta ned kranen.

En kranbil kolliderte med en gangbro på E16 ved Sollihøgda i Bærum, Viken. <i>Foto:  Mona Strande</i>
En kranbil kolliderte med en gangbro på E16 ved Sollihøgda i Bærum, Viken. Foto:  Mona Strande

Bekrefter at kranen ikke var tatt ned

Operasjonsleder Aune i Oslo politidistrikt, kan imidlertid bekrefte at kranen ikke var senket da kjøretøyet kolliderte med brua.

Aune sier at det ikke står noe om årsaken til ulykken i deres logg , og at forklaringen fra sjåføren ennå ikke er loggført av trafikkpolitet. Men hendelsesforløpet er klart, ifølge operasjonslederen:

– Det er krana som har revet gangbrua, det viser også bildene fra stedet tydelig. Men årsaken til at den sto oppe, om det ikke var mulig å få den ned, eller om det var andre årsaker, det må vi svare på senere, sier Aune til TU i 20-tiden fredag kveld.

Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.
Les også

Dette er milliardprosjektene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.