PROSJEKTER

Kontrakt utlyst: 1,5 kilometer av Riksvei 5 i Lærdal skal gjøres bredere og rustes opp

Dagens smale vei skal bli minst 7,5 meter bred.

Erissletta på riksvei 5 i mektige Lærdal, sett i retning nordover.
Erissletta på riksvei 5 i mektige Lærdal, sett i retning nordover. Foto: Google Maps
4. sep. 2020 - 08:37

Vegvesenet skal breddeutvide riksvei 5 i Lærdal kommune i Vestland.

Stedet er den såkalte Erissletta, mellom Håbakken og nedre Eri, og strekningen er om lag halvannen kilometer.

Dagens vei er fra 5,2 til 6,6 meter bred, og nå skal den utvides til minimum 7,5 meters bredde. All breddeutvidelse skal foregå på venstre side sett i stigende profilretning.

Satelittfoto av den berørte strekningen. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Satelittfoto av den berørte strekningen. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Det skal også bli FMO, altså forsterket midtoppmerking, og det blir diverse tiltak i sideterrenget i form av graving og planering. Eksisterende busslommer skal også oppgraderes.

Dagens ÅDT er rundt 2900, og andelen tunge kjøretøy er 16 prosent. Arbeidsområdet ligger i nærheten av Fodnes fergekai, og her går det ferge hvert 20. minutt.

Prosjektet er tegningsbasert/modellbasert. Geometrien ligger i modell, mens det byggetekniske og detaljene ligger i tegningene.

Prosjektet består av disse hovedmengdene (alle tall er cirka-mengder):

  • Masseflytting av jord: 10.000 m3
  • Forsterkingslag: 10.000 m3
  • Asfalt: 33.000 m2
  • Stålrekkverk: 200 meter
  • Viltgjerde: 2000 meter

Den nye veien skal stå ferdig 17. juni 2021.

Vegvesenet arrangerer tilbudskonferanse på Lærdalsøyri 14. september, og frist for å sende inn tilbud på jobben er 2. oktober.

Nordre portal til Bogstunnelen
Les også

Ny tunneljobb: Bogstunnelen på 3500 meter trenger oppgradering

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.