– Ålesund vil med dette få et effektivt og pålitelig transportsystem. Bypakken legger til rette for at flere vil velge å sykle, gå og reise kollektivt. Det største prosjektet som nå kommer på plass, er E136 Breivika-Lerstad, med oppstart i utbyggingen allerede i 2022, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.
De viktigeste prosjektene er bygging av ny innfartsvei øst-vest (E136 Breivika–Lerstad, og videre til Campus), etablering av ny gateterminal med kollektivtraseer i tilkomstgatene for kollektivtransporten i Ålesund sentrum, samt sykkelfelt over den nye Brosundbrua og gangpassasje under denne og under Hellebrua langs Brosundet. I tillegg kommer utvikling av kollektivknutepunkt ved Campus og Ålesund sykehus, samt tiltak for å øke framkommeligheten for buss med gode traseer, går det fram av forslaget.
![Det blir nå full stans i helikoptertrafikken fra midnatt på grunn av Unio-streiken. Bildet er fra 2016 og viser passasjerer gå om bord i et helikopter på Edvard Grieg-plattformen i Nordsjøen.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843254/NTB_zn972jo93MA.jpg)
Streiken lammer helikoptertrafikken til Nordsjøen
Økonomisk ramme: 4 mrd.
Samlet økonomisk ramme for pakka er på om lag fire milliarder kroner. E136 Breivika–Lerstad har en ramme på to milliarder kroner. I tillegg kommer prosjektet E136 Lerstadtoppen-Campus, som er en forlenging av Breivika-Lerstad, med en ramme på 460 millioner kroner. I tråd med lokale vedtak er det lagt opp til innkreving av bompenger i inntil 15 år, heter det i meldingen.
![Kart over utbyggingsområdet med aktuelle prosjekter. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2676/2676918/3aa7a0f3-b511-485b-b4b3-64e84862536a.jpg)
– Ålesund er i vekst. Mange vil bosette seg her, og det er stor aktivitet i næringslivet. Grensen for kapasitet på veinettet er snart nådd i deler av byen, og tilbudet til gående og syklende er ikke godt nok. Det er også relativt lite bruk av kollektivtilbudet. Med denne bypakken vil Ålesund stå betre rustet til å vokse på en god måte, sier samferdselsministeren.
![Skråningen mot boligene er slaket ut for å redusere høyden på veien. Bilde fra en 360-visningsmodell.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846467/Ny%2520E136%2520Tuen.jpg)
Nye Veier ruster opp E136 for 260 millioner
E136 Breivika-Lerstad
Det sentrale prosjektet i bypakken er E136 Breivika-Lerstad. Prosjektet ligger inne i første seksårsperiode i Nasjonal transportplan 2022–2033. E136 er innfartsveien til Ålesund.
Prosjektet skal bidra til å fremme miljøvennlig transport ved å frigjøre veikapasitet til buss, og ved å legge til rette for fotgjengere og syklister. Prosjektet skal gi bedre framkommelighet, redusert reisetid og bedre trafikksikkerhet, går det fram av forslaget.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Bedre kapasitet og framkommelighet på denne veien vil også være viktig for næringstransporten i Ålesund. Prosjektet omfatter bygging av en ny firefeltsvei i tunnel fra Breivika til Lerstad, en strekning på om lag tre kilometer. I vest skal det bygges et nytt toplanskryss. Det blir lagt opp til anleggsstart for prosjektet i 2022.
![Med atomreaktor om bord, vil gass erstattes av nukleært brensel, men det vil fortsatt være damp. LNG-tankeren Cadiz Knutsen har framdriftssystem med dampturbin på 28 MW.](https://images.gfx.no/130x87/2730/2730981/Cadiz%2520Knutsen_LNG-tanker.jpg)
For kjernekraft-entusiaster var dette som en julekveld