Kystruten Bergen - Kirkenes

Kjøper verdens største batteripakker: Per Sævik mener Kystruten kan bli utslippsfri om få år

Metoden er landstrøm, store batterier og hydrogendrevne brenselceller.

Havila Kystruten skal ha 6,1 MWh batteripakke som gjør det mulig å seile utslippsfritt i ca. 4 timer i 10 knop, eller ca. 2 timer  i 12 knop.  Illustrasjonen viser Stad Skiptsunnel, som kan få byggestart i 2021.
Havila Kystruten skal ha 6,1 MWh batteripakke som gjør det mulig å seile utslippsfritt i ca. 4 timer i 10 knop, eller ca. 2 timer i 12 knop. Illustrasjonen viser Stad Skiptsunnel, som kan få byggestart i 2021. (Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta/Kystruten)

Metoden er landstrøm, store batterier og hydrogendrevne brenselceller.

Hurtigruten AS og Havila Kystruten skal fra 1. januar 2021 dele på den berømte ruta Bergen-Kirkenes.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå