USAs regjering foreslår å bruke 53 milliarder dollar på høyfartstog de neste årene, og 8 milliarder bare neste år.
I løpet av 25 år skal 80 prosent av amerikanerne få tilgang til slike tog, og det skal bygges 3200 kilometer linjer i USA, hvis administrasjonen får det som de vil.
Nå sikler kinesiske togprodusenter på kontraktene, skriver den engelskspråklige avisen China Daily.
Samarbeider med GE
Kinas største togprodusent CSR har allerede en avtale med General Electric om å produsere tog i USA med kinesisk teknologi.
Avtalen ble signert da president Hu Jintao besøkte USA i forrige måned. Avtalen kan gi 2000 jobber i USA og inkluderer en ordre på 500 lokomotivsett.
– Vi er interessert i å by på jobben med å levere høyfartstog i USA, sier en kilde i CSR til China Daily, som også skriver at Kinas nest største togprodusent CNRCorp også vil være med.
CSR produserer toget CRH380A som nådde 486,1 kilometer i timen under en test i desember i fjor.
Sliter med togene
Kina har i dag 8358 kilometer høyfartslinjer, og skal nå 13.000 kilometer i 2012. Fullt så raskt går det ikke i USA.
Visepresident Joe Biden sier at han har store drømmer om USAs infrastruktur for tog. Republikanernes leder for transportkomiteen i Representanthuset ønsker derimot å kutte i bevilgningene til høyfartstog som Amtrak, og ber regjeringen om å slutte å kaste penger etter togprosjekter «i sovjet-stil». Bill Shuster i togkomiteen kaller planen for galskap.
– Jeg er bekymret for at uten tilstrekkelig kontroll for å sikre at de prosjektene som fortjener det er dem som får støtte, så vil støtten til høyfartstogene bli nok en hånd ned i pengeposen for presidenten, sier han ifølge McClatchy-avisene.
Ut av finanskrisen
Det er også jobber i jernbanen. Enkelte studier har vist at for hver milliard dollar som investeres kan det bli mellom 18.000 og 34.000 jobber.
– Ser du på de siste 100 årene, så har store offentlige prosjekter dratt nasjonen ut av hver eneste resesjon, kontrer Barry LePatner, forfatter av boken «Too Big to Fall: America’s Failing Infrastructure and the Way Forward» ifølge Yahoo News.
Det er bare to høyfartslinjer i verden som dekker sine egne kostnader, nemlig Paris-Lyon og Tokyo-Osaka, ifølge direktør Ken Button ved Center for Transportation Policy på George Mason-universitetet i Fairfax.
– Begge disse har en perfekt avstand for høyfartstog, og knytter sammen byer i flatt terreng med stor befolkning som har god offentlig transport for å frakte dem til jernbanen, sier han, og avviser franske påstander om at også andre linjer er lønnsomme. Button mener de ikke har regnet med alle investeringskostnadene.
Avhengige av olje
USA er verdens største oljeforbruker, men må gjøre transportsektoren mindre avhengig av det sorte gull, mener professor Anthony Perl ved Simon Fraser-universitetet i Vancouver i Canada. Bare høyfartstog nytter, mener Perl, som også er tilknyttet det noe oljepessimistiske Post Carbon Institute.
– Derfor har 30 land verden over gjort dette, og USA og Canada henger bare etter, sier han. – Hvis folk vil komme seg dit de vil trenger de høyfartstog, for fly og kjøring vil bli dyrere og dyrere.
Kina: Hurtigtog banker fly
Kina har selv god erfaring med høyfartstog, og opplever nå at flyselskapene sliter med å konkurrere på kortere ruter mot nye høyfartstog som holder rundt 350 kilometer i timen.
Den siste tiden har kinesiske flyselskaper derfor kuttet kraftig i billettprisene, skrev China Daily i høst.
Kinas største flyselskap China Southern Airlines og selskapet Air China kuttet da flyprisene med opptil 80 prosent. De diskuterer også en sammenslåing for å kutte kostnader.
– Tog banker fly
– Det er ingen tvil om at høyfartstog vil banke flyselskapene på alle ruter under 800 kilometer, sier Citigroup-analytiker Ally Ma til avisen. – Flyselskapene må komme i form, øke inntjeningen og forbedre linjenettet.
Flybilletten på økonomiklasse fra Guangzhou til Changsha kuttes nå fra 700 (612 kroner) yuan til 560 yuan (490 kroner). I desember fikk den rundt 700 km lange ruten konkurranse fra et høyfartstog som kuttet reisetiden fra 9 til 2,5 timer.
– Høyfartstoget er uslåelig på denne ruten. Det er ingen tvil om at det er mer praktisk for turer til byer langs ruten. Flyselskaper kan ikke konkurrere mot de romslige setene, sier en offentlig ansatt i Guangzhou.
Kutter fly i Europa
Avisen skriver også at høyfartstog i Europa danker ut flyselskapene.
De viser til at bedre togforbindelse Paris-Brüssel gjorde at Air France droppet sin daglige flyavgang. Lufthansa og Germanwings la ned Paris-Stuttgart på grunn av raskere tog.
Innen 2020 skal høyfartstog knytte sammen alle Kinas provinshovedsteder og byer med mer enn 500.000 innbyggere. Dermed har 90 prosent av befolkningen tilgang på slike tog.
Flyselskapenes mest lønnsomme rute mellom Beijing og Shanghai kommer også snart til å få konkurranse fra høyfartstog. Dagens 86.000 kilometer toglinjer skal bli til 120.000 kilometer i 2020.
Bare i år bruker Kina 700 milliarder yuan (612 milliarder kroner) på høyfartstog. Samtidig bruker de 90 milliarder yuan på totalt 25 flyplasser. Flyene er også fulle, fyrt av kinesisk vekst på rundt ni prosent i året.
Les også:
Høyhastighet er ofte oppskrytt