400 KM/T: Siemens har nylig inngått en langsiktig milliard-kontrakt med Deutsche Bahn om levering av de nye Velaro-togene som i tester har oppnådd over 400 km/t. (Bilde: Jordi Pereda)

– Ingen vei utenom lyntog

  • Bygg

Nylig inngikk Siemens kontrakt med Deutsche Bahn om leveranse av supertogene verdt flere milliarder euro.

– Siemens blir preferert leverandør av neste generasjons høyhastighetstog i mange år fremover. De første 15 togsettene av typen Velaro D skal være ferdig levert Deutsche Bahn i 2012, og leveransen starter om ca et år, sier Karlsen til Teknisk Ukeblad.

Les også: Lyntog gir økonomisk vekst

Møter Jernbaneverket

I november skal han i møte med Jernbaneverket for å presentere hva Siemens kan tilby i forbindelse med utredningen av høyhastighetstog i Norge.

– Jeg kan ikke gå i detaljer på hva vi skal prate om, men jeg mener at vi ikke kan unngå høyhastighetstogutviklingen som sprer seg i Europa. Jeg har sterk tro på at det vil komme slike tog i Norge i løpet av senest 30-40 år, sier Siemens-sjefen.

LYNTOG I NORGE: Direktør for Mobility-divisjonen i Siemens Norge, Leif Karlsen, er overbevist om at høyhastighetstog også vil kommer her til lands. Truls Tunmo

Les også: Eksperter roser lyntogsatsingen

Tåler alle temperaturer

De nye lyntogene skal ifølge Siemens tåle alle temperaturnivåer og klimatiske forhold, og de kan leveres etter spesielle spesifikasjoner for dette.

– For Norge vil det sånn sett være aktuelt med togsett som takler temperaturer fra pluss 30 grader til minus 40 grader. Men for eksempel Russland, som Siemens har kontrakt med om levering av Velaro-togene, krever at disse må tåle minus 50 grader, sier Karlsen.

Jernbanedirektøren:

– I toppskiktet

Velaro-togene representerer ifølge Siemens det aller nyeste innen moderne togsett som skal prestere fra 250 km/t og oppover.

– Avtalen Siemens har inngått med Deutsche Bahn, bringer oss helt i toppskiktet av togleveranser i verden. Dette er høyteknologiske produkter i toppklasse, sier Karlsen om supertogene som produseres i Krefeld i nærheten av Düsseldorf.

Siemens garanterer at Velaro-togene skal kunne gjøre 380 km/t, men i tester har supertoget klart høyere hastigheter.

– Toget har oppnådd over 400 km/t, og det er sannsynligvis det raskeste serieproduserte høyhastighetstoget, franske TGV inkludert, hevder Karlsen.

Høyhastighetsmandatet: Høyhastighetsmandatet:<br/> Lover ingenting

Aluminium

Velaro-togsettene bygges i rent aluminium og er så å si fullstendig resirkulerbare. Det kommer ikke til å mangle på bekvemmeligheter i kupeene.

– Her blir det både første klasse, business og økonomiklasse, sier Karlsen om togene som selvfølgelig har alt av teknologiske hjelpemidler til for eksempel IT-bruk.

Utviklingen av de tyske lyntogene startet ifølge Siemens for ca 15 år siden.

– Basisen er dagens tyske ICE-tog som ble utviklet tidlig på 80-tallet. Velaro vil være med på å forandre måten folk kommer til å reise på i Europa i fremtiden, men også i andre land i verden, sier Leif Karlsen.

Les også: Vil ha 250 km/t som standard





Krangler om behovet

Samferdselspolitisk talsmann i Sv, Hallgeir Langeland, applauderer Siemens-satsingen på høyhastighetstog.

– Slik jeg ser det, finnes det ingen andre alternativer i fremtiden. Slike tog bidrar både til å redusere trafikkulykker på motorveier, de reduserer støy, er miljøvennlige og kan konkurrere med flytrafikken på reisetid, sier Langeland, som også er medlem av Transportkomiteen på Stortinget.

Komitekollega Bård Hoksrud (Frp) mener derimot at høyhastighetstog i Norge ikke har livets rett.

– Siemens vil jo selge produktene sine og dermed hevde at vi trenger slike tog over alt. Faktum er at ute i Europa og i verden for øvrig er det enormt mange flere mennesker enn i Norge. Bare langs høyhastighetslinjen mellom Paris og Brussel bor det 20-30 millioner mennesker. De som tror på dette i Norge tror på et luftslott. Slike tog vil aldri komme her, i hvert fall ikke i dette århundret, påstår Hoksrud.