Jernbanedirektør Elisabeth Enger og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa under pressekonferansen i dag, hvor høyhastighetsmandatet ble lagt frem. (Bilde: Truls Tunmo)

Høyhastighetsmandatet:
Lover ingenting

  • Bygg

Utredningen skal gi anbefalinger til hvilke langsiktige strategier, basert på ulike handlingsalternativer, som bør legges til grunn for utviklingen av langdistanse persontogtransport i Sør-Norge.

Seks linjer

Disse linjene skal være med i utredningen:

  • Oslo – Kristiansand – Stavanger
  • Oslo – Bergen
  • Oslo – Trondheim
  • Oslo – Göteborg
  • Oslo – Stockholm
  • Bergen – Haugesund/Stavanger

Om to år

I oppdraget inngår blant annet å redegjøre for positive og negative effekter og kostnader ved en eventuell utbygging, samt rekkefølge og etappeinndeling for strekningene.

Det skal også redegjøres for fordeler og ulemper med en utbygging av høyhastighetsjernbaner og konsekvensene for transportsystemet som helhet. Utredningen skal leveres Samferdselsdepartementet innen 1. februar 2012.

Eget prosjekt

Utredningen skal organiseres som et eget prosjekt i Jernbaneverket. Det skal gjennomføres en internasjonal anbudskonkurranse for å kunne dra nytte av internasjonal spisskompetanse.

En samfunnsøkonomisk analyse skal gjennomføres for å kunne bidra til å skaffe en utredning som kan danne et solid grunnlag for den videre beslutningsprosessen. Budsjettrammen for utredningen er 50 millioner kroner.

– Høyt ambisjonsnivå

– Det at vi er blitt bedt om å komme med en utredning vitner om et høyt ambisjonsnivå, og noe jeg gleder meg til å komme i gang med. Dette er ikke en faglig utredning i et lukket rom, men en åpen prosess. Det er vi veldig glade for, sa administrerende direktør i Jernbaneverket, Elisabeth Enger, under Samferdselsdepartementets pressekonferanse i formiddag.

Kan ikke tidfeste

Men samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa kunne ikke tidfeste når en eventuell høyhastighetsbane kan stå ferdig.

– Vi har ingen konkrete årstall å komme med nå. Det er blant annet det som skal utredes, sa Kleppa.

Enger opplyste at Jernbaneverket ville se på global kompetanse i utredningsarbeidet.

– Prioriterer dagens tog

– Første prioritet for Jernbaneverket er likevel å få dagen togtrafikk til å fungere. Jeg har ingen personlig mening om behovet for høyhastighetstog i Norge. Vi får se hva utredningen sier, sa Enger til Teknisk Ukeblad.

Samferdselspolitisk talsmann i SV, Hallgeir Langeland, var ellevill av glede.

– Dette er en gledens dag og en slik utredning er noe jeg har jobbet for i 15 år. I dag har Norge allerede tatt gull, sa Langeland.