KLIMA

Lyntog gir økonomisk vekst

NYTT: Økonomene gir økonomiske argumenter for hurtigtog (her Alstoms AGV).
NYTT: Økonomene gir økonomiske argumenter for hurtigtog (her Alstoms AGV). Bilde: Alstom
Dag Yngve Dahle
24. sep. 2010 - 11:44

Det viser en fersk undersøkelse gjort av forskere ved London School of Economics and Political Science (LSE) og University of Hamburg.

Byer som er knyttet til høyhastighetsbaner for tog har 2,7 prosent bedre økonomi enn nabobyer som ikke er tilknyttet linjenettet. Gevinsten kommer av tilgangen til hurtigtog, viser undersøkelsen.

Pengeargumenter

I tillegg gir hurtigtog økt tilgang til markeder. For hver prosent markedstilgangen øker, stiger en bys økonomiske resultat med 0,25 prosent. Resultatene er basert på tall for byene Limburg og Montabaur på togstrekningen Köln – Frankfurt. Tallene er sammenlignet med tall for 3000 nærliggende byer og tettsteder i samme område.

Hittil har miljøhensyn dominert blant argumentene for hurtigtog. Dette er den første undersøkelsen som viser at hurtigtog også kan gi økonomisk gevinst.

Gabriel Ahlfeldt, en av økonomene bak undersøkelsen, sier at det ikke har vært enkelt for forskere å isolere effekten av hurtigtogtilknytning siden mange hurtigtogbaner er bygget mellom typiske vekstområder.

Ga arbeidsplasser

– Siden det ikke var noen økonomiske grunner for å legge strekningen innom Limburg og Montabaur, utgjør de perfekte "laboratorieforhold" for å måle effekten av høyhastighetstog, sier Ahlfeldt på LSEs nettsider.

Han er ikke i tvil:

– Det er klart at togbanen i seg selv ga signifikante og vedvarende fordeler når det gjelder tilgang til markeder, økonomisk vekst, arbeidsplasser og økt velstand for den enkelte innbygger. Et av våre nøkkelfunn er bedret tilgang til andre nettsteder, byer og regioner vil reflekteres i økonomisk vekst, sier Ahlfeld, som underviser i urban økonomi ved LSE i London.

Gyldig for Norge

Kjell Werner Johansen, forsker og avdelingsleder i Transportøkonomisk Institutt (TØI), mener funnene definitivt er relevante for Norge.

- Det er plausibelt at småbyer som får ekstremt korte reisetider til storbyene, som tilfellet er her, opplever økonomisk vekst. Dette har relevans for Norge i den grad man finner stoppesteder som har vekstpotensiale, sier Johansen til Teknisk Ukeblad.

Jernbaneverkets har nylig nedsatt en internasjonal ekspertgruppe som skal utrede utbygging av høyhastighetstog her i landet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.