POLARIS: Det isbrytende forskningsskipet til Kina vil bli 120 meter langt, 22, 3 meter bredt. Fartøyet skal kunne bryte jevn is, også flerårig, på inntil 1,5 meter tykkelse med 2-3 knops fart. Skipet får to azimuthpropeller.
LAB: Administrerende direktør Mikko Niini i Aker Arctic Technologys laboratorium i Helsingfors. (Bilde: Tore Stensvold)
HØYTIDELIG: Ingenting overlates til tilfeldighetene når Kina bestiller design av sitt første isbrytende forskningsskip. Adm. dir. Mikko Niini takker Qu Tanzhou, Director General, Chinese Arctic and Antarctic Administration of State Oceanic Administration for kontrakten.

AKER ARCTIC

Kina bestiller isbryter

Aker Arctic i Finland skal designe et kombinert isbryter- og forskningsfartøy for kinesiske myndigheter.

Det er de statlige organisasjonene State Oceanic Administration (SOA), China, Chinese Arctic, Antarctic Administration (CAA)  og Polar Research Institute of China (PRIC) som har gått sammen om å bestille konsept- og basisdesign.

Kontrakten er i utgangspunktet verdt ca. fem millioner euro (ca. 40 millioner kroner) og vil strekke seg over syv måneder.

Topp moderne

Fartøyet skal utstyres med det mest avanserte vitenskapelige utstyret for arktisk forskning, både innen marine, biologiske, geologiske og atmosfæriske studier og datainnsamling.  Skipet utstyres også med helikopterdekk.

Dette blir Kinas første isbryter- og forskningsskip.

Andre kontrakt

For Aker Arctic er dette den andre kontrakten på polarisbryter- og forskningsfartøy på kort tid.

– Interessen for Arktis er økende. Det merker vi godt med nye kontrakter og forespørsler, sier Mikko Niini, administrerende direktør i Aker Arctic.

Polaris

Fartøyet som designes for Kina vil bli 120 meter langt, 22, 3 meter bredt og med en dypgang på 8,5 meter. Det skal være lugarplasser for 90 personer.

Fartøyet skal kunne bryte jevn is, også flerårig, på inntil 1,5 meter tykkelse med 2-3 knops fart.

Klasse

Skipet får to azimuthpropeller. Skipet bygges med dobbel klasse, som er vanlig i Kina, der Lloyd’s Register samarbeider med China Classification Society (CCS). Isklasse blir PC3.

Tegningene fra Aker Arctic skal leveres til designselskap og verft som gjør ferdig alle detaljer og byggetegninger.

Les også: Ingen kø gjennom Nordøstpassasjen

Utviklet arktisk borerigg på syv uker

Bryter is og samler olje