SAMFERDSEL

Japansk svevetog satte nok en fartsrekord

Slo egen verdensrekord fra forrige uke.

Det japanske høyhastighetstoget Maglev satte tirsdag ny verdensrekord, med en toppfart på 603 kilometer i timen.
Det japanske høyhastighetstoget Maglev satte tirsdag ny verdensrekord, med en toppfart på 603 kilometer i timen. Bilde: Yosemite/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0
Ina AndersenIna AndersenJournalist
21. apr. 2015 - 08:44

Torsdag i forrige uke satte det japanske magnettoget ny verdensrekord på en testbane.

Da kjørte toget 590 kilometer i timen, og slo dermed den gamle rekorden på 581 kilometer i timen, satt av samme selskap i desember 2003.

Tirsdag har det samme toget satt nok en verdensrekord, med en hastighet på 603 kilometer i timen, skriver Japan Times. 

Toppfart i 11 sekunder

Maglev-toget holdt toppfarten på over 600 kilometer i timen i 11 sekunder til sammen.

Testen ble utført på nye togsett kalt Maglev L zero-serien, på banen mellom Uenohara og Fuefuki i Yamanashi-området vest for Tokyo.

Dette var den siste av de planlagte høyhastighetstestene, ifølge Kyodo News.

Les også: 2012: NSB lover 30 prosent raskere tog innen tre år. Nå er planene utsatt

Magnetisk levitasjon

Maglev står for magnetisk levitasjon, og er eid av Central Japan Railway.

Toget skal gå de 286 kilometerne mellom Tokyo og Nagoya, og målet er å ha toget klart til å gå i rute fra 2027.

Det vil være et høyhastighets magnettog med maksimal hastighet på mer enn 500 kilometer timen. Togturen mellom de to byene skal ikke ta mer enn 40 minutter, mindre enn halvparten av dagens reisetid med lyntogene shinkansen.

Hastigheten oppnås ved magnetisk levitasjon, det går ut på at magneter i toget og i skinnesystemet frastøter hverandre, og dermed lar toget sveve omkring ti centimeter over bakken.

Les også: Nye, bredere, flytog får en toppfart på 250 km/t

Utvidelse til 2045

Prislappen på magnettogene er ikke liten. Bare første del av strekningen vil koste det japanske jernbaneselskapet JR Central 100 milliarder dollar, skriver Japan Times.

Årsaken til den høye prisen skal være at 80 prosent av jernbanen skal bygges i tunneler, så langt som 40 meter under bakken i tett befolkede områder. 24 kilometer skal føres over viadukter, og 11 kilometer av banen skal være bruer.

Når banen er ferdig i 2027 planlegges det en utvidelse av ruten.

Jernbanestrekningen skal etter planen gå mellom Tokyo og Osaka fra 2045. Turen mellom storbyene vil da ta 67 minutter, omkring halvparten av dagens reisetid.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

Les også: Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.