Når Holmestrandtunnelen og dobbeltsporparsellene langs Vestfoldbanen er ferdig, er det teknisk sett mulig å kjøre Tønsberg-Oslo på en time og tre minutter. (Bilde: Jernbaneverket)

VESTFOLDBANEN

2012: NSB lover 30 prosent raskere tog innen tre år. Nå er planene utsatt

Tør ikke love like mye.

Den 7. mai 2012 ble de første Flirt-togene satt i drift på Vestfoldbanen.

NSB lovet ikke raskere reisetid umiddelbart, men sa den gangen at togene i løpet av tre år komme frem hele 30 prosent raskere enn det de gjorde da.

Nå, tre år senere, har lite skjedd.

– Vi får ikke noen hastighetsøkning av betydning før hele Vestfoldbanen er ferdig utbygget, sier fagsjef Ulf Erik Bakke i NSBs planavdeling.

Les også: Japansk svevetog kjørte i 590 kilometer i timen

En time og tre minutter

I dag tar reisetiden på Vestfoldbanen fra Tønsberg til Oslo en time og 30 minutter. Når Vestfoldbanen er ferdig utbygget, med dobbeltspor mellom Barkåker og Tønsberg og Holm og Nykirke, er planen at de raskeste togene ikke skal ta mer enn 63 minutter på denne strekningen.

– For tre år siden regnet vi med at Holmestrandtunnelen og dobbeltsporparsellene skulle være ferdige i 2015, når utbyggingene tar lenger tid enn planlagt vil også hastighetsendringene gjøre det, sier Bakke.

Han er likevel ikke like bastant på hvor mye kortere reisetiden vil være, som han var tidligere.

– Da Flirt-togene kom sa vi at det var mulig å kjøre strekningen på en time og tre minutter. Og det er mulig, rent teknisk. Men det kommer helt an på om vi klarer å ta ut alt potensialet mellom de andre togene, sier han.

Les også: Forventer signalfeil i 15 år til: Her er de vanligste årsakene

Trangt inn mot Oslo

Etter at NSB planla den forkortede reisetiden på Vestfoldbanen forrige gang, er rutetabellen endret.

Bakken sier den største utfordringen er og blir avstanden mellom Drammen og Oslo.

– På det strekket må alle togene gå i samme hastighet, så selv et eventuelt ekspresstog må legge seg i samme hastighet som lokaltogene, sier han.

Planlagt reisetid på ordinære avganger fra Tønsberg til Oslo er 73 minutter.

Les også: Nye, bredere, flytog får en toppfart på 250 km/t

To mil med dobbeltspor

Moderniseringen av Vestfoldbanen startet i 1993, og skal også ifølge Jernbaneverket gi kortere reisetid, flere togavganger, færre forsinkelser og bedre sikkerhet.

Når utbyggingen er ferdig skal Vestfoldbanen bestå av 7,8 kilometer dobbeltspor mellom Barkåker og Tønsberg og 14,1 kilometer dobbeltspor fra Holm til Nykirke.

Sistnevnte forventes å være ferdig høsten 2016.

– Først da er det mulig å korte ned reisetiden på strekningen, sier Bakken.

Les også: Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig