Mandag morgen står togene mellom Oslo S og Skøyen på grunn av en ukjent signalfeil. (Foto: Aas, Erlend)

SIGNALFEIL

Forventer signalfeil i 15 år til: Her er de vanligste årsakene

Halvparten av feilene skyldes ett system.

SIGNALFEIL

  • Signalfeil betyr ikke at det er feil på signalanlegget, men at det er oppdaget en feil slik at signalanlegget varsler togene ved å gi rødt lys.
  • Årsakene til signalfeil kan være mange. Alt fra en sporveksel som står fast, jordingsfeil, til en feilprogrammering i ett av systemene hos Jernbaneverket.

ERTMS

  • European Rail Traffic Management System­ (europeisk standard for tog­styring) omfatter kommunikasjonssystemet gsm-rail (gsm-r) og kontrollsystemet European Train Control System (ETCS).
  • Utbyggingene i Europa dreier seg om nivå to av ETCS, der signallysene langs sporet erstattes av en skjerm hos lokomotiv­fører. Den gir informasjon om hastighet og hindringer flere kilometer fremover.
  • Informasjonen mates inn i et sentralt data­system av trafikkstyringssentralen og overføres til en datamaskin i toget med krypterte signaler over gsm-r.
  • Det sentrale systemet sørger også for å overvåke togtrafikken og varsler/griper inn ved avvik.
  • I november 2013 startet Jernbaneverket testing av ERTMS på Østfoldbanen østre linje.
  • I 2015 skal strekningen Ski-Sarpsborg settes ut i drift med ERTMS.

Mandag morgen var togtrafikken mellom Oslo S og Skøyen delvis stengt på grunn av problemer med signalanlegget.

– Vi vet ikke hva feilen er på dette tidspunktet, men vi jobber med å finne feilen og rette den opp, sa kommunikasjonssjef i Jernbaneverket, Kjell Bakken til Teknisk Ukeblad.

Les også: Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig

Feil i 15 år til

Det er ikke første gangen togene som kjører gjennom Oslotunnelen står på grunn av signalfeil. Og det blir ikke den siste.

– Signalanlegget vi har et veldig komplekst og består av veldig mange bestanddeler. Når en del ikke fungerer som den skal settes hele anlegget ut av drift, sier Bakken.

Og selv om Jernbaneverket de siste årene skiftet ut mange av disse bestanddelene, fortsetter signalfeilene å oppstå.

– Siden selve kjernen i signalanlegget ikke er skiftet ut, må vi nok regne med de samme feilene som vi har i Oslo dag de neste 15 årene, frem til vi får nytt signalanlegg, sier han.

Les også: Tunnelboremaskinene har gravd 4 mil under London. Se resultatet

Kortslutninger i systemet

Selv om Jernbanevekert ikke var sikre på årsaken til togstoppen mandag morgen, er det et knippe feil som forårsaker de aller fleste signalfeil.

– Det er mange årsaker til signalfeil, men en av de vanligste feilene er feil på sporfeltsystemet, forteller Bakken.

Sporfeltsystemet forteller signalanlegget når et tog kommer inn i, og forlater de ulike sporfeltene langs skinnene. Bare i Oslotunnelen er strekket delt opp i syv sporfelt som ikke slipper nye tog inn før et tog har forlatt feltet.

Dette er ifølge Jernbaneverket årsaken til nær halvparten av alle signalfeil på jernbanen.

– Det er ikke uvanlig at det går ut meldinger om tog på strekninger der det ikke finnes tog, på grunn av kortslutninger i dette systemet, forklarer Bakken.

Les også: Nå er det klart: Flytoget kjøper åtte togsett fra Spania

Fukt i tekniske rom

En annen vanlig årsak til signalfeil er fukt i tekniske anlegg.

– Fuktighet i drivemotorer er dessverre nokså vanlig. Når det oppstår feil i en drivemotor gir signalanlegget rødt lys, og stopper opp all trafikk, forklarer Bakken.

Det er heller ikke uvanlig at det oppstår jordingsfeil i signalmaster som får alle signaler til å vise rødt på en gang.

– Da er det ikke mulig å kjøre togene, sier Bakken.

Det finnes også en rekke andre årsaker til at det oppstår signalfeil, men mange av disse vil ifølge Bakken forsvinne når det nye signalanlegget som planlegges settes i drift.

ERTMS vil føre til færre signalfeil og dermed færre forsinkelser og innstillinger enn vi har i dag, sier han.

Les også:

Ruter: 700 millioner vil reise kollektivt i Oslo i 2060

NSB har kuttet strømforbruket med 30 prosent på ti år

Nå har mer av T-banen i Oslo fått 4G-dekning