DEKNING PÅ T-BANEN

Nå har mer av T-banen i Oslo fått 4G-dekning

Superdekning på alle teknologier og frekvenser.

Nok en strekning har fått full mobildekning i T-banenettet i Oslo. Del to av utbyggingen fra Jernbanetorget via Tøyen til Helsfyr ble skrudd på fra kl 12 i går.

Det kunne vi konstatere på vei til pressekonferansen på Tøyen og ned i tunnelen ved Carl Berner stasjon. På stasjonen ble det målt over 130 Mbit/s, men det er det bare innsidere i Telenor og Netcom som får.

Vi andre dødelige er begrenset, men det går fort nok. Vil noen se Netflix eller NRK TV på vei til jobben er ikke det noe problem.

– Det er nok kapasitet til alle, stemmer dekningsdirektørene Tommy Johansen i Netcom og Bjørn Amundsen i Telenor i.

Les også: Her er tre av alternativene til ny Oslo-trikk

Dekning til alle

For her er det ingen diskriminering. Alle mobilselskapene får full dekning på alle frekvenser, på alt fra 2G, til 3G og 4G.

Det et par byggetrinn igjen, men ut på våren neste år skal hele tunnelsystemet være dekket.

Systemet er så fleksibelt at det kan håndtere ny frekvenser og teknologier når det måtte bli aktuelt. 

– Alle tunnelene vil ha to strålekabler. En på hver side av tunnelen som gir en lengde på 4,86 mil med kabel. Det er ikke fordi vi trenger det til å gi oss bedre dekning inn i vognene, men for å doble kapasiteten. To antenner gir dobbel effekt og det monner. Ideelt sett monterer vi kablene 2,5 meter over tunnelgulvet. Da gir de best dekning inn gjennom vinduene når T-banesettene passerer. Hastigheten er nå 1750 ganger raskere enn i det gamle 2G-nettet. Det kunne gi teleforbindelse, men data var veldig vanskelig, sier ansvarlig radioplanlegger i Telenor, Herbrand Haraldseth.

Les også: Derfor bruker de tre år på oppgradere to små gater i Oslo sentrum

Mere fiber: Her legges fiber både til det nye mobilsystemet på T-banen og til signal og kommuniksjonsanlegget til T-banen
Mer fiber: Her legges fiber både til det nye mobilsystemet på T-banen og til signal og kommunikasjonsanlegget til T-banen. Foto: Eirik Helland Urke

Nye surfevaner

At det er populært er det ingen tvil om.

Trafikken i nettverket økte formidabelt da det ble åpnet i den første tunnelstrekningen i fjor.

Fra tre uker etter at det ble åpnet frem til i dag har trafikken doblet seg, så folk har fått for vane å surfe når de tar T-banen.

Les også: Derfor er superbuss et rimeligere alternativ enn trikk

Tett og komplekst

– Når vi er ferdig vil det ha kostet 134 millioner kroner å bygge mobildekningen i alle tunnelene i T-banenettet. Det vil gi oss et mest komplekse mobilnettet i Norge, men jeg tror det er svært lønnsomt så mye som folk bruker det, sier prosjektleder for T-baneprosjektet i Telenor, Camilla Strøm-Hagberg.

Signalene til både Telenor og Netcom blir ført inn i tunnelen og fordelt til rundt 150 repeatere.

To og to av disse er forbundet med strålekablene som er hengt opp langs alle tunnelveggene.

Skulle strømmen gå er det fire timers batteribackup på systemet.

I tunnelen finner vi også strålekablene til Sporveiens tetranett, som de bruker til internkommunikasjon og som kan kobles til nødnettet om det skulle trengs i en nødsituasjon.

Slike repeatere skal det bli rundt 150 av i ulike deler av T-banenettet i Oslo. Foto: Eirik Helland Urke
Les også:

Byggingen av verdens raskeste tog er i gang

Russlands nye supertrikk er som hentet ut fra Star Wars

Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig